Kategorie produktów

Chwila przyjemności

Czwartek, 20 października 2011 HURT & DETAL Nr 10 (68) / 2011 (Hurt i Detal)
W sezonie sprzyjającym sprzedaży deserów mlecznych podpowiadamy jakie rodzaje tego typu produktów dostępne są na rynku, jak często są konsumowane i jakie smaki warto mieć w sklepie...
Chwila przyjemności, przerwy od zgiełku dnia codziennego… W pracy w porze lunchu, jako deser po obiedzie, w szkole na krótkiej przerwie czy w domowym zaciszu na podwieczorek. Desery są sposobem na odstresowanie się po ciężkim dniu. Są pewnego rodzaju nagrodą, którą serwujemy sobie za wysiłek i ciężką pracę w domu, w pracy czy w szkole.
Idealną propozycją na jesienno-zimowe dni są gotowe desery mleczne, których na rynku nie brakuje. Najwyższa sprzedaż w tej kategorii przypada na miesiące od października do marca. Gotowe desery cieszą się dużą popularnością głównie z tego względu, że ich jakość jest wysoka, a panie domu mają coraz mniej czasu na samodzielne przygotowywanie dodatkowych posiłków.
Można też zauważyć wysoką rotację deserów dla dzieci. Cechą charakterystyczną w sprzedaży produktów z tej kategorii jest fakt preferowania przez konsumentów deserów pakowanych po kilka sztuk, najczęściej po cztery.
Preferencje
Desery mleczne to stosunkowo młoda kategoria, która ma przed sobą duże perspektywy. Rynek ten jest różnorodny i stwarza wiele możliwości rozwoju. Kupują je zazwyczaj kobiety w wieku od 18 do 34 lat, mieszkanki dużych miast i to one są ich wiernymi konsumentkami. Uwielbiają je także dzieci, dla których są wyśmienitym podwieczorkiem. Panowie chętnie sięgają po nie bezpośrednio do lodówki i konsumują jako słodką przekąskę.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca 2010 do czerwca 2011 roku wynika, że spożywanie deserów mlecznych deklaruje 30,4% Polaków w wieku 15-75 lat.
Najwięcej respondentów (36,51%) spożywa desery mleczne rzadziej niż raz w tygodniu. 23,66% 2 razy w tygodniu, 20,93% raz w tygodniu, 12,96% 3-4 razy w tygodniu, 3,53% 5-6 razy w tygodniu, 2,41% codziennie.

Co decyduje o zakupie?
O zakupie deserów mlecznych decyduje obecność dzieci w rodzinie. Chyba każdy detalista doświadczył momentu, kiedy to dziecko miało bardzo duży wpływ na to, co znajduje się w koszyku zakupowym klienta. A wszyscy wiemy, że dzieci kochają słodycze. Coraz częściej rodzice zamiast czekoladowych przysmaków na podwieczorek kupują dla swoich pociech desery mleczne, które zawierają wiele wartościowych składników, takich jak białko czy wapń, niezbędnych do prawidłowej mineralizacji kości. Mleczny deser dla dziecka można przełożyć do pucharka, dodać owoce, cukier waniliowy, cynamon, posypać wiórkami czekolady, rodzynkami lub polać syropem.
O zakupach decyduje także zasobność portfela. Często też zdarza się, że zakup deseru mlecznego uwarunkowany jest impulsem. Klient wybierając tego typu produkt zazwyczaj szuka konkretnego smaku. Od lat królują waniliowy i czekoladowy. W czołówce smaków owocowych znajdują się truskawka, morela, banan, wiśnia i smaki mieszane.
„Najchętniej kupowane przez naszych klientów są desery o smaku czekoladowym i waniliowym. Właśnie dlatego firma Olma wprowadziła praktyczne opakowania tzw. „czteropaki” 4x125 g w tych dwóch smakach” – przyznaje Łucja Pietrzyk, Z-ca Prezesa Zarządu „Olma Polska” Sp. z o.o.
Dodatkowo – jak przyznaje Justyna Siewierska, Senior Product Manager produktów mlecznych Dr. Oetker Polska – konsument otwarty jest na nowości i wciąż chętnie próbuje innowacyjnych smaków. Dlatego wprowadzając nowy produkt na rynek pamiętać musimy jak ważne są: odpowiednia komunikacja, ekspozycja produktu, jakość oraz wygląd deseru i jego opakowania. Wszystko musi ze sobą współgrać, by ułatwić konsumentowi intuicyjny wybór.
Deserowe propozycje
Desery to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek. Rozbudowuje się zarówno segment deserów dla dorosłych, jak i dla dzieci. Jak podkreśla Wojciech Śnieciński, Brand Manager z Bakoma Sp. z o.o. największym i najszybciej rozwijającym się segmentem w kategorii deserów są tzw. puddingi. Konsumenci chętnie wybierają nowości. Bardzo ważny jest smak produktu. Dlatego jak podkreśla przedstawiciel Bakomy, firma przywiązuje szczególną uwagę do tej kwestii podczas wprowadzania na rynek produktów.
Jeżeli chodzi o puddingi Bakoma oferuje dorosłym konsumentom Satino pudding z bitą śmietaną, Satino 0,9% pudding bez bitej śmietany (wersja lekka, dietetyczna), pudding Satino 4x125 g oraz dla dzieci deser Mikuś (wersja w kubeczku i do kieszonki).
W segmencie deserów puszystych natomiast producent poleca produkt Sonata – mus czekoladowy i mus waniliowy z bitą śmietaną na górze. Niedawno producent powiększył gamę deserów o kanapkę mleczną Satino (z polewą czekoladową) oraz kanapkę Mikuś (bez polewy czekoladowej).
Szeroka jest też oferta firmy Zott, wśród której z pewnością każdy konsument – zarówno ten lubiący nowe smaki, jak i koneser tradycyjnych – znajdzie coś dla siebie. W swoim portfolio Zott ma bowiem różne produkty – od kremu mlecznego Monte, przez ryż na mleku Belriso, puddingi i kaszki Serduszko, Deser z Koroną po Zott Tiramisu czy Zott Galaretkę.
Dr. Oetker w kategorii deserów w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów oferuje produkty dające przyjemność jedzenia i o atrakcyjnym wyglądzie.
Produktem skierowanym do dzieci jest Paula – deser w wyjątkowe łaty w smakach najchętniej wybieranych przez najmłodszych: waniliowo-czekoladowym, czekoladowo-waniliowym i czekoladowo-orzechowym. Dorosłym miłośnikom deserów mlecznych producent oferuje Paradis – puszysty deser z prawdziwą bitą śmietaną: czekoladowy, waniliowy lub w owocowych smakach z sokiem owocowym.
Zwolennicy owoców w deserze mogą sięgnąć po Fruttinę, czyli połączenie owoców w lekkim żelu z waniliowym puddingiem, kaszką lub sosem waniliowym.
W gamie deserów mlecznych Dr. Oetker, oprócz produktów gotowych, oferuje również suche – do przyrządzenia. Desery suche na bazie mleka to budynie, Desery Świata: Tiramisu, Sracciatella, Mousse czekoladowy, desery mleczne typu Słodka Chwila: Kaszka Manna czy Mleczny Ryż z dodatkami.
Z kolei sprawdzoną propozycją firmy Olma na sezon deserowy są mleczne puddingi z bitą śmietaną dostępne w opakowaniu 200 g i w czterech smakach: czekoladowym, waniliowym, truskawkowym oraz karmelowym.
Pamiętajmy, że…
Konsumenci z roku na rok kupują coraz więcej nabiału, w tym deserów mlecznych. Kupującymi są głównie kobiety. Lubią innowacje w tym segmencie rynku, chętnie próbują nowych smaków.
Mlecznymi deserami delektują się same i w towarzystwie innych kobiet. Z przyjemnością rozpieszczają dzieci kupując im ich ulubione deserki. Dogadzają swoim mężczyznom serwując przysmaki po obiedzie czy kolacji.
Szczególnie popularne są desery z bitą śmietaną, puddingi i desery kremowe, desery z ryżem i kaszką manną. Dla klientów poszukujących ekskluzywnych deserów warto mieć w sklepie na przykład tiramisu. Oprócz gotowych deserów mlecznych nie zapominajmy także o sproszkowanych produktach, na przykład budyniach, które przyrządza się na bazie mleka. Jak pokazują badania Nielsena w okresie od sierpnia 2010 do lipca 2011 sprzedano prawie 21 mln kg deserów w proszku za ponad 343 mln złotych. Rynek deserów w proszku obejmuje następujące kategorie: budyń, galaretka, kisiel, inne. Interesujący nas segment rynku deserów w proszku to budyń, którego sprzedaż osiągnęła wynik ponad 82 mln złotych. Wielkość tego segmentu w badanym okresie to ponad 5,5 mln kilogramów.
Pamiętajmy zatem o skompletowaniu różnego rodzaju deserów mlecznych, tak aby każdy klient znalazł w naszym sklepie coś dla siebie.
Monika Dawiec

tagi: słodycze ,