Pierwszy duński supermarket monitoruje sprzedaż białka roślinnego i odzwierzęcego na wzór europejskich liderów
Poniedziałek, 11 sierpnia 2025
Pierwszy duński supermarket rozpoczął systematycznie działania na rzecz monitorowania proporcji białka pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Wolt Market Denmark zdecydował się na wdrożenie metodologii Protein Tracker – narzędzia, które pozwala na dokładne śledzenie udziału poszczególnych źródeł białka w ofercie produktowej i sprzedaży.
„Postrzegamy Protein Trackera jako kluczowe narzędzie, które pozwala nam zwiększać sprzedaż żywności roślinnej, wspierając tym samym przejście na zdrowsze i bardziej zrównoważone modele żywienia” – podkreślił Martin Rouchmann, Category Manager w Wolt Denmark.
Ten krok wpisuje się w szerszy ruch europejski, w ramach którego sieci handlowe na całym kontynencie podejmują działania na rzecz transformacji systemów żywnościowych. Mierzenie i optymalizacja proporcji białka w sprzedaży staje się jednym z kluczowych elementów strategii wspierających rozwój bardziej świadomych modeli konsumpcji.
Systematyczne mierzenie białka zyskuje na popularności w Europie
W krajach takich jak Holandia, Wielka Brytania czy Niemcy mierzenie proporcji białka to już powszechna praktyka wśród największych detalistów. W Holandii ponad 90% sprzedawców żywności korzysta z Protein Trackera, wyznaczając sobie ambitne cele – m.in. przesunięcie proporcji spożycia białka do 2030 roku na korzyść białka roślinnego (60% do 40%). Przykładem takich działań jest Lidl Netherlands, który testuje integrację produktów roślinnych z mięsnymi na półkach, aby ułatwić konsumentom wybór roślinnych opcji, a supermarket Jumbo ogranicza aktywną promocję świeżego mięsa.
W Wielkiej Brytanii dziewięć sieci handlowych – w tym Tesco, Sainsbury's, Waitrose, Coop, M&S, Lidl i Aldi – reprezentujących ponad 80% krajowego rynku detalicznego, regularnie raportuje dane dotyczące sprzedaży żywności białkowej. W Niemczech sieci takie jak Lidl, Kaufland i Aldi wdrażają strategie zwiększania udziału białka roślinnego, wyznaczając konkretne cele – Lidl Germany zobowiązał się do osiągnięcia 20% udziału białka roślinnego w sprzedaży do 2030 roku oraz wprowadzenia parytetów cenowych między produktami pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Podobne inicjatywy obserwujemy w Belgii, Austrii i Francji. We Francji pięć największych sieci handlowych – Auchan, Carrefour, Casino, Coopérative U i Intermarché – wezwało rząd do aktywnego wsparcia transformacji systemu żywnościowego, podkreślając konieczność zmian na rzecz bardziej zrównoważonego modelu żywienia.
„Gratulujemy Wolt Market Denmark tego posunięcia. Sieć dołącza do rosnącej liczby supermarketów, które śledzą sprzedaż żywności białkowej pochodzenia roślinnego za pomocą Protein Trackera. To fantastyczne narzędzie do wyznaczania celów i osiągania rzeczywistych postępów w zbliżaniu się do zaleceń Komisji EAT Lancet dotyczących diety planetarnej" – mówi Jasmijn de Boo, Global CEO ProVeg International.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.