Handel

Czy Zetki zmienią kierunek rozwoju produktów food-to-go?

Środa, 26 marca 2025
Gdzie kawę kupują Millenialsi? Jaka przekąska jest najpopularniejsza wśród Zetek? PMR Market Experts zbadało rynek produktów food-to-go w Polsce. Ten w 2024 roku wzrósł o blisko 10% r/r. Wpłynął na to rozwój oferty produktów ready-to-eat* i ready-to-serve* w sklepach, na stacjach paliw oraz w piekarniach i cukierniach. Duże znaczenie miała też popularność tych produktów wśród klientów oraz wyraźny wzrost cen.
Na czym oszczędzają Polacy?

Jak wynika z raportu PMR Market Experts, aż 71% Polaków w styczniu 2025 r. deklarowało, że ogranicza swoje wydatki. Choć odsetek ten maleje, to nadal pozostaje wysoki. Badani najczęściej rezygnują z usług gastronomicznych – jedzenia poza domem, na dowóz czy spotkań towarzyskich “na mieście” (54%) oraz z alkoholu i używek (52%). Ta ostrożność konsumentów wciąż hamuje wzrost wydatków, także w segmencie food-to-go.

– Zakładamy jednak, że w trwającym 2025 roku dochody Polaków nadal będą rosły, chociaż wolniej niż w 2024 roku. Z kolei to wolniejsze tempo wzrostu dochodów będzie rekompensowane przez nieco niższą stopę oszczędności. W rezultacie, i konsumpcja prywatna będzie się zwiększać a konsekwencją będzie, m.in., wzrost rynku food-to-go, zarówno nominalnie, jak i realnie – mówi Magdalena Filip, Deputy Retail Business Unit Director w PMR Market Experts.

Bitwa pokoleń

– Interesowało nas, jak do produktów food-to-go podchodzą przedstawiciele poszczególnych pokoleń. Czy wyniki nas zaskoczyły? Niekoniecznie. Mocno widoczna jest pewna zależność: im starsze pokolenie, tym mniejsza skłonność do zakupu tego typu produktów. I to w każdym analizowanym przez nas pod-segmencie. Największa różnica między najmłodszą a najstarszą generacją jest widoczna w kategorii dań na ciepło. Te wybiera 93% Zetek i tylko 60% Baby Boomers. Najmniejsza dysproporcja jest wśród przekąsek piekarniczych – 88% vs 75% – dodaje Magdalena Filip.

A jak na ich tle wypadają Millenialsi? 91% z nich sięga po dania przygotowywane na miejscu, jak hot-dogi czy zapiekanki, 86% po wyroby z piekarni, 76% gotowe dania, a 62% – napoje na wynos.

Pokolenie X i Baby Boomers wciąż najchętniej wybierają piekarnie. Przy zakupie napojów na wynos Zetki decydują się na kawiarnie (45%), a Millenialsi i najstarsze pokolenia na stacje benzynowe (Pokolenie Y – 49%, Pokolenie X – 53%, a Baby Boomers – 52%).

Co i gdzie jedzą Zetki?

Eksperci ze szczególną uwagą przyjrzeli się zachowaniom Pokolenia Z. Te według szacunków stanowi ok. 15% dorosłej populacji Polaków i – jak wielokrotnie wykazały różne badania – ma znaczący wpływ na kształt rynku. Konsumenci urodzeni po 1995 roku chętniej niż inne grupy sięgają po produkty food–to–go, choć częściej też postrzegają je jako zbyt drogie i niezdrowie. Rzadziej zaś od starszych respondentów zgadzają się ze stwierdzeniem, że gotowe dania w sklepach spożywczych mogą konkurować pod względem jakości z daniami z restauracji

Co ciekawe, Zetki lubią wszystko, co nowe, dlatego chętniej niż ich starsi koledzy spośród oferty wybierają matchę, churrosy czy bubble tea, dania inspirowana kuchniami świata i sushi. Nie stronią od słodkich przekąsek. Jednak zamiast piekarni częściej wybierają pączki, donuty, muffiny czy croissanty z dyskontów.




Źródło: Publicon Services
Fot: Pixabay




tagi: food-to-go , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,