Kategorie produktów

Zakupy pełne miłości, czyli WALENTYNKI w sklepie

Wtorek, 17 stycznia 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 01/203. Styczeń 2023
Czekoladki, kwiaty, kosmetyki, alkohol, świece… W walentynki produkty te zyskują specjalną oprawę. Detaliści przygotowują okazjonalną ofertę we wszystkich kolorach miłości. Święto zakochanych to idealna okazja, by skraść serca swoich odbiorców, rozkochać ich w swoich produktach, a w efekcie podnieść sprzedaż. Jaką wyjątkową ofertą walentynkową zaskoczą producenci w tym roku?
Już na początku lutego możemy zauważyć w sklepach zmiany. Zbliżające się walentynki to doskonała okazja na zwiększenie sprzedaży, szczególnie tych kategorii, które kojarzą się z wyrażaniem uczuć. A tutaj niezastąpione są słodycze i trunki.

Oczywiście nie bez znaczenia jest też forma podania i wystrój. Jako, że walentynki to tylko jeden dzień, należy właściwie zadbać o to, by klienci o nim nie zapomnieli. Dlatego zawczasu załoga sklepu powinna zadbać o właściwy klimat placówki, który „zapominalskim” przypomni o zbliżającym się święcie. Kluczowy jest kolor. W sklepie powinna królować czerwień i wszelkie odcienie różu. Dekoracje w tych kolorach z pewnością przykują wzrok klienta i przypomną o konieczności zrobienia okazjonalnych zakupów. Producenci na czas święta zakochanych przygotowują też wyjątkowe grafiki lub owijki na opakowaniach swoich produktów. Wyeksponowanie takich towarów może również znacząco wpłynąć na podniesienie słupków sprzedaży.

Ekspozycja na półkach dedykowanych słodyczom czy trunkom zdecydowanie jest wskazana. Dodatkowym bodźcem do zakupu będzie jednak dodatkowe miejsce na produkty okazjonalne w strefie kasy. Niezastąpiony jest tu także przeszkolony personel, który wskaże asortyment i podpowie, co warto dorzucić do zakupów, by uszczęśliwić drugą połówkę drobnym upominkiem.

Upominek w geście miłości

Prezenty, a nawet drobne upominki to przyjemność dla obu stron – zarówno wręczającego niespodziankę, jak i obdarowywanego. A walentynki to idealna okazja, by sprawić komuś radość choćby skromnym podarkiem.

SW Research specjalnie dla Hurt & Detal przeprowadziło badanie, w którym respondenci odpowiadali czy kupują dla swoich drugich połówek prezenty walentynkowe. Z zebranych danych wynika, że 27,5% Polaków nie obchodzi tego święta. Badani nie podawali powodów, ale być może część z nich świętuje kolejnego dnia, 15 lutego, kiedy to wypada Dzień Singla.

12,5% badanych uzależnia zakup prezentu od tego, czy mają osobę, z którą mogą świętować walentynki, a z kolei nieco ponad 5% wskazuje, że pieniądze woli przeznaczyć na inne rozrywki.

Patrząc już na konkretne prezenty to zdecydowanie wyróżniają się tu słodycze. Ponad 21% badanych wskazało właśnie na ten wybór. Popularne okazały się też kosmetyki bądź perfumy, które wybiera prawie 14% Polaków, a także kwiaty – 13%. 9% badanych przyznało z kolei, że idealnym prezentem na walentynki jest element garderoby. Po kilka procent miał też alkohol, biżuteria oraz bilety do kina czy teatru.

Miłość o smaku czekolady

Każda okazja do celebrowania miłości jest dobra. Zakochani mogą cieszyć się swoimi uczuciami każdego dnia, ale ich wyjątkowym świętem jest dzień świętego Walentego przypadający na 14 lutego. Nic więc dziwnego, że w tym czasie sklepy zyskują nowy wystrój, a półki zapełniają się sezonowymi produktami.

Czekoladowe słodycze zdecydowanie powinny królować na walentynkowej ekspozycji. Tutaj wyróżniają się oczywiście praliny. Zwykle bowiem zapakowane są w prezentowe opakowania i idealnie pasują na walentynkowy (i nie tylko) upominek.

„Wysokimi wzrostami w okresie walentynek mogą pochwalić się praliny. Jak podaje CMR w sklepach małoformatowych do 300 mkw. liczba sprzedanych opakowań pralin 14 lutego (i kilka bezpośrednich dni wcześniej) rośnie około dwu i pół krotnie. Nie zmienia się liczba kupowanych produktów podczas jednej transakcji. Zakochana osoba wybiera średnio 1,2 opakowania pralin, podobnie jak inni konsumenci w pozostałych okresach roku. Rośnie średnia cena za opakowanie, chociaż nieznacznie. W tygodniu ze świętem zakochanych jest ona wyższa o kilkadziesiąt groszy w porównaniu do tygodnia poprzedzającego to święto” – wskazuje Przemysław Bojanowski, analityk danych w CMR.

Na ten czas warto zatem zwiększyć asortyment właśnie takich produktów. A właściciele sklepów doskonale zdają sobie sprawę z zysków wynikających z takiego zabiegu. Średnia liczba wariantów pralin dostępnych w placówkach wzrasta bowiem o ponad 2 sztuki i wynosi około 9,5. Jednocześnie, jest to kategoria dostępna w ponad 9 na 10 sklepów w przeciągu całego roku i walentynki nie wpływają istotnie na ten wskaźnik1.

Słodkie wybory

Jak się okazuje, wybory Polaków co do słodkich upominków na dzień świętego Walentego są podobne. Jak podaje instytut CMR – tak jak w 2021 tak również w 2022 najczęstszym produktem kupowanym przez osoby świętujące dzień zakochanych były praliny Merci (Storck) w opakowaniu 250-gramowym.

„W tygodniu obejmującym walentynki w porównaniu do pierwszego tygodnia lutego sprzedaż wzrosła ponad 3-krotnie. Również drugie miejsce jest takie same jak w 2021 roku: Raffaello od Ferrero w pudełku 150 g. Sprzedaż tego produktu rośnie około 3-krotnie. Na trzecim miejscu podium zaszła zmiana. W 2021 roku należało ono do Ptasiego Mleczka od Wedla o smaku waniliowym (360 g). W 2022 na najniższe miejsce podium wskoczyło Toffifee 125 g. W tym przypadku wzrost sprzedaży nie był już tak imponujący, jednak nadal duży – jak podaje CMR liczba sprzedanych opakowań wzrosła nieco mniej niż 2-krotnie” – opowiada Przemysław Bojanowski, analityk danych instytutu.

Jak dodaje ekspert, powyższe praliny dostępne są cały rok. W walentynki pojawiają się także czekoladki, bombonierki specjalnie przygotowane z myślą o zakochanych. Najczęściej w opakowaniach w kształcie przypominającym serce lub wzornictwem nawiązującym do tego organu.

„Produkty z tej kategorii, które trafiły w oczekiwania konsumentów i uzyskały wysoką sprzedaż w lutym 2022 to: I Love Milka Hazelnut 110 g, Lindt Lindor 50 g w metalowym opakowaniu w kształcie serca, Raffaello w kształcie serca 140 g czy Pomorzanka Bombonierka Chocolate Hearts” – wylicza Przemysław Bojanowski.

Ulubione praliny Polaków

Bombonierki, mieszanki czekoladowych słodyczy czy praliny to zdecydowanie idealny wybór na prezent dla bliskiej osoby. Jak podaje Kantar Polska, to typowo okazjonalny produkt. Dlaczego? Aż 36% Polaków zapytanych przez instytut sięga po takie wyroby raz w miesiącu, a 31% – 2 lub 3 razy w roku. Taka częstotliwość świadczy o tym, że jemy je podczas wyjątkowych okazji.

Jednak nie dla wszystkich jest to sporadyczna przyjemność. Niemal 23% badanych decyduje się na takie słodycze 2-3 razy w miesiącu.

A jakie marki wybierają Polacy? Zgodnie z danymi Kantar Polska numerem jeden jest Ptasie Mleczko Wedla. Ten produkt wskazało niemal 30% zapytanych Polaków. Równie wysoko, z wynikiem prawie 21% znalazło się Raffaello od Ferrero. Merci zyskało 16%. Prawie tyle samo wskazań miała Kinder Niespodzianka oraz Alpejskie Mleczko Milka. Po niemal 12% mają też w zestawieniu Kantaru Toffifee i Michałki z Hanki.

Czekoladowe wyznania

Klasyczna czekolada jest równie dobrym pomysłem na słodki upominek. To kategoria, która jest lubiana przez konsumentów przez cały rok. Jak podaje Kantar Polska, Polacy jadają czekoladę na co dzień. Zgodnie z deklaracjami respondentów, prawie 15% z nich po taką słodka przekąskę sięga częściej niż raz w tygodniu.

Czekolada to znany afrodyzjak, i nie musi być w postaci lizaka czy bombonierki. Tabliczki czekoladowe również są często wybieranym produktem w analizowanym okresie. Zwłaszcza te o większej wadze, powyżej 150 gramów. Liczba sprzedanych opakowań w tygodniu zawierającym 14 lutego w porównaniu do pierwszego tygodnia lutego w 2022 roku wzrosła o około 20% (sklepy małoformatowe do 300 mkw.). Jak podaje CMR ten rodzaj tabliczek można znaleźć w około 60% sklepów małoformatowych. Wybór dużych tabliczek jest zdecydowanie mniejszy niż tych standardowych. Tych pierwszych – miłośnik walentynek znajdzie około 3 warianty, a tych drugich – aż 14. Średnia waga dużej tabliczki to w przybliżeniu 250 gramów, a cena jest niższa niż 12 złotych. Przeciętnie kupowane są 1,2 opakowania.

Według danych CMR aż 7 z pierwszych 10 najlepiej sprzedających się dużych tabliczek (liczba sprzedanych opakowań) w walentynki 2022 należało do jednego producenta – Mondelez. Największą wartością sprzedaży w walentynki może pochwalić się Nussbeisser Gold o wadze 220 gram. Na podium znajdują się również 2 rodzaje Milki: Milka Oreo 300 g oraz Milka Toffee Wholenut 300 g. Pozostałe 3 czekolady z pierwszej dziesiątki to 2 warianty czekolad Studenckiej o wadze 180 g: gorzka i z bakaliami. Ostatnia to produkt Wedla: Czekolada mleczna o smaku tiramisu 293 g.

Drobne upominki

Kolejną kategorią wybieraną na upominek dla „drugiej połówki” są lizaki. Sprzedaż tego typu produktów w okresie walentynek w sklepach małoformatowych do 300 mkw. rośnie około dwukrotnie.

„Lizaki to zdecydowanie tańszy prezent. Średnia cena pralin przewyższa 13 złotych, średnia wartość słodyczy na patyku wynosi 1,5 zł. To zapewne jeden z powodów, dla których podczas jednorazowych zakupów kupowanych jest więcej sztuk – prawie 3 opakowania. Można przypuszczać, że lizaki są prezentem nie tylko dla „tej jednej” ale dla większej liczby osób. Na pierwszych miejscach sprzedaży pojawiają się lizaki w kształcie serc, z napisami „I love you” czy zwierzątek, które w pozostałych okresach roku są zdecydowanie mniej popularne. Dla wielu sklepów walentynki to dobry moment na wprowadzenie lizaków do oferty. Dystrybucja numeryczna w święto zakochanych rośnie o kilka punktów procentowych. W tym okresie około 8 na 10 sklepów ofertuje ten produkt” – informuje Przemysław Bojanowski.

Niezależnie od tego jaki mamy budżet na walentynkowe prezenty, każdy z pewnością wywoła uśmiech na twarzy naszej ukochanej czy ukochanego. Słodycze to idealny wybór! Nic bowiem nie kojarzy się z miłością jak słodycz czekolady. A w ten jeden dzień w roku – szczególnie.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,