Kategorie produktów

Innowacyjność w kategoriach drogeryjnych

Piątek, 22 września 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 09/211. Wrzesień 2023
Produkty chemii gospodarczej, kosmetyki, artykuły higieniczne – w tych kategoriach producenci wykazują się bardzo dużą kreatywnością. Na rynku możemy znaleźć pozycje, które wykorzystują ekologiczne metody produkcji, oszczędzają nasz czas i zasoby naturalne czy też pomagają w codziennym funkcjonowaniu.
Kategorie drogeryjne rozwijają się na wielu płaszczyznach, a w centrum znajduje się szeroko pojęta ekologia. Producenci nieustannie tworzą nowe bądź ulepszają już obecne produkty ze swojej oferty. Wszystko po to, by konsumenci czerpali jeszcze więcej korzyści z produktów używanych na co dzień. To także kwestia zapewniająca utrzymanie wysokiej pozycji na rynku i pozwalająca na rozwój sprzedaży. Sytuacja na rynku oraz trendy przedstawiają kierunki rozwoju.

Rynek kosmetyczny

Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w 2023 roku ma wzrosnąć o 6,2% w ujęciu nominalnym, jednak realna dynamika będzie ujemna, na poziomie – 0,8%. Wartość sprzedaży artykułów kosmetycznych ma wynieść ponad 31 mld zł. W 2022 roku wartość sprzedaży wyniosła 29,4 mld zł, przy wzroście 9,8% w ujęciu nominalnym.

Wśród przyczyn takich prognoz na obecny rok główną kwestią jest inflacja. Wyhamowanie dynamiki ma być wynikiem spadku realnego dochodu rozporządzalnego oraz spadku realnych wynagrodzeń, a co za tym idzie spowolnionej konsumpcji prywatnej. Wśród czynników pozytywnie wpływających na rynek jest pobyt uchodźców z Ukrainy w Polsce, którzy wesprą realne wzrosty rynku przede wszystkim w kategoriach kosmetyków do codziennej pielęgnacji.

Według PMR w latach 2023-2024 kategoriami, wśród których dynamiki wzrostu będą wyższe od spodziewanego wzrostu cen będą kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli. W 2024 roku umocnią one swoje pozycje na rynku, osiągając udział ponad 17% w przypadku kategorii kosmetyków do pielęgnacji ciała, oraz prawie 13% udziału w kategorii kosmetyków do kąpieli. Oznacza to wzrost odpowiednio o 0,4 p.p. oraz 0,2 p.p. względem roku 2022.

Jednym z najważniejszych trendów w tej branży jest rosnąca świadomość ekologiczna i potrzeba korzystania z produktów naturalnych. Konsumenci coraz częściej wybierają kosmetyki bez sztucznych składników, wolne od parabenów i innych substancji chemicznych. Na znaczeniu zyskują kosmetyki przyjazne dla środowiska, w biodegradowalnych opakowaniach, o terapeutycznym działaniu, dzięki którym poprawi się kondycja i wygląd cery.

Same opakowania powinny być recyklingowane, z ekologicznych surowców. Marki kosmetyczne coraz częściej wybierają wyselekcjonowanych dostawców, stosują biodegradowalne opakowania, czy typu „refill” – do ponownego uzupełnienia.

Kolejnym kierunkiem rozwoju są kosmetyki wegańskie i cruelty-free. Produkty pochodzenia roślinnego, które nie są testowane na zwierzętach cieszą się coraz większą popularnością. Dodatkowo składniki do stworzenia kosmetyków powinny być pozyskiwane ze sprawdzonych źródeł i ekologicznych upraw. Na rynku coraz więcej marek oferuje tego typu produkty.

Konsumenci coraz uważniej dobierają kosmetyki, ponieważ wśród trendów na 2023 roku znalazł się kosmetyczny minimalizm. Nie liczy się ilość stosowanych kosmetyków, tylko ich jakość. Zrównoważone spojrzenie na kosmetyczny konsumpcjonizm wpływa także na wykorzystywanie produktów wielorazowego użytku, a eliminowanie jednorazowych materiałów.

Rynek chemii gospodarczej

Według portalu Statista wartość polskiego rynku środków czystości i środków piorących w 2022 roku definiowana jako produkcja powiększona o import i pomniejszona o eksport została oszacowana na 1,5 mld euro. Według prognoz w okresie 2023-2026 rynek ma rosnąć w tempie 4,9% średniorocznie. Realizacji prognoz ma sprzyjać wzrost gospodarstw domowych posiadających zmywarkę do naczyń, odkurzacze piorące, nowoczesne pralki automatyczne, do których używa się odpowiednich produktów chemicznych.

Największym segmentem w omawianej kategorii są środki piorące. Sprzedaż tej kategorii w 2022 roku oszacowano na 0,6 mld euro, co stanowiło 40% całkowitej sprzedaży branży.

Rośnie świadomość konsumentów w zakresie higieny i stosowania preparatów, które są bezpieczne dla zdrowia. Moda na eko styl życia jest obecna także w branży chemii gospodarczej. Producenci zwiększają nakłady na innowacyjność produktów, by były przyjazne dla środowiska, naturalne, ekologiczne. Skład produktu powinien opierać się na związkach uzyskiwanych z roślin i innych tradycyjnych źródeł, chemiczne związki szkodliwe dla środowiska nie są dobrze odbierane przez konsumentów.

Również w tej kategorii ważne jest samo opakowanie produktu. Wielu producentów decyduje się na opakowania z tektury przeznaczonej do recyklingu. Pozwalają one utrzymać jeszcze wyższe standardy ekologicznych produktów. Dbanie o środowisko przenosi się także na samą produkcję, fabryki wyposażane są w panele słoneczne oraz bezpieczne dla środowiska oczyszczalnie ścieków.

Wśród trendów w tej kategorii jest także uniwersalność produktu, która niewątpliwie ułatwia życie. Producenci w tej kwestii nie pozostają obojętni, na rynku wciąż pojawiają się nowe warianty uniwersalnych płynów. Są to formuły detergentów przeznaczone do wielu rodzajów powierzchni, działające równie skutecznie co standardowy środek zaprojektowany jedynie do czyszczenia jednej danej powierzchni. Pozwalają one oszczędzić czas, pieniądze czy nawet miejsce do przechowywania.

Zrównoważone wybory

Coraz szersza edukacja w zakresie dbania o środowisko wpływa na zmiany, które dotyczą zarówno środków czyszczących, piorących, jak i przemysłu kosmetycznego. Z roku na rok przybywa na półkach sklepowych ekologicznych produktów, które wspierają prośrodowiskowy styl życia. Naturalne formuły pozbawione konserwantów, parabenów, sztucznych substancji konserwujących i zapachowych, a do tego opakowania wykonane z materiałów z recyklingu, które mogą zostać ponownie wykorzystane to propozycje producentów, których oczekują konsumenci.

Już 58,6% Polaków deklaruje, że przy wyborze środków czyszczących bierze pod uwagę zrównoważony rozwój – wskazują wyniki badania SW Research na zlecenie marki cleangang. Z czym Polacy kojarzą przyjazne środowisku sprzątanie, pranie i zmywanie? Dla 59,7% respondentów oznacza to oszczędzanie wody. Dla 51,9% używanie naturalnych środków do sprzątania, takich jak ocet, soda oczyszczona czy kwasek cytrynowy. Dla 54,5% to wybieranie produktów o składzie przyjaznym środowisku.

Również użytkownicy kosmetyków zwracają uwagę na ich walory proekologiczne. Według badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”1 co czwarty badany sięga po proekologiczne kosmetyki ze względu na to, że są przyjazne dla środowiska. 33% respondentów korzysta z ekologicznych kosmetyków, jednak z innych ważnych dla nich względów, aniżeli sama prośrodowiskowa postawa. Natomiast w przypadku rodziców wychowujących dzieci w przedziale wiekowym 0-14 lat, przy wyborze produktów kosmetycznych uwagę na ekologię zwraca 35% badanych. W tym przypadku dla 48% respondentów ważnym kryterium jest hipoalergiczność, a dla 42% prosty skład.

Konsument w centrum innowacji

W obu kategoriach, zarówno branży kosmetycznej, jak i chemii gospodarczej, rozwój warunkują innowacje. Skupione one są przede wszystkim wokół trendów dominujących na rynku. Producenci uważnie przyglądają się zarówno potrzebom konsumentów, nowoczesnym rozwiązaniom, jak i własnym możliwościom.

Stworzenie innowacji, która zostanie dobrze odebrana przez konsumentów i będzie odpowiadała na ich potrzeby to niezwykle wymagające wyzwanie.

Jak zaznacza Agnieszka Komorek, Brand Manager marki Bobini® w centrum projektowania innowacji czy po prostu nowości zawsze powinien znajdować się docelowy konsument. „Nowo tworzony produkt musi dostarczać takich wartości, po które zechce on sięgnąć i trzeba spełnić ten podstawowy warunek, żeby całe przedsięwzięcie miało sens” – przyznaje.

Producenci muszą wziąć pod uwagę wiele aspektów, wśród z nich są badania konsumenckie. „Jednym z najbardziej użytecznych narzędzi w pracy nad nowościami są badania konsumenckie. Niejednokrotnie dają one okazję, aby wprost usłyszeć, czego konsumentowi brakuje, czego oczekuje, co chciałby kupić. To właśnie w takich okolicznościach pojawiła się idea uzupełnienia portfolio marki Bobini o nową linię Kids do codziennej pielęgnacji dzieci powyżej pierwszego roku życia, która naturalnie wpisała się pomiędzy znane już wcześniej i doceniane przez konsumentów linię Baby od pierwszych dni życia oraz linię Fun dla starszych dzieci, która niesie w sobie dodatkowo element zabawy” – zaznacza Agnieszka Komorek.

Jednak badania to nie jedyny wyznacznik przy wprowadzaniu nowości. „Istotną kwestią jest również śledzenie trendów rynkowych. To całkowicie standardowe w pracy brand managera działanie z jednej strony dostarcza ciekawych nowych rozwiązań, a z drugiej pozwala rozwijać i udoskonalać już istniejące produkty” – dodaje Agnieszka Komorek.

Podobne podejście sprawdza się także u producenta środków do sprzątania, firmy Lakma. „Pojęcie innowacji definiowane jest na wiele sposobów. Najczęściej określane jest jako ciąg działań, które prowadzą do wytworzenia nowych lub ulepszonych produktów. Uważnie obserwujemy trendy i wsłuchujemy się w potrzeby odbiorców. Na bazie naszych obserwacji, staramy się reagować na sytuacje rynkowe. Z regularnie przeprowadzonych badań wynika, że konsument dokonując wyboru kieruje się przede wszystkim lojalnością w stosunku do znanych i wypróbowanych marek. Dlatego stawiamy na znaną od lat i sprawdzoną markę Sidolux, nieustannie ulepszając jej ofertę” – mówi Marta Całus, Trade & Marketingu Manager w firmie Lakma.

Przy wyborze produktów do sprzątania konsumenci skupiają się głównie na dwóch aspektach – ważne jest poszukiwanie wygody i codzienna przyjemność, również związana ze sprzątaniem, stąd innowacje produktowe skupione są wokół tych dwóch obszarów. „W naszym portfolio brakowało produktów z kategorii ekologicznej, która cieszy się na rynku rosnącą popularnością. Dlatego zdecydowaliśmy o wprowadzeniu linii SIDOLUX ECO – produktów ze skuteczną i naturalną recepturą (min. 96%) oraz ekologicznym opakowaniem – butelka w 100% z recyklingu i etykieta z trzciny cukrowej. Produkty posiadają certyfikat ECOLABEL i wyróżniają się świeżym, naturalnym zapachem. SIDOLUX ECO powstało dla konsumentów, którzy nie chcą wybierać między skutecznością, a ekologią” – opowiada Marta Całus, Trade & Marketing Manager, Lakma.

Marki stawiają na rozwój zgodnie z trendami

Wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów zmieniają się kierunki rozwoju oferty produktowej. Producenci uważnie obserwują trendy i próbują tworzyć nie tylko wpisujące się w nie produkty ale także takie, które oferują coś więcej, by być liderem we wprowadzaniu innowacji.

Na oszczędność czasu, pieniędzy i wygodę dzięki uniwersalności produktu postawił producent marki Sidolux. Ostatnio wprowadzoną nowością jest Multispray – uniwersalny i bezpieczny środek do codziennego sprzątania. Produkt wyróżnia charakterystyczny, znany dla marki aromat mydła marsylskiego, który pozostawia przyjemny i świeży zapach w domu. To produkt dla osób, które szukają sposobu na szybkie i przyjemne sprzątanie.

W kategorii środków do czyszczenia toalet wśród nowości marki Domestos pojawiły się warianty o przedłużonym działaniu. Skoncentrowana formuła zabija 99,9% zarazków, zapobiega osadzaniu się kamienia i wybiela toaletę. Takie rozwiązania ułatwia sprzątanie i skraca jego czas do minimum. Domestos przedłużona moc chroni także przed zarazkami rozpylanymi podczas spłukiwania wody. Także wśród kostek toaletowych pojawiły się innowacyjne rozwiązania. Domestos Power 5+ wyróżnia się pod względem utrzymania czystości w toalecie, działa nawet pomiędzy spłukaniami uwalniając skoncentrowane olejki zapachowe.

Bobini to marka, która w trosce o przyszłość najmłodszych, dba o naturę i planetę. Nowe formuły kosmetyków zawierają aż do 98% składników pochodzenia naturalnego, nie ma w nich mikroplastiku, a opakowania w większości są w 100% przeznaczone do recyklingu.

Również marka Apart dba o to, by oferować produkty z naturalnymi składnikami. Kremowe płyny do kąpieli Apart Creamy Care zawierają naturalny prebiotyki niezbędne do zachowania biologicznej równowagi skóry. Receptura nie zawiera mikroplastiku. Dodatkowo opakowanie nadaje się w 100% do recyklingu.

W kategorii prania oprócz opakowań, które nadają się do recyklingu producenci kładą nacisk na jakość produktu. Płyny do płukania mają zapewniać świeżość i miękkość tkaninom, ale także długotrwały zapach. Marka Sofin dzięki skoncentrowanej formule i technologii kapsułek zapachowych gwarantuje długotrwały zapach aż do 3 miesięcy. Dodatkowo dbając o bezpieczeństwo użytkowników produkty Sofin zawierają cyfrową etykietę, co jest udogodnieniem do niewidomych.

Kapsułki do prania skupiają się na oferowaniu bezpiecznych produktów, w ekologicznych opakowaniach, zapewniających skutecznie czyszczące formuły. Persil zastosował technologię, która zwalcza nieprzyjemne zapachy zarówno z prania, jak i z pralki. Zapewnia dogłębne czyszczenie i długotrwałą świeżość. Dodatkowo kapsułki są skuteczne w niskich temperaturach co pozwala na oszczędność energii. A wersja sensitive uwzględnia potrzeby wrażliwej skóry. Z kolei marka Perwoll zapewnia ożywienie koloru ubrań.

W kategorii produktów do zmywania nowoczesne rozwiązania idą także w podobnym kierunku. Marka Somat w swoich produktach zapewnia perfekcyjną czystość w niskich temperaturach. Wielofunkcyjne formuły zapewniają w jednej kapsułce połączenie skutecznego proszku i 3 unikalnych żeli, a wszystko w biodegradowalnej, wodorozpuszczalnej folii. To tylko niektóre przykłady kierunków rozwoju ofert producentów.

Skuteczność, dogłębne czyszczenie, naturalne składniki, skoncentrowane formuły, ochrona czyszczony powierzchni i mytych naczyń czy pranych ubrań przy jednoczesnej ochronie urządzeń – takie oznaczenia na produktach skupiają na sobie wzrok klientów, poszukujących bezpieczeństwa, wygody i rozwiązań proekologicznych. Na rynku jest wiele rozwiązań, a niemal wszystkie wprowadzane nowości skupiają się właśnie na takich aspektach. To co ważne dla klienta powinno być przede wszystkim istotne dla sprzedawcy. Nowości zapewniające większą wygodę, oszczędzające czas czy zapewniające większą skuteczność to must have w ofercie każdego sklepu z działem chemiczno-kosmetycznym.

Monika Książek
Redaktor





1 źródło: Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.




tagi: innowacyjność , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,