Kategorie produktów

Wielkie porządki

Czwartek, 20 października 2011 HURT & DETAL Nr 10 (68) / 2011 (Hurt i Detal)
Szykując się do świąt Polacy gruntownie sprzątają swoje domy i mieszkania. Dlatego czas przedświąteczny wiąże się ze wzmożonymi zakupami we wszystkich kategoriach rynku chemii gospodarczej.
Środki uniwersalne, produkty do łazienek w tym toalet i kuchni, preparaty do mycia podłóg, mebli czy okien, odrdzewiacze i odkamieniacze, produkty do zmywania naczyń czy prania dywanów to jedne z podstawowych towarów, które w okresie przedświątecznym powinny pojawić się na sklepowych półkach. W punktach detalicznych o profilu chemicznym pamiętajmy o szerszym wyborze marek z każdej półki cenowej.
Co mówią liczby
Jak podają badania Nielsena* w okresie od lipca 2010 do czerwca 2011 roku rynek uniwersalnych domowych środków czystości osiągnął wartość ponad 238 mln zł, zaś jego wielkość to ponad 33,2 mln l/kilogramów.
Najwyższe udziały wartościowe uzyskały środki w płynie (44,1%). Tuż za nimi w badaniu uplasowały się środki w kremie (36,4%). Dalsze pozycje zajęły środki w proszku (7,3%), ściereczki/chusteczki (2,8%), środki w paście (1,9%), kategoria inne to 7,1% udziałów wartościowych. W porównaniu do okresu rok wcześniej wzrosty odnotowały jedynie kategorie z najwyższymi udziałami, mianowicie środki w płynie +2 p.p. i środki w kremie +0,3 p.p. Ogólnie wartość rynku wszystkich uniwersalnych domowych środków czystości zmalał o -6,2 p.p.
Najwyższe wyniki sprzedażowe w kategorii uniwersalnych środków czystości odnotowano w supermarketach (33,1%). Hipermarkety zajęły drugie miejsce z wynikiem 21,1%. Na dalszych pozycjach uplasowały się sklepy chemiczne 16,5%, spożywczo-przemysłowe 11,9%, sklepy spożywcze 9%, sklepy wielobranżowe 6,2% i kioski 3,2%.
Oprócz uniwersalnych środków czyszczących w miarę naszych możliwości powinniśmy mieć na półkach także specjalistyczne środki. W okresie od lipca 2010 do czerwca 2011 roku sprzedano prawie 40 mln l/kg domowych specjalistycznych środków czystości za ponad 505 mln złotych. Dobre wyniki w ujęciu wartościowym odnotowały następujące kategorie: płyny do mycia szyb 20,6%; środki do podłóg 18,3%; środki do mebli 17,1%; odrdzewiacze i odkamieniacze 11,8%; środki do kuchni i łazienek 8,9%; środki do dywanów 8,5%; kategoria inne 14,8%.
W porównaniu z okresem rok wcześniej rynek domowych specjalistycznych środków czystości w ujęciu wartościowym zmalał o – 3,5 p.p.
Domowe specjalistyczne środki czystości najlepiej sprzedawały się w supermarketach 30,2% i hipermarketach 21,1% i sklepach chemicznych 18,5%. Dalsze pozycje zajęły sklepy spożywczo-przemysłowe 11,5%, sklepy wielobranżowe 8,7%, sklepy spożywcze 8,1% i kioski 1,9%.
A jakie są deklaracje konsumentów w tych kategoriach? Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca 2010 do czerwca 2011 używanie środków do czyszczenia podłóg zadeklarowało 73,9% gospodarstw domowych. Środki do mycia okien stosuje 87,1%, a środki do pielęgnacji mebli używa 66,3% gospodarstw domowych.
27,95% badanych gospodarstw używa środki do czyszczenia podłóg raz w tygodniu, 26,05% 2 razy w tygodniu, 16,91% 3-4 razy w tygodniu, 12,88% rzadziej niż raz w tygodniu, 9,76% codziennie, 6,45% 5-6 razy w tygodniu.
47,56% gospodarstw używa środki do mycia okien kilka razy w roku, 28,90% raz w miesiącu, 15,67% 2-3 razy w miesiącu, 3,98% raz w tygodniu lub częściej, 3,8% raz w roku lub rzadziej.
Jeżeli przyjrzymy się częstotliwości używania środków do pielęgnacji mebli najwięcej badanych gospodarstw (37,77%) stosuje te środki raz w tygodniu lub częściej, 24,54% 2-3 razy w miesiącu, 18,50% raz w miesiącu, 16,25% kilka razy w roku, 2,94% raz w roku lub rzadziej.

W święta Polacy jedzą więcej niż na co dzień, odwiedzają się wzajemnie z rodziną i przyjaciółmi, w związku z tym więcej też zmywają.
Rynek środków do zmywania opiewa na ponad 539 mln złotych. Prognozy są obiecujące, ponieważ w porównaniu do okresu rok wcześniej odnotowano wzrost wartości tego segmentu rynku o +8,6 p.p.
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że środki do zmywania ręcznego mają 67,8% udziałów wartościowych, natomiast środki do zmywarek jedynie 32,2%. Jednak jak pokazują badania w porównaniu do poprzedniego okresu wartości środków do zmywania ręcznego zmalała o -3,3 p.p., natomiast wartość środków do zmywarek wzrosła o +3,3 p.p.
W kategorii środków do zmywania ręcznego najwyższe udziały wartościowe odnotowały płyny 94,3%. Żele to jedynie 5,7% udziałów wartościowych w tym segmencie rynku. Jeżeli chodzi o pojemności to najwyższe udziały wartościowe (58,1%) mają środki 751-1000 ml.
Na drugim miejscu znalazła się pojemność 251-500 ml (29,5%), trzecie miejsce – powyżej 1000 ml (10,5%); czwarte – do 250 ml (1,2%), piąte 501-750 ml (0,7%).
Jeżeli chodzi o środki do zmywarek najwyższe udziały wartościowe mają tabletki (65,7%). Na dalszych pozycjach znalazły się granulki (11,3%); płyny (10,6%); proszki (8,3%); inne (4,1%).
Przedświąteczne zakupy
Nasilenie sprzedaży środków czystości w kanałach dystrybucyjnych następuje zazwyczaj na około 45 dni przed świętami. Jak informuje Anna Twardowska, Key Account Manager Clovin S.A. wzrost sprzedaży jest zawsze kilkunastoprocentowy.
„Ostatnimi czasy notujemy stabilność sprzedaży i wzrost roli produktów specjalistycznych, w segmencie środków do podłóg. Po dość dynamicznych wzrostach w latach 2004-2009, w ostatnich latach żadna z kategorii chemii gospodarczej nie odnotowała wzrostów sprzedaży. Wyjątkiem są środki do czyszczenia i dezynfekcji toalet, które jako jedyne zanotowały niewielkie wzrosty” – dodaje Agnieszka Barańska, Brand Manager Lakma Strefa.
Jeśli popatrzymy na cały rynek, to w większości kategorii sprzedaż notowała podobne wartości lub ewentualnie spadała.
Na rynku zauważalna jest też zmiana struktury kanałów dystrybucji. Obecnie – jak informuje Lakma Strefa – obserwuje się proces monopolizowania rynku przez sklepy średniopowierzchniowe i wielkopowierzchniowe. Według raportu EPS Media „Krajowa branża chemii gospodarczej dziś i jutro”, w tym momencie supermarkety i hipermarkety dystrybuują około 60% sprzedaży detalicznej. Przewiduje się, że z roku na rok udział ten będzie wzrastał. Agnieszka Barańska uważa, że postępująca ekspansja wielkich sieci handlowych w segmencie detalicznym może być niekorzystna dla silnie rozdrobnionego sektora produkcyjnego i w przyszłości przyczyniać się może do wzrostu presji na marże działalności lokalnych wytwórców.
Jednak pocieszające jest to, że choć sieci nowoczesne bardzo dynamicznie się rozwijają to polscy konsumenci ciągle wolą robić zakupy w mniejszych powierzchniowo sklepach, galeriach, sklepach osiedlowych. Polscy konsumenci są tradycjonalistami, cenią sobie poradę „Pani Zosi” z sklepu po sąsiedzku, a ponadto w sklepach o mniejszej powierzchni wygodniej robi się codzienne zakupy, doposaża się lodówkę – bez kolejek i wielkich koszyków. W przekonaniu Agnieszki Barańskiej na polskim rynku nie będzie znaczącej dominacji jednego z formatów, a same kanały dystrybucji i ich podział będzie bardziej zbliżony do włoskiego niż do niemieckiego.
Chemiczna półka
W sklepie powinny znaleźć się przede wszystkim uniwersalne środki czystości, które ze względu na aspekt oszczędnościowy nadal cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Nie zapominamy też o specjalistycznych produktach czyszczących, dzięki którym utrzymanie czystości w domu jest dużo łatwiejsze i skuteczniejsze. Konsumenci bowiem coraz uważniej dobierają środki czystości, zwracając szczególną uwagę na rodzaj powierzchni, do której są przeznaczone.
Czego nie powinno zabraknąć w naszym sklepie wśród chemii specjalistycznej? Z pewnością środków, które skutecznie wyczyszczą zabrudzoną kuchnię. Większość gospodyń zaopatruje się w tego typu specjalistyczne środki czyszczące. Ułatwiają nie tylko mycie kuchni ale przede wszystkim jej dalszą pielęgnację oraz zwiększają odporność na powstawanie lepkich zabrudzeń.
Pozostając przy kuchni, wielu Polaków ma w nich praktyczne urządzenia wyręczające gospodynię domową od jednej z mało lubianych czynności jaką jest zmywanie. Do zmywarek oprócz proszku, płynu nabłyszczającego i soli w sklepie warto mieć także odświeżające kostki.
Kolej na łazienkę. Urządzenia sanitarne stanowią wyjątkowe pole do popisu dla profesjonalnych detergentów. Skutecznie działają na osad z mydła czy zacieki od wody. Specjalistyczne środki nie niszczą chromowanych powierzchni, więc mogą być bez przeszkód stosowane do czyszczenia baterii łazienkowych. Inne skutecznie usuwają kamień w toalecie. Można też wyposażyć sklep w specjalne środku do czyszczenia i pielęgnacji kabin prysznicowych. Pozwalają one utrzymać kabinę w czystości i bez zacieków na dłużej.
Na rynku dostępne są także produkty do czyszczenia fug, odkaminiacze do czajnika, żelazka czy pralki.
Pamiętajmy również o profesjonalnych środkach do czyszczenia drewnianych mebli czy płynach do mycia parkietów. Ich zaletą jest nie tylko piękny połysk umytej powierzchni drewnianej, ale także jej pielęgnacja i ochrona przed zarysowaniami.
Uzupełniając sklepowy asortyment pamiętajmy o nowościach produktowych, gdyż pomimo znaczących rozmiarów rynku środków czystości, jest jeszcze na nie wiele miejsca. Jak dodaje Anna Twardowska dzięki trendowi specjalizacji dostępny asortyment jest coraz bardziej wydajny i skuteczny.
Monika Dawiec

tagi: porządki ,