Kategorie produktów

Handel owocami jagodowymi

Czwartek, 15 czerwca 2023 HURT & DETAL Nr 06/208. Czerwiec 2023
Handel owocami jagodowymi uznawany jest za dochodowy. Wymaga jednak od producentów i handlowców wyższego poziomu zaangażowania, wiedzy oraz czujności, niż w przypadku handlu warzywami i „twardymi” owocami. Sukces w sprzedaży zależy od kilku czynników.
W Polsce w każdym tygodniu, niezależnie od pory roku, kupuje je 20 mln ludzi. W lecie penetracja sięga 98% populacji. Konsumenci dziś postrzegają je jako superowoce. Dla wielu stały się częścią codziennego jadłospisu. Każdego dnia oceniana jest też jakość naszej jagodowej oferty.

Jak powinno wyglądać stoisko?

Ma cieszyć oko i przynosić zyski. Niezbędne są do tego dobrej jakości produkty, ich gwarantowana powtarzalność i szeroka oferta. Dadzą one klientowi komfort regularnych zakupów i pomogą uzyskać atrakcyjny wygląd stoiska. Kolory owoców jagodowych pięknie się dopełniają.

W większych sklepach dobrze jest zlokalizować je tuż przy wejściu, aby klient wcześniej podjął decyzję, że kupi także owoce. W przypadku sklepu typu „labirynt” – należy umiejscowić je na stworzonym dla nich stoisku przy wyjściu, aby klient skusił się jeszcze na „coś” pysznego, a nie kładł ich na spód koszyka. W małych obiektach lub w warzywniakach dobrze jest umieścić owoce jagodowe w miejscu, w którym klient z bliska może im się przyjrzeć, lecz niekoniecznie ma szansę na ich dotykanie. Wszystkie sklepy powinny być wyposażone w mniejsze lub większe lady chłodnicze.

Aby zminimalizować straty ważne jest, przestrzeganie kilku najważniejszych zasad:
  • Niezwykle istotne jest utrzymanie ciągu chłodniczego w dostawach.
W przypadku małych sklepików lub stoisk, gdzie właściciele sami zaopatrują się w owoce – warto dołożyć wszelkich starań, aby utrzymać temperaturę zbliżoną choćby do tej, która zwykle panuje w lodówce (+2 do +6 °C). Środek transportu, którym przewożone są owoce jagodowe musi być czysty i wolny od obcych zapachów, gdyż łatwo przejmują one zapachy z otoczenia.
  • Optymalną temperaturą przechowywania owoców jagodowych jest +2-4 °C.
Jeżeli ciężko jest takie warunki utrzymać lepiej od razu umówić się z dostawcą czy producentem, aby dostarczał towar w temp. +8 °C. Wtedy, po wyłożeniu ich na stoisku, gdzie panuje temperatura pokojowa, nie dojdzie do zjawiska kondensacji pary wodnej na/w opakowaniach. W warunkach wysokiej wilgotności może dochodzić do szybszej utraty jakości zapakowanych owoców.
  • Owoce (jeśli tylko to możliwe) należy eksponować w pomieszczeniu klimatyzowanym, a najlepiej zaopatrując się w lady chłodnicze lub podobne urządzenia.
Tylko w ten sposób można znacząco przedłużyć czas świeżości owoców, zminimalizować straty, a dodatkowo dać klientowi więcej czasu na spożycie kupionego produktu (wydłużyć shelf-life).

Należy starać się trzymać towar w chłodni lub, jeśli jej nie posiadamy, przynajmniej w zamkniętym, chłodnym pomieszczeniu bez dostępu światła dziennego, ale z wentylacją.
  • Owoców jagodowych nie należy składować w sąsiedztwie owoców wydzielających etylen.
Zarówno na stoisku, jak i w magazynie. Dotyczy to zwłaszcza dojrzałych pomidorów, gruszek, jabłek i melonów. Najlepiej przechowywać te owoce w oddzielnym pomieszczeniu.
  • Sprzedaż owoców jagodowych powinna odbywać się wyłącznie w opakowaniach jednostkowych.
Są one zbierane ręcznie, często „na jeden dotyk”. Niektóre z nich, jak borówki, mają naturalny woskowy nalot, świadczący o ich wysokiej jakości. Dlatego nie nadają się do sprzedaży „luzem”. Taka metoda powoduje zgniatanie, ocieranie się owoców, co negatywnie wpływa na ich wygląd, jakość oraz trwałość i generuje straty w sklepie. Opakowania jednostkowe chronią owoce przed uszkodzeniami, ograniczając jednocześnie marnowanie żywności.
  • Ogólny wygląd stoiska nie gwarantuje sukcesu bez zapewnienia profesjonalnej obsługi.
Sprzedający – często właściciel biznesu lub ktoś z rodziny – powinien zadbać o podstawy jagodowej edukacji. Tu z pomocą najczęściej mogą przychodzić producenci lub dostawcy owoców. Warto o taką pomoc pytać. Klient poczuje się lepiej, jeśli zauważy, że jest obsługiwany przez osobę kompetentną, która ma wiedzę o tym, co sprzedaje i wie, jakie cechy posiadają owoce wysokiej jakości (np. wygląd szypułki w przypadku truskawek, nalot woskowy w przypadku borówek).
  • Za każdym owocem stoi człowiek.
Jeśli wierzymy w początkowe ogniwa łańcucha wartości, łatwiej będzie nam przekonać do tych superowoców naszych finalnych klientów.






tagi: owoce jagodowe , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,