Dzięki dynamicznemu rozwojowi infrastruktury odnawialnych źródeł energii, Biedronka redukuje swój ślad węglowy. Ponadto wzrost liczby instalacji sprawia, że sieć wyróżnia się na tle konkurencji jako lider pod względem tempa inwestycji w OZE w sektorze handlu detalicznego w Polsce. Rozpoczynając swoją drogę do zielonej transformacji od zaledwie 8 sklepów w 2022 roku, sieć osiągnęła w zaledwie trzy lata imponującą liczbę 2072 sklepów z aktywnymi instalacjami PV. Ten wzrost jest dowodem na rzeczywistą transformację energetyczną Biedronki, realizowaną we współpracy z partnerami technologicznymi, takimi jak firma GreenYellow.
- W Biedronce transformacja energetyczna to nie hasło, lecz realne działania. Każda nowa instalacja fotowoltaiczna zarówno przybliża nas do realizacji założonych celów, jak też stanowi realną korzyść w postaci optymalizacji kosztów operacyjnych. Ponad 2000 działających instalacji to wyraźny sygnał, że Biedronka stawia na przyszłość, inwestując w efektywność energetyczną i odpowiedzialne gospodarowanie zasobami. Wszędzie, gdzie jest to technicznie możliwe inwestujemy w OZE i nie zwalniamy tempa. - Natalia Rompska-Żuk, Menedżer ds. Zarządzania Energią w sieci Biedronka.
- Firma GreenYellow będąca na polskim rynku od 2022 roku inwestuje w rozwój energii odnawialnej i pomaga dużym podmiotom w transformacji energetycznej, redukując ich ślad węglowy oraz obniżając koszty. Towarzyszy partnerom biznesowym na każdym etapie projektu – od planowania i projektowania, poprzez realizację, aż po eksploatację instalacji. Współpraca z partnerem takim jak Biedronka przy największym projekcie tego typu w Polsce otwiera nowy etap w rozwoju energetyki odnawialnej - Paweł Leszczuk, Dyrektor Projektu GreenYellow Polska.
Co istotne, działania obejmują również infrastrukturę logistyczną sieci. W ramach długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju, Biedronka wdraża rozwiązania fotowoltaiczne także w centrach dystrybucyjnych. Obecnie panele słoneczne funkcjonują w 8 z 17 obiektów, a partnerem strategicznym odpowiedzialnym za ich instalację jest firma EDP Group, globalny lider w dziedzinie energii odnawialnej.
- W EDP z wielką przyjemnością wspieramy Biedronkę w jej drodze ku dekarbonizacji i jesteśmy pod wrażeniem silnego zaangażowania firmy w przechodzenie na czystą energię. Wykorzystując rozwiązania oparte na odnawialnych źródłach energii, możemy pomóc wywrzeć znaczący wpływ – na środowisko, gospodarkę oraz system energetyczny Polski - Ireneusz Kulka, Country Lead w EDP w Polsce.
Efektywna strategia – rekord produkcji i korzyści dla klimatu
Skala inwestycji Biedronki w odnawialne źródła energii przekłada się na konkretne, mierzalne efekty środowiskowe. W samym czerwcu bieżącego roku, dzięki instalacjom w sklepach i centrach dystrybucyjnych, wyprodukowano rekordowe 17 500 MWh zielonej energii. Jest to najwyższy miesięczny wynik w historii działania tych instalacji i jasny dowód na efektywność przyjętej przez sieć strategii.
Dzięki inwestycji w zieloną energię, w pierwszym półroczu 2025 roku, sieć uniknęła emisji 85 ton CO₂ do atmosfery. Warto podkreślić, że taka ilość zaoszczędzonego dwutlenku węgla odpowiada efektowi posadzenia 3,9 miliona drzew, które absorbują CO₂ przez okres jednego roku. Ponadto wyprodukowana energia mogłaby zasilić ponad 53 tysiące gospodarstw domowych, co pokazuje skalę i realny wpływ tych działań na środowisko.
Zielona energia to realny wpływ na codzienne zakupy
Dzięki inwestycjom w instalacje fotowoltaiczne, Biedronka może zasilać swoje sklepy czystą energią w sposób natychmiastowy. Około 16% całkowitego zużycia energii w sklepach wyposażonych w instalacje PV pochodzi dziś ze słońca. Energia wytwarzana na dachach sklepów wykorzystywana jest w czasie rzeczywistym – zasila oświetlenie, urządzenia chłodnicze, systemy kasowe czy klimatyzację. Klienci sięgający po produkty spożywcze mogą mieć pewność, że część energii potrzebnej do ich przechowywania pochodzi z odnawialnego źródła.
Dzięki takiemu podejściu Biedronka nie tylko zmniejsza zużycie energii z sieci, ale również optymalizuje koszty operacyjne, co w perspektywie długoterminowej ma znaczenie zarówno dla środowiska, jak i dla wyników firmy. Zielona energia wspiera zatem zrównoważony model rozwoju sieci - odpowiadający zarówno na wyzwania klimatyczne, jak i oczekiwania świadomych konsumentów.
Źródło: Biedronka
Fot: mat. prasowe