Z rynku FMCG

Mondelez zbadał przekąskowe nawyki Polaków

Środa, 24 września 2025
Mondelez, producent m.in. Milki, Oreo i Prince Polo, w kampanii „Smakuj Świadomie” zbadał, kiedy najczęściej tracimy kontrolę nad jedzeniem przekąsek. Okazuje się, że dzieje się to nie tylko z braku uwagi, ale też pod wpływem emocji – nudy czy stresu. Firma wspiera konsumentów m.in. edukacją i wprowadzaniem jednoporcjowych produktów poniżej 200 kalorii.
Mondelez od wielu lat realizuje misję świadomego smakowania, ucząc konsumentów i konsumentki uważnego podejścia do jedzenia. Idea ta opiera się na angażowaniu wszystkich zmysłów podczas spożywania posiłków. Skupienie się na smaku, zapachu, teksturze i wyglądzie przekąsek sprawia, że jemy je wolniej, a to pozwala na pełniejsze doświadczenie smaków i aromatów, jednocześnie dając organizmowi czas na zasygnalizowanie uczucia sytości. 

W Polsce działania firmy realizowane są m.in. w ramach kampanii edukacyjnej „Smakuj Świadomie”. W jej trzeciej odsłonie Mondelez przyjrzał się momentom, w których „zatracamy” się w spożywaniu przekąsek.
 
– Dziś coraz istotniejsze staje się świadome podejście do jedzenia. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie łączą się z życiem w biegu i towarzyszącym mu emocjom. Dlatego w ramach trwającej trzeciej edycji kampanii „Smakuj Świadomie”, zapraszamy konsumentów do refleksji i zidentyfikowania swoich „blind spot’ów” przekąskowych – czyli momentów, w których tracą kontrolę nad ilością spożywanego jedzenia. Chcemy ich zachęcać do uważności i kontrolowania porcji – mówi Katarzyna Jung, członkini zespołu zarządzającego ds. korporacyjnych i relacji zewnętrznych, Mondelez Polska i kraje bałtyckie.

Ekran i emocje kontrolują nasze przekąskowe nawyki

Zgodnie z danymi GUS, Polacy spędzają obecnie niemal 3 godziny dziennie oglądając telewizję i będąc online. To właśnie wtedy, podczas seansu ulubionego serialu czy programu, niepostrzeżenie tracimy kontrolę nad ilością spożywanego jedzenia.

Zanim się obejrzymy, opakowanie przekąsek jest już puste. Badanie przeprowadzone przez Mondelez pokazuje, że prawie 43% ankietowanych przyznaje się do utraty kontroli nad ilością spożywanych przekąsek właśnie przed ekranem. Ale to nie tylko chwile spędzone przed telewizorem czy komputerem sprawiają, że gubimy czujność. 

TOP 10 tzw. „blind spot’ów” w jedzeniu przekąsek przez Polki i Polaków (Biostat 2025):

1.    Wieczór przy ulubionym filmie, serialu czy programie,
2.    Emocje, takie jak nuda i stres,
3.    Spotkania w gronie przyjaciół, 
4.    Jako „tryb nagrody”, gdy uważamy, że na nią zasłużyliśmy, 
5.    W momencie, kiedy jesteśmy smutni i potrzebujemy poprawić sobie nastrój,
6.    W trakcie podróży, np. podczas jazdy samochodem, pociągiem czy autobusem
7.    Podczas oglądania wydarzeń sportowych, gdy towarzyszy nam ekscytacja i napięcie,
8.    W trakcie pracy z domu, jak i…
9.    …podczas wypełniania obowiązków służbowych z biura,
10.    a także wtedy, kiedy coś świętujemy. 

Kobiety i mężczyźni a postrzeganie nawyków

Brak kontroli nad jedzeniem przekąsek to prosta droga do wyrzutów sumienia. Badanie Mondelez pokazuje, że ponad połowa (54,9%) badanych, którzy zjadają całe opakowanie za jednym razem, odczuwa wyrzuty sumienia. Najczęściej ulegamy pokusie wieczorem – niemal połowa (45,6%) osób przyznaje, że to właśnie wtedy najtrudniej powstrzymać się od podjadania. 

- Rozproszenie uwagi i życie w biegu sprawiają, że przekąski często pojawiają się w naszym dniu automatycznie i bez refleksji. Czasem sięgamy po nie z potrzeby poprawy nastroju, a czasem dlatego, że nasza dieta nie jest dobrze zbilansowana i po prostu brakuje nam energii. Wiele takich nawyków sięga jeszcze dzieciństwa, kiedy słodki batonik był nagrodą, pocieszeniem albo sposobem na nudę. Te mechanizmy przenosimy w dorosłość, sięgając po przekąski nie z głodu, ale z przyzwyczajenia czy potrzeby odreagowania napięcia. W takim kontekście trudno mówić o „słabej woli”. To raczej kwestia utrwalonych wzorców. Dlatego w kampanii "Smakuj Świadomie” kładziemy nacisk nie na zakazy, ale na refleksję i uważność. Tak, aby przekąski mogły być elementem dobrze zbilansowanej diety i jednocześnie źródłem przyjemności – mówi Martyna Smolińska, dietetyczka i ekspertka w dziedzinie zdrowego stylu życia. 

100% przychodów netto wspiera świadome smakowanie

Mondelez od 2019 roku publikuje raport State of Snacking, który pokazuje ewolucję globalnych trendów konsumenckich dotyczących przekąsek. Zgodnie z wynikami ostatniej edycji, aż 91% konsumentów spożywa co najmniej jedną przekąskę dziennie, a 61% co najmniej dwie. Jednocześnie 79% respondentów bardziej docenia przekąski, gdy spożywa je świadomie.

W odpowiedzi na te dane i zobowiązanie dotyczące edukacji w obszarze świadomego odżywiania, producent zapewnia, że do końca 2025 roku 100% przychodów netto będzie pochodzić ze sprzedaży przekąsek dostępnych w jednoporcjowych opakowaniach poniżej 200 kalorii lub takich, które oferują konsumentom przejrzyste informacje o wielkości porcji i jej graficzne odzwierciedlenie w postaci liczby ciastek lub kostek czekolady, na froncie opakowania. Dodatkowo wszyscy konsumenci mogą zapoznać się z zasadami świadomego smakowania na dedykowanej stronie https://snackmindful.com/, która jest również dostępna w języku polskim, a jej adres widnieje na opakowaniach wielu produktów sprzedawanych lokalnie i na całym świecie. 





[1] Badanie zostało przeprowadzone przez BioStat na zlecenie Mondelez Polska w dniach 2-6 czerwca 2025 r. metodą indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych online (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18+.



Źródło: PUBLICIS CONSULTANTS
Fot: mat. prasowe






tagi: Mondelez , przekąski , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,