Tak wyglądały początki
Dziś to „must have” każdej sklepowej półki i „lokomotywa” całej kategorii win musujących. Ale droga, którą przebyło to najpopularniejsze włoskie wino musujące, wcale nie była prosta.
Joanna Dolęga-Semczuk, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki oraz Członek Zarządu w firmie Henkell Freixenet Polska, doskonale pamięta rok 2011 i początki dystrybucji marki Mionetto Prosecco, dziś lidera całej kategorii
1. Konsumpcja win musujących odbywała się u nas wówczas tylko raz w roku, w sezonie świąteczno-noworocznym. Latem, nawet największe sklepy, sprzedawały około pół butelki w …miesiącu.
- Najważniejsze było wyjście poza schemat – mówi Joanna Dolęga-Semczuk, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki, Członek Zarządu w firmie Henkell Freixenet Polska. – Zdecydowaliśmy się na nietypowe akcje promocyjne, pokazaliśmy, że prosecco to nie tylko sylwester i wystrzał z korka. To styl życia, włoski klimat, który można mieć tu, w Polsce. To my jako pierwsi mówiliśmy głośno o dolce vita, o włoskiej lekkości bycia. Finalnie udało nam się przedefiniować sposób picia win musujących. Wcześniej to była celebracja zarezerwowana wyłącznie na wielkie okazje. My udowodniliśmy, że bąbelki są na co dzień – do spa, do sprzątania, do wieczoru z książką. Nie potrzeba wielkiej uroczystości, by cieszyć się chwilą.
Jak dodaje, nie bez znaczenia był także autentyczny przekaz.
- Mionetto to marka z historią, opowiadająca losy wielu pokoleń, co bardzo doceniają konsumenci. Francesco Mionetto, potomek założycieli, do dziś pracuje w firmie, którą w roku 1887 zbudowali jego pradziadkowie – tłumaczy Joanna Dolęga-Semczuk.
Dziś Mionetto jest najpopularniejszym prosecco w Polsce, a Mionetto 0.0% - liderem w kategorii bezalkoholowych produktów musujących
2.
Odporne na spadki
Najnowsze dane potwierdzają dobrą kondycję „bąbelków”.
- Wina musujące, jakby odporne na deklaracje konsumentów o chęci ograniczania zakupów i spadki sprzedaży w innych kategoriach alkoholowych, odnotowują wzrosty wielkości sprzedaży – przyznaje Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NielsenIQ. - Sprzedało się ich o 2,9% więcej i już co piątą złotówkę jaką wydajemy na wina, przeznaczamy na wina musujące. Prosecco po latach dwucyfrowych wzrostów, osiągnęło status dojrzałej kategorii, na którą wydajemy rocznie niemal 450 mln PLN. To więcej niż wydajemy na brandy i cognac, czy na rum i niemal 2 razy tyle, co wydajemy na gin. W ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiliśmy 16,8 mln butelek, co przekłada się na 12 mln litrów prosecco
3 - tłumaczy Anna Wagner.
I dodaje: - Nadal kupujemy go więcej, ale te wzrosty już są na poziomie 3%, ale co ważne, wydajemy na nie mniej. Wartość sprzedaży spadła o 1,2% w ciągu ostatnich 12 miesięcy w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku. Ma to z pewnością związek z dynamicznym rozwojem sprzedaży asortymentu z niższej półki cenowej w dyskontach. Widać polaryzację i jedyne segmenty, które odnotowują wzrosty wartości i wielkości sprzedaży, to właśnie economy i super premium. To jednak średnia półka cenowa i premium, z racji, że łącznie odpowiadają za ponad 90% sprzedaży włoskich bąbelków, definiują kondycję prosecco – mówi przedstawicielka NielsenIQ.
Zdaniem Tomasza Potrzebowskiego, winiarskiego eksperta, który od lat przygląda się niesamowitej karierze prosecco w naszym kraju, to najpopularniejsze wino musujące na świecie jest zazwyczaj wstępem do przebogatego świata win musujących.
- Kto polubi prosecco, ten chce odkrywać więcej. Kolejnym etapem jest chociażby hiszpańska cava, dalej francuski crémnat i szampan, niemiecki sekt czy włoska franciacorta – uważa Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.
Z ziemi włoskiej
Winogrona, z których wytwarza się prosecco, uprawia się wyłącznie w północno-wschodnich Włoszech, w zaledwie dwóch regionach – Wenecji Euganejskiej oraz Friuli-Wenecji Julijskiej. Nazwę zawdzięcza niewielkiej miejscowości Prosecco, położonej obok Triestu.
Odmiana winogron wykorzystywana do produkcji tego wina to przede wszystkim glera, szczep znany już od czasów rzymskich. Glera może być łączona z innymi rodzajami winogron, z których obecnie najważniejsze jest pinot nero. Połączenie tych dwóch odmian daje niezwykle modne różowe prosecco.
Najpopularniejsze stopnie wytrawności to te oznaczone na etykiecie zwrotem „brut” i „extra dry”. Opcja „brut” skierowana jest do fanów wytrawności. „Extra dry” to wino półwytrawne – ma bardzo owocowy charakter z wyraźną, ale niedominującą nutą słodyczy.
Bąbelki w prosecco, podobnie jak we francuskim szampanie czy hiszpańskiej cavie, są produktem naturalnym, wytworzonym w trakcie procesu fermentacji. Różnica polega jednak na tym, że w przypadku włoskiego wina proces zachodzi w stalowej kadzi, a nie w butelce. Ten sposób produkcji wina musującego nazywany jest metodą Charmata.
- Niezwykle świeże, owocowo-kwiatowe prosecco najlepiej smakuje schłodzone. Jest doskonałe zarówno solo, jak i z akompaniamentem jedzenia, dlatego tak często podkreśla się jego wszechstronność. Warto też pamiętać, że jest to wino przeznaczone do szybkiego spożycia, a nie leżakowania latami w piwnicy – mówi Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.
Mionetto on Tour
Bycie liderem rynku zobowiązuje, dlatego to firma Henkell Freixenet Polska ze swoją marką Mionetto Prosecco w portfolio, od kilku już lat jest gospodarzem obchodów Światowego Dnia Prosecco. Dedykowane eventy odbędą się m.in. w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Juracie, Chałupach, Poznaniu oraz Dźwirzynie. Wszędzie tam staną Pomarańczowe Strefy Mionetto, w których będą rządzić włoskie bąbelki. W swoją pierwszą podróż po kraju wyruszył także mobilny bar premium sygnowany „Mionetto” – na trasie m.in. Toruń, Warszawa, Szczecin i Poznań.
– Nasz cel to przeniesienie kawałka Italii do Polski i „zarażenie” włoskim stylem życia - tłumaczy Anna Pawłowska-Kruzińska, Szef Działu Rozwoju Biznesu i Komunikacji w firmie Henkell Freixenet Polska.
Do 30-go września trwa też konkurs dla konsumentów z całej Polski. Zabawa polega na pokazaniu „MioMomentów”, czyli własnych spotkań z Mionetto. Do wygrania jest m.in. roczny zapas Mionetto Prosecco. Wszystkie szczegóły na stronie:
www.proseccoday.pl
1 Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w litrach) w okresie skumulowanym Tydzień 2 2024 – Tydzień 1 2025, w kategorii: Wina musujące, segment win Prosecco
2 Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w litrach) Tydzień 2 2024 – Tydzień 1 2025, w kategorii: Wina musujące, segment win bezalkoholowych (Non alcoholic – with alcohol content below 0,49%)
3 NIQ – badanie nastrojów konsumenckich na zlecenie Komisji Europejskiej, Czerwiec 2025;
CGA – reach 2025
Consumer Outlook
NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to52 tygodnie kończące się na 13lipca 2025, porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria:wina musujące.
Źródło: ZP Polska Rada Winiarstwa
Fot: mat. prasowe