Kategorie produktów

Środki czystości i akcesoria do sprzątania

Piątek, 18 października 2024 HURT & DETAL Nr 10/224. Październik 2024
Zbliżają się święta, a wraz z nimi wielkie porządki. W związku z tym konsumenci zaopatrują się w sprawdzone środki czystości i akcesoria do sprzątania, a także szukają nowości, które zachęcą swoją wydajnością, ciekawym zapachem czy ekologicznym składem i opakowaniem. Co warto mieć w ofercie sklepu, aby każdy konsument znalazł odpowiedni dla siebie produkt?
Polacy sprzątają najwięcej w okresach przedświątecznych. Według NielsenIQ w ubiegłym roku w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie sprzedaż wolumenowa środków do sprzątania była o 27% większa od średniej rocznej. Dlatego tygodnie przed zbliżającymi się przerwami świątecznymi to najważniejszy okres dla kategorii środków czystości. Choć do Bożego Narodzenia zostało jeszcze trochę czasu, to już warto przyjrzeć się temu, czego konsumenci szukają i na jakie aspekty zwracają uwagę. To informacje przydatne nie tylko w okresie świąt, ale o każdej porze roku.

Kanały sprzedaży

Konsumenci środki czystości i akcesoria do sprzątania najczęściej kupują w dyskontach. Według CMR w okresie od stycznia do czerwca 2024 r. odpowiadały one za 61% wartości sprzedaży i 59% liczby transakcji. Na drugim miejscu znalazły się supermarkety (15% wartości i 17% wszystkich transakcji). Podium zamykają sklepy małoformatowe do 300 mkw. (12% wartości i 15% transakcji). Najmniejsze znaczenie w tej kategorii miały hipermarkety.

Biorąc pod uwagę konkretne podkategorie, zgodnie z danymi NielsenIQ w okresie od czerwca 2023 do maja 2024 roku ponad połowa (ponad 51%) środków do czyszczenia toalet sprzedała się w dyskontach. Drugą pozycję zajęły supermarkety (ok. 16%), a trzecią drogerie (ok. 15%). Podobnie prezentuje się rozkład sprzedaży środków do mycia naczyń (badania z okresu grudzień 2022 do listopad 2023 r.) – dyskonty miały udziały na poziomie bliskim 50%, kolejne pozycje należały do supermarketów i drogerii. Dyskonty zajęły także 1. miejsce w kategorii detergentów do prania.

Mały format

Kiedy podczas sprzątania zabraknie jakiegoś produktu albo gdy komuś zależy na czasie – często pierwszy wybór do znalezienia odpowiedniego detergentu stanowią sklepy małoformatowe. Są one powszechnie dostępne, zawsze jakiś jest „w pobliżu” i można zrobić w nich szybkie zakupy bez konieczności przechodzenia przez wiele alejek. Przypomnijmy, że mały format to trzeci pod względem liczby transakcji kanał sprzedaży detergentów w Polsce.

A jakie środki czystości znajdują się w nich najczęściej? Według wyliczeń CMR na podstawie danych zebranych od czerwca 2023 do maja 2024 r. w około 8 na 10 sklepów małoformatowych znajdują się płyny do naczyń oraz produkty do prania. Popularne są także płyny do płukania tkanin i środki do mycia szyb. Dystrybucja wymienionych preparatów rośnie w okresach okołoświątecznych.

W tym czasie wzrasta także wolumen sprzedaży uniwersalnych płynów czyszczących. „Ich sprzedaż w ujęciu wartościowym w sklepie małego formatu w pierwszej połowie 2024 roku była 5% wyższa niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. Nie jest to skutkiem wyższych cen (obserwując czołowe produkty, ceny znacząco nie zmieniły się na przestrzeni analizowanego okresu), gdyż liczba sprzedanych opakowań również wzrosła w okolicy 5%. Około 90% sprzedaży wolumenu kategorii stanowią butelki o pojemności 1 l, a w statystycznym sklepie małego formatu znajdziemy około 3 warianty. Produkty są dostępne w około połowie wszystkich sklepów małego formatu w Polsce” – dodaje Krzysztof Michniewicz z CMR analizując dane z pierwszego półrocza 2024 r. Największe udziały w wartości sprzedaży miały produkty Ajax, Sidolux, Ludwik oraz marek własnych.

Kolejną ważną kategorią są środki do mycia szyb. Ich udział w wartości sprzedaży w małym formacie wzrósł o 8%, porównując dane z pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. i 2023 r. „Liczba transakcji i liczba sprzedanych opakowań w tym okresie w analizowanym formacie sklepów odnotowały wzrost w granicach 2%. Środki do mycia szyb są dostępne w ponad 60% sklepów małoformatowych, a klient takiego sklepu ma do wyboru około 3 warianty na sklepowej półce” – precyzuje analityk CMR.

Wzrosła także wartość sprzedaży środków do toalet o ok. 9% porównując pierwsze półrocza br. i 2023. Produkty z tej kategorii konsumenci mogą znaleźć w 6 na 10 sklepów małoformatowych. Zdecydowanie więcej sprzedaje się wariantów w kostkach (64%) niż płynów do toalet (36%).

Wśród detergentów do prania największe udziały wartościowe w małym formacie mają proszki do prania (ponad 50%), następnie płyny i żele do prania, a najmniejsze udziały mają kapsułki. W okresie od kwietnia 2023 do marca 2024 sklepy te odpowiadały za ok. 7% wartości sprzedaży tego rodzaju produktów. Pozostałe kanały sprzedaży zanotowały większe wartości – supermarkety 11%, hipermarkety 13% i dyskonty aż 69%.

Kto pozmywa?

Zmywanie naczyń to czynność, którą wykonuje się niemal codziennie. Niektórzy robią to systematycznie, inni odwlekają do momentu, aż zlew zapełni się naczyniami, a w szafkach zabraknie talerzy i szklanek.

A kto zmywa w polskich domach? Jak wynika z raportu „Czy obowiązki domowe mają płeć?” Grupy INCO tę czynność (zmywanie lub obsługa zmywarki) najczęściej wykonuje się wspólnie. Takiej odpowiedzi udzieliło 51% badanych. W 37% obowiązek ten spoczywa przede wszystkim na kobietach, a w 9% na mężczyznach. Młodsi badani (w wieku od 18 do 24 lat) częściej uważają, że powinno to być wspólnym zadaniem, a starsi ankietowani (powyżej 55. roku życia) są zdania, że to kobiecy obowiązek.

Produkty do zmywania to istotna kategoria – odpowiada za prawie 15% sprzedaży całego koszyka chemii domowej. Jak podaje NielsenIQ wartość sprzedaży produktów z tego segmentu to ponad 1,28 mld zł. Wolumen omawianych artykułów zachowuje raczej stabilny poziom w porównaniu do poprzednich lat – liczba sprzedanych opakowań wzrosła o niecałe 0,5% porównując dane od grudnia 2022 do listopada 2023 roku z poprzednim analogicznym okresem. Znacząco zwiększyła się natomiast wartość sprzedaży – o ok. 15% w porównaniu do poprzedniego, badanego okresu. Równocześnie wzrosły ceny. Z tego powodu wielu konsumentów zaczęło wybierać mniejsze opakowania, aby zmniejszyć koszty jednorazowych zakupów. Odnotowano także większe zainteresowanie markami własnymi, których cena jest często atrakcyjniejsza. Obecnie ich udział w całej kategorii wynosi blisko 20%.

Większą wartość odnotowują produkty do mycia naczyń w zmywarce. „Udział wartościowy produktów do mycia naczyń w zmywarce wynosi prawie 59%. Jednakże to preparaty do zmywania ręcznego zaliczają bardziej dynamiczne wzrosty. W porównaniu do roku ubiegłego ich wartość sprzedaży zwiększyła się o ponad 22%, podczas gdy ich odpowiedniki do zmywarek zanotowały wzrost na poziomie przekraczającym 10%. Należy jednak pamiętać, że również ceny rosną dynamiczniej w przypadku produktów do zmywania ręcznego” – dodaje Mateusz Śmietanka, Senior Client Consultant w NielsenIQ.

W stronę eko

Zagadnienia związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem są coraz ważniejsze dla wielu konsumentów. Świadomi wpływu ich decyzji zakupowych na otoczenie wybierają artykuły, których produkcja lub użycie nie mają negatywnego oddziaływania na środowisko.

Potwierdzają to wyniki badań SW Research na zlecenie marki cleangang. Wynika z nich, że 58,6% Polaków deklaruje, że przy wyborze środków czyszczących bierze pod uwagę zrównoważony rozwój, z czego co dziesiąta osoba robi to zawsze. Z kolei na pytanie jak bardzo zwraca się uwagę na zrównoważony rozwój przy zakupie środków czystości odpowiedzi „wcale” udzieliło blisko 10%, a „rzadko” – ok. 32%.

Blisko 60% Polaków uważa, że podczas przyjaznego środowisku sprzątania powinno się także oszczędzać wodę. Ponad połowa ankietowanych odpowiedziała, że ważne jest używanie naturalnych środków do sprzątania lub produktów o ekologicznym składzie.

To sygnał dla producentów, aby dostosowywać swoje produkty do zmieniających się potrzeb konsumentów, a także dla detalistów, aby w ich asortymencie znajdowały się artykuły przyjazne środowisku. Wskazówką do wyboru właśnie takich detergentów są odpowiednie certyfikaty umieszczone na opakowaniach, które potwierdzają, że produkt jest przykładowo biodegradowalny, ma naturalny skład, nie zawiera mikroplastiku czy ma ekologiczne opakowanie. Odpowiadają za to takie oznaczenia jak EU Ecolabel, Carbon Neutral czy V-Label.

Preferencje

Jakie produkty najczęściej wybierają polscy konsumenci? Od lat na rynku dominują uniwersalne środki czystości. Ich zalety docenia mnóstwo osób: sprawdzają się przy sprzątaniu wielu rodzajów powierzchni, są wygodne i proste w użyciu. Pozwalają także zaoszczędzić pieniądze i miejsce na półce – zamiast wielu specjalistycznych środków wybiera się jeden produkt. Mimo dużej popularności tego typu produkty odnotowały spadki w okresie od grudnia 2022 do listopada 2023 r. „Wolumenowo ich dynamika uległa prawie siedmioprecentowemu pogorszeniu, a ilość sprzedanych sztuk zmalała o 5,5%. Rezultaty te rekompensuje w pewnym sensie wynik wartościowy. Wzrost mierzony w złotówkach przekroczył 7%. Nieco bardziej pozytywny obraz prezentują środki przeznaczone do sprzątania w kuchni, które poza dodatnim wynikiem pieniężnym rosną również w zakresach wartościowych. Prawie 17% wzrostu wartościowego i niespełna 3% ilościowego daje preparatom i czyścikom kuchennym najlepszą dynamikę spośród wszystkich segmentów” – komentuje Mateusz Śmietanka, Senior Client Consultant w NielsenIQ.

A jak wyglądają preferencje Polaków co do wykonywanych czynności w trakcie sprzątania? Według badania SW Research na zlecenie cleangang „Jak sprzątają Polacy?” krajanie najchętniej sięgają po odkurzacz – blisko 80% ankietowanych uznało odkurzanie za przyjemną część porządków. Polacy chętnie wycierają też kurze, robią pranie, myją podłogi i sprzątają w kuchni, czyli wycierają blaty i stół oraz robią porządki w szafkach. Z kolei nie przepadają za myciem okien, czyszczeniem łazienki i urządzeń kuchennych.

Zgodnie we wspomnianym badaniem SW Research na zlecenie cleangang Polki i Polacy najczęściej podczas sprzątania sięgają po płyn do naczyń (75,3%). Większość korzysta także z płynu do czyszczenia WC, szyb i luster oraz odświeżacza. Rzadko używa się specjalistycznych środków. Jeśli chodzi o akcesoria, to popularne są ręczniki papierowe, bez których ponad 70% badanych nie wyobraża sobie sprzątania. W czasie porządków wykorzystuje się także gąbki, ścierki z mikrofibry, ręczniki wielorazowe i mopy.

Produkty z kategorii środków czyszczących i akcesoriów do sprzątania są niezbędne w każdym domu, a tym samym w każdym sklepie. Detaliści powinni zadbać o ich możliwie jak największy wybór, szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy wielu konsumentów decyduje się na gruntowne porządki. Poza odpowiednim wyborem detergentów do różnych powierzchni czy tych uniwersalnych, warto pamiętać o zapewnieniu wyboru spośród środków przyjaznych środowisku. Placówka może tym zaplusować u coraz liczniejszego grona klientów dbających o zrównoważony rozwój.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor


Fot: AdobeStock



tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,