Na te pytania próbowali odpowiedzieć eksperci Carrefour podczas cyklu paneli dyskusyjnych zorganizowanych w 10 miastach w Polsce.Spotkania adresowane były do właścicieli małych sklepów osiedlowych. Panele eksperckie Carrefour odbyły się w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Trójmieście oraz Poznaniu. Ostatnie spotkanie miało miejsce 20 lutego w Olsztynie. Patronat nad wydarzeniem objęło Zrzeszenie Prywatnego Handlu i Usług w Olsztynie.
Liczba sklepów wiejskich i osiedlowych w ostatnim czasie wyraźnie maleje. Według badań firmy Soliditet Polska, od stycznia do lipca 2012 sektor sklepów spożywczych zmniejszył się w Polsce o 2,8 tys. placówek. Według prognoz Euromonitor International, liczba małych sklepów do 2025 roku może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60%. Trend ten widoczny jest również w województwie warmińsko-mazurskim.
"Według danych GUS, na przestrzeni lat 2001-2011 liczba sklepów w województwie warmińsko-mazurskim zmalała o 20,4% z 15 942 do 12 694 placówek. Jest to średnio ponad 320 sklepów rocznie" – powiedział Piotr Kamiński, Dyrektor Zrzeszenia Prywatnego Handlu i Usług w Olsztynie.
Najczęstszymi problemami małych placówek handlowych są spowolnienie gospodarcze, brak konkretnego konceptu handlowego, brak dobrze dobranego asortymentu oraz rosnąca konkurencja, głównie ze strony dyskontów.
"Właściciele małych sklepów często nie mają odpowiednich narzędzi potrzebnych do analizy wyników, brakuje im również spójnej koncepcji działania. Sklepy osiedlowe i hipermarkety to zupełnie dwa różne formaty sklepów. Każdy z nich ma do spełnienia własną funkcję i dla wszystkich jest miejsce na rynku" – podkreślił Francois Vincent, dyrektor ds. rozwoju franczyzy w Carrefour Polska.
Ponadto, logika hurtu, w której cena zakupu towarów jest najważniejsza, przestaje przynosić zyski. Szczególnie widać to w przypadku sklepów osiedlowych, gdzie cena nie jest dziś dla klienta najistotniejszym kryterium wyboru. Obecnie, na dynamicznie zmieniającym się rynku konkurencji i konsumenta, ważne są m.in.: koncept handlowy, odpowiednio dobrany asortyment, ułożenie towarów oraz stała analiza wyników sklepu, którą zapewniają sprawdzone narzędzia informatyczne. Małym przedsiębiorcom trudno jest samodzielnie dostosowywać się do stale zmieniającego się otoczenia.
Jednym z rozwiązań dla małych sklepów jest współpraca z dużą firmą, czerpanie z jej doświadczenia i know-how. Franczyza jest sprawdzonym sposobem działania, który przy odpowiednich warunkach współpracy daje wymagane wsparcie, zostawiając przedsiębiorcy dużą swobodę operowania.
"Osiągnięcie sukcesu w biznesie jest łatwiejsze, kiedy u boku ma się silnego, stabilnego i doświadczonego partnera. Dla polskich firm może nim być Carrefour Polska, ponieważ oferuje kompleksowy, dopasowany do potrzeb klienta koncept franczyzowy oraz wskazuje polskim przedsiębiorcom lepsze sposoby zarządzania własnym biznesem" – podsumował Francois Vincent.
Początki Grupy Carrefour w branży handlu sięgają lat 60. Dysponując wiedzą i ponad 30-letnim doświadczeniem w rozwijaniu sklepów franczyzowych w różnych krajach oraz obserwując potrzeby przedsiębiorców w Polsce, Carrefour zdecydował się na zorganizowanie ogólnopolskiego cyklu paneli dyskusyjnych. Kampania została zgłoszona do Raportu Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), jako przykład działań edukacyjnych kierowanych do przedsiębiorców. Doroczny Raport FOB zawiera opisy najciekawszych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu.
Obecnie, w Polsce działa ponad 300 sklepów franczyzowych z logo Carrefour Express. W kolejnych latach Carrefour planuje otworzyć z partnerami franczyzowymi 200 sklepów rocznie.
tagi: sklep , sklepy , handel , perspektywy , sieć , sieci handlowe ,
W kwietniu ceny w sklepach wzrosły rdr. średnio o 5,6%, czyli...
Grupa Eurocash w pierwszym kwartale 2025 r. wypracowała 6,9...
W I kw. 2025 r. stwierdzono 9,3 tys. przestępstw kradzieży w...
Mennica Skarbowa odnotowała około 50-procentowy wzrost...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...