Kategorie produktów

Global Cosmed S.A.: wdrażanie ESG po prostu jest opłacalne

Piątek, 22 września 2023 HURT & DETAL Nr 09/211. Wrzesień 2023
Jeszcze 10 lat temu trudno było osobom zajmującym się CSR znaleźć i przedstawić opinii publicznej przykłady ekonomicznie uzasadniające wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju. Dziś ESG, szczególnie po przyjęciu przez Komisję Europejską Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) i nowego systemu raportowania niefinansowego, to coraz powszechniej zaakceptowana nowa rzeczywistość, która, chcemy czy nie, odmienia zasady zarządzania firmami i markami.
Szczęśliwie coraz lepsza znajomość zasad np.: gospodarki obiegu zamkniętego czy świadomość wpływu emisji firmy w tzw. trzech zakresach na jakość klimatu wpływają na powszechność stosowania, a tym samym i o przykłady łatwiej. ZPT, czyli Zintegrowany Proces Tworzenia Produktu, koncepcja stworzona w Grupie Kapitałowej Global Cosmed, to doceniony już na rynku dowód na wartość stojącą za całościowym, odpowiedzialnym podejściem do marki w duchu ESG. Porządkuje cały proces tworzenia produktu, od koncepcji, przez produkcję, na utylizacji opakowania i edukacji konsumenta kończąc. Ponadto uczy Zespoły pracujące nad produktem praktycznego zastosowania czynników środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego.

Apart – od badań do realizacji

Mainstreamowa marka mydeł i żeli pod prysznic Apart skierowana jest do kobiet, które szukają produktu dla siebie i całej rodziny, w dobrej cenie, a przy tym o jakości gwarantującej odpowiednią pielęgnację skóry. Badania konsumenta jasno pokazały priorytety, jakimi kierować powinna się marka w kwestiach użyteczności czy walorów percepcyjnych. Różnica w porównaniu do tradycyjnego podejścia jest w założeniach, które Global Cosmed przyjmuje w oparciu o przyjętą strategię zrównoważonego rozwoju. Najtrafniej tłumaczy to porównanie do góry lodowej. Konsument przeważnie jest w stanie określić swoje oczekiwania co do „widocznej nad wodą części góry”: konsystencji czy zapachu mydła, dodatkowych funkcji żelu pod prysznic. Jednocześnie konsument nie musi widzieć (wiedzieć i rozumieć) to co pod wodą: czym jest piramida postępowania z odpadami, jaki jest wpływ mikroplastiku na organizmy żywe czy znaczenie używania certyfikowanego oleju palmowego ze zrównoważonych upraw dla ochrony praw człowieka w łańcuch dostaw. To zadanie firmy, jej odpowiedzialność przed użytkownikami, kupcem, pracownikami i akcjonariuszami. Stąd szereg decyzji wpływających na finalną strategię marki tj. wegańskie formuły pozbawione mikroplastiku, nawet do 96% składników pochodzenia naturalnego, certyfikacja RSPO czy rozszerzone badania dermatologiczne w przypadku niektórych grup produktów. Przykładem jest kategoria żeli do higieny intymnej, które były testowanie pod nadzorem lekarza ginekologa (stosowny komunikat znajduje się na etykiecie).

Kolejny element to opakowanie. Przygotowanie odpowiedniego, z jednej strony przyjaznego konsumentowi pod względem użytkowania, a z drugiej łatwego do recyklingu, wymaga dobrej znajomości zasad eko-projektowania i projektowania uniwersalnego (także dla osób np.: z niepełnosprawnością kończyn górnych). Marka Apart spełnia te wymogi dzięki wiedzy Zespołów Zakupu i Marketingu nabytych m.in. w czasie wizyt studyjnych w instalacjach odpadowych czy spotkaniom z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

W przypadku naszych produktów ekonomia i ekologia łączą się po raz kolejny na etapie produkcji i transportu. Niezbędna jest weryfikacja dotychczasowych praktyk np.: w zakresie pakowania czy transportu zewnętrznego, jak i wewnątrzzakładowego, a także praca grup roboczych sprawdzających, gdzie możemy wyeliminować przynajmniej część odpadów czy wrócić do obiegu surowce takie jak kartony czy przekładki. Jest to proces w początkowej fazie czasochłonny, ale dzięki takim działaniom zyskujemy w dłuższej perspektywie oszczędności na kupowanych surowcach i przyjaźniejsze środowisku praktyki.

Zielona inteligencja – wyższy stopień edukacji konsumenckiej

Skoro w efekcie naszych działań przedstawiamy rynkowi produkt zgodny z oczekiwaniami konsumenta a do tego możliwie pozytywnie oddziaływujący na naturę i ludzi, czemu się tym nie pochwalić? Problem w tym, że używane międzynarodowe oznaczenia tj. symbol certyfikatu RSPO czy znaki mówiące o braku mikroplastiku, są najczęściej niezrozumiałe dla odbiorcy. Jeżeli nie rozumie, nie jest też w stanie docenić wysiłków firmy. Stąd tak ważna staje się spójna komunikacja, zaczynając od informacji umieszczanych na opakowaniach. W przypadku omawianego produktu mówimy o ujednoliconej belce „Apart dla Natury” na kontrze oraz oczywiście pełne oznakowania jakościowe, PAO czy „℮". Na stronie internetowej firmy można znaleźć szczegółowe informacje o znaczeniu każdego z zamieszczanych na opakowaniach symbolach. Wiedzę taką można też zyskać biorąc udział w akcjach edukacyjnych Global Cosmed (scenariusze tematyczne lekcji, angażujące gry i zabawy w czasie wydarzeń na świeżym powietrzu czy rozwijana komunikacja w mediach społecznościowych).

Magdalena Sułek-Domańska, Managerka ds. zrównoważonego rozwoju i relacji zewnętrznych



tagi: Global Cosmed , ESG , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,