Kategorie produktów

Pranie idealnie czyste, zmywanie bez smug

Poniedziałek, 22 maja 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 05/207. Maj 2023
Dział chemii gospodarczej to niezbędnik każdego sklepu. Czysty dom wymaga specjalnych produktów – zarówno tych uniwersalnych, jak i specjalistycznych. Bardziej skoncentrowana forma, wygodne, ekologiczne opakowanie, wielofunkcyjność – środki do prania czy zmywania oferują wiele wariantów.
Branża chemii gospodarczej to segment, w którym potężny wpływ na ofertę mają innowacje. Jakie trendy w branży są najwyraźniejsze? Po jakie produkty klienci sięgają najczęściej? Ogromne znaczenie ma wpływ na środowisko i dążenie przez producentów do zrównoważonego rozwoju.

Pranie czyste i…

…oszczędne. Pranie jest jednym z codziennych obowiązków domowych, zatem wydajność i skuteczność mają kluczowe znaczenie. Skoncentrowane formuły zapewniające większą ilość użyć to nie tylko oszczędność dla konsumenta, ale też realne działanie na rzecz środowiska.

Działania proekologiczne to szeroki wachlarz możliwości. I nie pozostają one bez wpływu na decyzje zakupowe. Podobnie jak akcje i zmiany mające wyjść naprzeciw szczególnym potrzebom konsumenckim. W tym duchu jeden z producentów zdecydował się na wprowadzenie na swoich produktach etykiety, która przyjazna jest osobom niewidomym.

Dlatego też oferta produktów do prania jest szeroka, nawet w sklepach osiedlowych. Jak zaznacza Tomasz Wester, analityk danych sprzedażowych w CMR, z danych instytutu wynika, że detergenty do prania znajdują się w około 8 na 10 placówek małoformatowych do 300 mkw.

Chemia gospodarcza to bardzo istotna część asortymentu każdej placówki handlowej. „W większości sklepów w tej kategorii klienci mogą znaleźć płyny do mycia naczyń, detergenty do prania, środki do mycia szyb. Zarówno środki czystości jak i akcesoria do sprzątania, takie jak np. rękawice czy ściereczki łatwiej znajdziemy w sklepach małoformatowych przed świętami Bożego Narodzenia oraz Wielkiej Nocy” – wskazuje ekspert. Taki stan rzeczy nie dziwi, gdyż właśnie we wspomnianych okresach Polacy najczęściej planują generalne porządki.

Od stycznia 2023 do marca 2023 najszerszą dystrybucję na rynku detergentów do prania w sklepach małoformatowych miały produkty producentów Procter & Gamble, Henkel oraz Reckitt Benckiser. „Konsumenci mogą znaleźć około 8 wariantów detergentów do prania – najszerszy wybór klienci mają w przypadku proszków do prania. Spośród detergentów do prania największe udziały wartościowe w sklepach do 300 metrów kwadratowych mają proszki – w okresie od kwietnia 2022 do marca 2023 (tak zwany MAT) miały one 48% udziałów, płyny 28%, a kapsułki – 24%. W 2022 roku sklepy małoformatowe odpowiadały za około 8% wartości sprzedaży detergentów do prania, supermarkety – 12%, dyskonty 68%, a hipermarkety 12%” – wylicza Tomasz Wester.

Zapach czystości

Zapach produktów w przypadku środków do prania jest bardzo ważny. A w dużej mierze za finalny efekt odpowiadają produkty do płukania. Z danych CMR wynika, ze dostępne są one w około 7 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Z kolei liczba wariantów, które zwykle dostępne są na półce to 6.

„Producentami z największymi udziałami w wartości sprzedaży kategorii w okresie od stycznia do marca 2023 są: Procter & Gamble (33%), Henkel (26%) oraz Unilever (20%)” – wymienia Tomasz Wester.

Kto pozmywa?

Mycie naczyń, o ile nie jest czynnością trudną, to z reguły nielubianą przez domowników. Wpływa na to m.in. fakt, że trzeba robić to każdego dnia. Z kolei skuteczny środek jest w stanie ten nienależący do zbyt przyjemnych obowiązków – umilić. Posiadacze zmywarek chętnie korzystają z dostępnych na rynku kapsułek i tabletek, a także całego szeregu produktów wspierających: soli, nabłyszczaczy czy odświeżaczy.

W przypadku produktów do zmywania ręcznego skuteczność w usuwaniu zabrudzeń i tłuszczu jest wyjątkowo istotna. Dla konsumenta liczy się też wpływ środka na kondycję skóry dłoni. Nie można przy tym zapominać, że w dobie szalejącej inflacji czynnikiem, który wysuwa się na prowadzenie, jest cena produktu.

Z racji tego, że zmywanie to czynność codzienna, o dostępność specjalistycznych produktów nawet w osiedlowych sklepach, nie można się martwić. Detaliści dbają, by klient zawsze znalazł potrzebny mu produkt. Potwierdzają to dane z paragonów, które przeanalizowane zostały przez instytut CMR. „Płyny do mycia naczyń konsumenci mogą znaleźć w około 8 na 10 sklepów do 300 mkw. W 2022 roku klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać z 7 wariantów płynów do mycia naczyń na sklep sprzedający. Liderem rynku płynów do naczyń w sklepach małoformatowych jest Grupa Inco, która w okresie od kwietnia 2022 do marca 2023 posiadała 45% udziałów wartościowych, a w roku 2023 widzimy wzrost udziałów tego producenta – 49% udziałów wartościowych w marcu 2023 w sklepach małoformatowych. Za większość z nich odpowiada marka Ludwik – druga marka Grupy Inco, czyli Lucek. W okresie od stycznia do marca 2023 r. odpowiadała za prawie 2% udziałów w wartości sprzedaży kategorii” – wyjaśnia Tomasz Wester.

Jednak konsumenci mają znacznie większy wybór jeśli chodzi o producentów i marki. „Kolejnymi producentami płynów, którzy znaleźli się na podium jest Procter & Gamble (29% udziałów wartościowych) oraz Henkel (12% udziałów)” – wymienia ekspert. Podkreślić należy, że sklepy małoformatowe w roku 2022 odpowiadały za około 22% wartości sprzedaży płynów do mycia naczyń. Z kolei supermarkety 21%, dyskonty 43%, a hipermarkety 14%.

Codzienne porządki mogą być znacznie przyjemniejsze, gdy korzystamy ze skutecznych środków. Gdy dołożymy do tego wydajność i pozytywny wpływ na środowisko – to realnie wpływamy swoimi wyborami na przyszłość planety, tę lepszą przyszłość.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych


tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,