Kategorie produktów

Specjalnie dla kobiet

Czwartek, 20 października 2011 HURT & DETAL Nr 10 (68) / 2011 (Hurt i Detal)
O tym, w jaki sposób sprostać kobiecym wymaganiom, specjaliści nie tylko współczesnej psychologii mogliby napisać tomy poradników. Ciężko jest utrafić w gusta pań, bowiem kobieta zmienną jest niczym piórko na wietrze… Sprawdźmy, jakich produktów oczekuje na sklepowej półce wymagająca klientela płci pięknej!
Niezadowolony klient to stracony klient, dlatego tak bardzo ważne jest to, aby dbać o niego każdego dnia. Skompletowanie sklepowej „kobiecej półki” wymaga – niewątpliwie – wiedzy dotyczącej kobiecych preferencji. Niestety, jak wiadomo, upodobania przedstawicielek płci pięknej zmieniają się dość często. Dlatego, aby być na bieżąco, można śledzić aktualne wydarzenia rynkowe czy badania konsumenckie. Ponadto, ważne jest, aby posiadać wiedzę na temat produktów, które już znalazły się w sklepie, tak, aby w razie serii dodatkowych pytań na temat sposobów przygotowania czy podania można było udzielić wyczerpujących informacji.
Zdrowie i wyjątkowy smak
Kobiety lubią eksperymentować z nowymi smakami. Dlatego, w chwili relaksu coraz częściej sięgają między innymi po różnorodne herbaty. Oczekują od nich tego, że będą smaczne i jednocześnie korzystne dla ich zdrowia – podkreśla Maciej Rymski, National Sales Manager Teekanne Polska Sp. z o.o.
Popularne wśród kobiet są herbaty zielone, białe oraz herbaty owocowe. W ofercie
Teekanne z pewnością każda kobieta znajdzie coś dla siebie. Firma posiada szeroką gamę herbat zielonych i białych w różnych smakach, na przykład nowość Teekanne Green Tea Lychee, zieloną herbatę o smaku egzotycznego owocu liczi.
Analiza oferty sprzedażowej firmy „Herbapol – Lublin” SA wskazuje na świadomość przedsiębiorstwa w zakresie aktualnej potrzeby zapewnienia klientkom różnorodności smakowej. Jacek Sim, Rzecznik Prasowy „Herbapol – Lublin” SA, podpowiadając detalistom w jaki sposób skomponować sklepową półkę dla kobiety w segmencie herbat, podkreśla wagę trendu zdrowotnego. Według niego konsumentki wybierają droższe marki, ale jednak charakteryzujące się większą naturalnością produktów.
Natomiast Grzegorz Kubecki z Unilever Polska mówi o wyjątkowym smaku oferowanych przez Unilever herbacianych produktów. Radzi, by podczas komponowania „kobiecej półki” nie zapominać m.in. o herbatach Lipton z linii białych i zielonych herbat w torebkach piramidkach. „Charakteryzują się one lekkim i pozbawionym goryczy smakiem, który uzyskiwany jest dzięki starannie wyselekcjonowanym i wysuszonym listkom herbaty oraz unikalnej metodzie wydobywania z nich smaku i aromatu. Herbaty te są doskonałe na chwile relaksu, na przykład po ciężkim dniu” – podkreśla Grzegorz Kubecki.
Ciekawostka
Ostatnio rosnącym zainteresowaniem wśród kobiet cieszą się napoje funkcjonalne. Nowinką w tym segmencie są dedykowane specjalnie dla płci pięknej produkty oferowane przez firmę Oshee: Oshee Vitamin Shot Love for Woman – napój witaminowy wzmacniający doznania seksualne oraz Oshee Vitamin Shot Beta-Karoten – napój zapewniający odpowiednią kondycję skóry, włosów i paznokci. Oba produkty biją rekordy popularności w kobiecych kręgach!
Lekka nutka procentowa
Kobiety piją średnio znacznie mniej alkoholu niż mężczyźni, co jednak nie oznacza, że nie mają w tym zakresie swoich wymagań czy upodobań smakowych. Przedstawicielki płci pięknej najczęściej sięgają po wina, likiery wódki smakowe czy piwa smakowe. To właśnie tego typu, kobiece alkohole zajmują obecnie znaczącą część rynku. Co najistotniejsze, prognozy dla tego segmentu są jak najbardziej pozytywne, specjaliści przewidują bowiem jego dalszy wzrost. Producenci alkoholi – podążający za zmieniającymi się trendami – zobowiązani są wprowadzać nowości produktowe, a specjalnie dla kobiet, coraz nowsze warianty smaków.
Piwa smakowe
Bardzo perspektywicznym obecnie sektorem jest segment piw kobiecych. Według specjalistów z Kompanii Piwowarskiej niewątpliwym czynnikiem wpływającym na tę optymistyczną prognozę jest fakt, że Polki stają się coraz bardziej otwarte na świat i nowe doświadczenia. Nie boją się zmian i przebojem idą przez życie pragnąc czerpać z niego pełną garścią – to zaś przekłada się na poszukiwanie nowych, różnorodnych smaków. Tomasz Kanton, Kierownik ds. Brand PR z Kompanii Piwowarskiej podkreśla, że współczesne Polki od smakowych piw oczekują przede wszystkim nowości i właśnie wyboru smaku. Według niego oczekiwania te spełnia Redd’s, starając się być jak najbliżej kobiecego podniebienia, uważnie słuchać potrzeb kobiet i odpowiadać na nie. „To konsumentki podpowiadają Redd’sowi, jak ma się dla nich zmieniać, jak ma smakować i wyglądać. Pochodną tego zainteresowania konsumentem są cztery warianty smakowe Redd’sa, z których każdy odpowiada innym gustom. Także nietuzinkowy smak piwa Gingers, będący idealną odpowiedzią na oczekiwania kobiet poszukujących równowagi pomiędzy goryczką tradycyjnych piw i słodyczą produktów smakowych, zapewnił Gingersowi grono wiernych konsumentów” – dodaje Tomasz Kanton.
Czesław Wojciech Szczepaniak, Prezes Zarządu Browaru Namysłów Sp. z o.o., zapytany o to, o czym należy pamiętać komponując sklepową "kobiecą półkę” potwierdza, że kobiety są bardzo wymagającymi klientkami, doceniającymi wysoką jakość oraz różnorodność oferty. Ponadto, bardzo istotna jest dla nich estetyka opakowania. Dlatego właśnie oferowane przez Browar Namysłów cztery smaki piwa wzajemnie się uzupełniają, dzięki czemu sklep, posiadający je w swojej ofercie, może spełnić oczekiwania każdej konsumentki. Piwa te dostępne są w odświeżonych, soczyście owocowych opakowaniach, które powinny przypaść do gustu wszystkim paniom. Niezwykle istotnym argumentem sprzedażowym dla detalisty jest fakt, ze piwa smakowe Browaru Namysłów są produktami wysokomarżowymi zwiększającymi rentowność półki – podkreśla Prezes Szczepaniak.
Mocniejsze alkohole
Także w segmencie alkoholi mocnych kobiety stają się dla producentów coraz ważniejszym odbiorcą, a konsekwentny wzrost segmentu wódek smakowych jest właśnie odzwierciedleniem silniejszej obecności kobiet na tym rynku. Również w tym przypadku kobiety chętniej niż mężczyźni eksperymentują z nowymi smakami i częściej poszukują nowości. Jednocześnie poszukują przede wszystkim produktów o delikatnych aromatach i smakach, które łatwo można łączyć w proste drinki – zaznacza Magdalena Kotuła, Specjalista ds. PR Marek CEDC. Według niej, coraz częściej na rynku pojawiać się będą nowe marki i smaki, tak jak na przykład wprowadzona przez CEDC w czerwcu Jeżówka.
Według Piotra Hugeta, Market Insights and Trade Marketing Managera w Brown-Forman Polska Sp. z o.o. kobiety od alkoholi mocnych oczekują, że ich smak będzie jednocześnie wyraźny i łagodny, gorycz zaś niewyczuwalna. Zwiększone wymagania konsumentek, dotyczą również zapachu, który, w połączeniu z dobrze dobraną nutą smakową, współtworzy idealną całość. Poza tym, są gotowe poświęcić więcej czasu na poznanie produktu, niezwykle ważny jest aspekt emocjonalny, przywiązanie do marki i estetyka produktu. „Kobiety, które decydują się na zakup alkoholi, gotowe są zapłacić wyższą cenę za towar, którego smak odpowiada ich gustom. Wyjątkową propozycją dla kobiet jest likier Chambord, który doczekał się ostatnio nowej odsłony. Ikona smaku pojawiła się w nowej butelce, podkreślającej jej królewski rodowód” – dodaje Piotr Huget.
„Alkohol tak zwany kobiecy powinien charakteryzować się przede wszystkim walorami smakowymi, stanowić bazę do różnego rodzaju drinków. Każdy detalista zdecydowanie na swojej „kobiecej półce” powinien posiadać likier Advocaat” – podkreśla Jolanta Siemaszko, Kierownik Działu Marketingu Śląskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych Polmos Bielsko – Biała SA. Advocaat jest wyjątkowo ceniony przez panie, ze względu na swoje walory smakowe. Można go spożywać zarówno na zimno (jako polewa do lodów), jak i na ciepło (podgrzany w kieliszku), sam, jak i w drinkach.
Inną wódką, która także doskonale sprawdza się w drinkach jest Żołądkowa Gorzka. Szczególnie Żołądkowa Gorzka z miętą ceniona jest przez panie, które wykorzystując ten alkohol jako bazę, kreują niepowtarzalne koktajle i drinki w połączeniu, np.: z sokiem żurawinowym czy sokiem cytrynowym. „Słynny już drink ze świeżym ogórkiem i sokiem ananasowym jest skomponowany również na bazie tradycyjnej żołądkowej” – opowiada Ewa Markiton Senior Brand Manager Stock Polska.
Zmysłowe bąbelki
Myśląc o klientkach, będących miłośniczkami zmysłowych przyjemności, nie powinniśmy zapomnieć o organizacji półki ze szlachetnymi winami musującymi. I to nie tylko wtedy, kiedy zbliża się sylwestrowa noc! Warto wziąć pod uwagę Fiore – prawdziwie kobiecy, szampański koktajl, pozwalający delektować się chwilą przyjemności i oderwać od przyziemnych spraw. „Współczesne kobiety zaabsorbowane nie tylko tradycyjnie domem, dziećmi, zakupami – ale tak samo również pracą, tak naprawdę potrzebują chwili tylko i wyłącznie dla siebie, spotkania z prawdziwą przyjemnością, w której często uczestniczy ich najbliższa przyjaciółka. Tę chwilę oferuje im właśnie Fiore” – mówi Katarzyna Brodowska, Brand Manager marki Fiore. Przeprowadzone badania i liczne analizy producenta – Ambra S.A. ukazały ogromny potencjał zawarty w niezagospodarowanej dotychczas niszy, definiowanej jako szampan smakowy. Stanowi ona olbrzymią szansę na wzrost sprzedaży w kategorii win musujących dzięki pozyskaniu konsumentek z innych kategorii. Już teraz w sklepach, gdzie produkt jest obecny, Fiore osiąga rotację na poziomie trzeciego-czwartego wina musującego. W niedługim czasie będzie znaną i lubianą marką, a dla sklepu pewniakiem na półce.
Bądźmy też przygotowani i zróbmy dobre wrażenie na klientce, służąc jej radą w zakresie podawania win musujących czy interpretacji oznakowań etykiet znajdujących się na butelkach. Wina musujące – w temperaturze 6-11°C – powinno się podawać w wysokich i jednocześnie wąskich kieliszkach, które pozwolą nam zachować na jak najdłuższy czas znajdujące się w nich bąbelki. Interpretacja etykiet nie jest sprawą skomplikowaną, wystarczy zapamiętać kilka pozycji. Najczęściej spotykanymi określeniami są: Brut, który wskazuje poziom słodkości danego szampana: doux (bardzo słodki), demi-sec (średnio słodki), brut (wytrawny), ultra brut (bardzo wytrawny), Non-vintage (NV) to kupaż win z kilku lat starzony na osadzie przez co najmniej 15 miesięcy, Vintage – rocznikowy szampan, pochodzący z owoców zebranych podczas jednego zbioru, który leżakował przynajmniej 3 lata, Rosé oznacza wino powstałe z pomieszania wina białego i czerwonego, Blanc de blancs – najbardziej długowieczny z szampanów, wytwarzany wyłącznie z białych winogron, najczęściej w całości z chardonnay, Blanc de noirs – zwykle bardziej owocowy niż pozostałe szampany, powstaje wyłącznie z czerwonych odmian.
Eleganckie i poręczne… modne i oryginalne. Papierosy dla kobiet
Dziś babski świat to niejednokrotnie również papierosy. Dlatego, warty poruszenia jest także problem kompozycji „kobiecej półki” w zakresie wyrobów tytoniowych. W jaki sposób przyciągnąć uwagę kobiet? Smak, opakowanie, ułożenie produktu na półce… Czy to wystarczy? Jakie są tendencje na rynku?
Z obserwacji firmy Marwin Polska wynika, że konsumentki coraz częściej kierują się ciekawością. Oczekują rozbudowanej oferty firmy, nowych, czasami egzotycznych smaków. Warto tutaj wspomnieć o ofercie tej firmy, która jako importer i wyłączny dystrybutor produktów tytoniowych z grupy Premium, proponuje swoim klientkom papierosy Djarum o różnych smakach. „W ofercie można znaleźć między innymi owoce Azji, gorący cynamon, produkty pikantne, waniliowe, miętowe oraz wiśniowe, których głównym składnikiem jest goździk. Mają one unikalny charakter głównie dzięki naturalnemu smakowi, słodkiemu ustnikowi i wyjątkowemu aromatowi, a także dzięki doskonale wyważonej bogatej mieszance przypraw” – opowiada Magdalena Kozubska, Brand Manager z Marwin Polska.
Intymnie
Higiena kobieca to kategoria, o której nie można nie wspomnieć opisując propozycje do sklepowej „kobiecej półki”. Środki higieniczne w postaci podpasek, wkładek i tamponów, to artykuły pierwszej potrzeby. „W sklepie asortyment ten powinien być na tyle szeroki i urozmaicony, aby każda klientka, niezależnie od wieku i preferencji zakupowych znalazła produkt odpowiedni dla siebie” – mówi Oliwia Madrak-Budzińska, Specjalista ds. Promocji w Toruńskich Zakładach Materiałów Opatrunkowych. Według niej, na sklepowej półce powinny znaleźć się zarówno produkty o tradycyjnej grubości, po które sięgają z reguły dojrzałe panie, jak i produkty supercienkie (Ultra), zapachowe, które znajdują zwolenniczki wśród młodszych, dynamicznych konsumentek. W sklepie nie może zabraknąć produktów znanych marek oraz nowinek i produktów promocyjnych – umieszczonych na wysokości wzroku, wyraźnie oznaczonych, najlepiej w dużych blokach. Zgodnie z zasadami merchandisingowymi – jak radzi Oliwia Madrak-Budzińska – na najwyższych półkach umieszczamy tampony, a poniżej wkładki i podpaski. Regał z higieną kobiecą powinien również odzwierciedlać strukturę sprzedażową w omawianej kategorii. Najwięcej miejsca przeznaczamy na podpaski, następnie na wkładki i na końcu na tampony.
 … więc ten rynek jest perspektywiczny
W ostatnim czasie producenci kierujący ofertę do kobiet wzmożyli swoją działalność. Intensywność wprowadzania na rynek produktów w coraz to nowych smakach, zapachach czy kształtach jest imponująca. Nic dziwnego, klienci płci pięknej stale oczekują nowych, wyjątkowych i eksperymentalnych doznań nie tylko smakowych. Często na sklepowych półkach poszukują także wyrobów, tak zwanych „lekkich”, czyli mniej kalorycznych i delikatnych. To, na co zwracają również niebywałą uwagę, to opakowanie. Dlatego warto zaopatrzyć się w produkty przyciągające kobiecy wzrok. Jednak uwaga! Kobiety są uważne i wnikliwe, na szukanie upragnionego produktu poświęcą dużo więcej czasu od mężczyzn, a kiedy już znajdą to, czego oczekiwały, dokładnie sprawdzą jakość i większość ważnych parametrów. Dlatego warto dogłębnie poznać zawartość własnej sklepowej półki.
KaSz

tagi: kobiety ,