Kategorie produktów

Słodka strona świąt

Piątek, 11 października 2024 HURT & DETAL Nr 10/224. Październik 2024
Słodkości to smakołyki, które towarzyszą nam i na co dzień, i od święta. O ile zazwyczaj staramy się pilnować ich ilości w diecie, o tyle podczas wyjątkowych dni ograniczenia te nie istnieją. Z tego też powodu podczas Bożego Narodzenia nie może zabraknąć takich łakoci, jak czekoladowe figurki, cukierki i tabliczki czekolady, praliny, pierniczki, ciastka oraz wiele innych.
Słodkości w święta pojawiają się nie tylko w roli deseru po uroczystej wieczerzy, ale także prezentów, które nie są zarezerwowane tylko dla najmłodszych. Boże Narodzenie to doskonała okazja, by wręczyć bliskiemu lub przyjacielowi słodycze w innej odsłonie – czekoladę z niecodziennym nadzieniem, praliny w pięknym opakowaniu, marcepanowe lub czekoladowe figurki Świętego Mikołaja i innych postaci czy słodkości w wersji premium. Mimo że inflacja wciąż szaleje, a ceny kakao rosną, to z okazji świąt Bożego Narodzenia Polacy szukają oszczędności gdzie indziej niż w słodkich wyrobach. Wybór różnego rodzaju łakoci na sklepowych półkach jest przeogromny, a swoje apogeum osiąga właśnie w okresie świątecznym – jaką ofertę słodyczy przygotowali w tym roku producenci?

Polscy czekoladożercy

Wzrost cen dotknął niemal wszystkie gałęzie gospodarki, nie omijając oczywiście branży spożywczej, a w tym kategorii słodyczy. Z cyklicznego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”1 wynika, że segment ten w ostatnich miesiącach notuje największe wzrosty cen w polskich sklepach – w kwietniu tego roku jego średnia cena wzrosła o 10,6% rdr. Zwyżka w kategorii słodyczy spowodowana jest przede wszystkim rosnącymi cenami kakao. Z wyżej wymienionego raportu można się dowiedzieć, że surowiec ten od kilku miesięcy wręcz szokuje wzrostem cen na światowych rynkach – w II połowie kwietnia bieżącego roku jego wartość wyniosła ponad 11 tys. GBP, a w maju 2023 r. osiągnęła poziom 2 tys. GBP. Okazuje się więc, że wartość kakao urosła ponad 5-krotnie na przestrzeni niecałego roku.

„W połowie kwietnia cena tony kakao na światowych giełdach przekroczyła 11 tys. dolarów, a jeszcze niedawno eksperci zastanawiali się, czy przebije poziom 7 tys. Później trochę wyhamowała, ale obecnie ponownie wraca do wysokich poziomów. Zdaniem znawców tematu, nic nie wskazuje na to, żeby to był koniec trendu wzrostowego. Według niektórych ekspertów, jeszcze w tym roku tona kakao może kosztować ponad 13 tys. dolarów, a być może nawet – blisko 15 tys. dolarów. Do tego prognozuje się, że niedobór surowca na światowych rynkach w tym roku może sięgnąć aż 374 tys. ton. Przed rokiem było to jeszcze 74 tys. ton. Odbudowanie produkcji zajmie lata, dlatego sytuacja szybko się nie poprawi. Jeżeli ten scenariusz się spełni, polscy konsumenci mocno to odczują w swoich portfelach, nie tylko kupując słodycze czy desery. (...) Ceny kakao szybko się nie unormują i wkrótce czekają nas kolejne negatywne wstrząsy, co z pewnością jeszcze mocniej odczujemy w naszych kieszeniach, a właściwie to już się dzieje, bo słodycze i desery, mające w składzie kakao, od początku roku trzymają się w czołówce najszybciej drożejących kategorii w polskich sklepach. I to raczej szybko się nie zmieni. W efekcie ww. artykuły dalej będą szybko drożały. I tak samo będzie z innymi produktami mającymi w składzie kakao, jak choćby z kosmetykami, lekami czy suplementami” – czytamy w raporcie.

Ceny nie tylko kakao, ale też całej kategorii słodyczy rosną, jednak nie powstrzymuje to Polaków przed częstym sięganiem po łakocie i to nie tylko z okazji Bożego Narodzenia. Z wykonanej przez mBank analizy „Raport rynku słodyczy 2023: Analiza trendów i preferencji konsumenckich”2 wynika, że światowy rynek słodyczy wciąż rośnie – w 2022 roku wartość przychodów ze sprzedaży wyniosła 1,05 bln dolarów. W trendzie rosnącym jest również kategoria słodyczy w Polsce – w tym samym roku wartość sprzedaży wyniosła 9,7 mld dolarów.

Wszystko wskazuje też, że tendencja ta będzie się utrzymywać. Z raportu przygotowanego przez E.Wedel3 wynika, że statystyczny Polak w ciągu roku zjada 5,9 kg słodyczy czekoladowych. Zgodnie z prognozami ta wartość ma rosnąć i do 2028 roku zwiększyć się o 8,5%, wynosząc 6,4 kg. „Na przestrzeni najbliższych kilku lat prognozuje się wzrost spożycia słodyczy (o ponad 8% do 2028 r.) i rozwój tej kategorii. Czekolada w tabliczkach nadal pozostaje najbardziej uniwersalnym produktem, który chętnie wybierają konsumenci w praktycznie każdym wieku. Niezależnie od metryki 60-68% respondentów w badaniu wykonanym przez Mintel zadeklarowało, że jadło czekoladę w ciągu ostatnich 2 tygodni. Jednak konsumenci nawet w tak tradycyjnej kategorii jak tabliczki ciągle chcą być zaskakiwani – smakiem, wyjątkową kompozycją dodatków, rozmiarem tabliczki czy innowacjami inspirowanymi innymi kategoriami” – czytamy w raporcie E.Wedel. Zamieszczone w nim badania informują, że część krajanów kupuje czekoladę codziennie. Jest to 8% osób w wieku 18-24 lat, 9% Polaków w przedziale wiekowym 25-31 lata oraz 7% krajanów w wieku 32-44 lata. Codzienny zakup czekolady jest najmniejszy u Polaków w wieku 45-55 lat – z taką częstotliwością nabywa ją 4% z nich.

Raport „Światowy i polski rynek czekolady 2023” udziela też odpowiedzi na pytanie: „Jakie słodycze jedzą Polacy?”. Okazuje się, że w każdej grupie wiekowej najwięcej osób wybiera tabliczki czekoladowe, jednak dużą popularnością cieszą się również ciastka. Najwięcej czekolady jedzą osoby w wieku 25-44 lat – 68% ankietowanych przyznało, że spożywa ten produkt. Osoby w wieku powyżej 65. roku życia sięgają po czekoladę najrzadziej – 59% z nich przyznało się do jej spożywania. Ciastka najczęściej jedzą osoby w grupie wiekowej 18-24 (54% zadeklarowało ich jedzenie), a najrzadziej znów badani powyżej 65. roku życia (37% przyznało się do ich spożywania).

Polską czekoladą zachwycają się nie tylko krajanie, ale także czekoladożercy na całym świecie. „Polscy producenci radzą sobie z sukcesem nie tylko na krajowym rynku. Jesteśmy trzecią siłą Unii Europejskiej, jeśli chodzi o ilość wyeksportowanych słodyczy i czwartą na świecie, jeśli wziąć pod uwagę wartość sprzedanych za granicę towarów. W ujęciu ilościowym w UE wyprzedzają nas tylko Niemcy i Holendrzy, którzy w 2022 roku wyeksportowali odpowiednio 680 tys. ton i 322 tys. ton. Polska z 295 tys. ton słodyczy sprzedanych za granicę, wyprzedza m.in. Belgię (277 tys. ton) i Włochy (233 tys. ton)” – informuje raport E.Wedel.

Z raportu przygotowanego przez Listonic4 wynika, że w ciągu roku istnieją dwa najważniejsze wydarzenia, w których sprzedaż czekolady wyraźnie rośnie – są to Wielkanoc i święta Bożego Narodzenia – przy czym dane wykazują, że popyt na czekoladę w kwietniu był o 24% niższy niż w grudniu. Warto także zauważyć, że tuż po Wielkanocy nastąpił wyraźny spadek, który postępował aż do okresu wakacyjnego – wtedy też zainteresowanie czekoladą jest widocznie mniejsze, czemu sprzyja wysoka temperatura. „Popyt na czekoladę w ostatnich dwóch latach stopniowo, choć nieznacznie rośnie. W obecnym roku zainteresowanie kupnem czekolady było większe o 1% względem minionego roku oraz wyższe o 1,78% względem danych sprzed dwóch lat” – informuje raport.

Jak już zostało nadmienione wcześniej, producenci czekolady i produktów czekoladowych zmagają się z rosnącymi kosztami produkcji, ale nie tylko – kolejnym problemem jest załamanie łańcucha dostaw. Dane w raporcie wskazują też, że zmianie uległy przyzwyczajenia zakupowe Polaków – kupują mniej, ale za to częściej i regularnie. W 2023 roku na listach zakupowych Listonic najczęściej pojawiały się produkty marki Wedel, która zanotowała wzrost z 22,9% do 35,6% biorąc pod uwagę udziały wszystkich marek. Kolejne miejsce na podium zajęła Milka z udziałem 28,8%, a na trzecim miejscu znalazła się marka Kinder z wynikiem 12,2%.

Słodkości pod choinką

Boże Narodzenie to nie tylko czas spędzony z rodziną i bliskimi przy suto zastawionym stole, ale także prezenty – dla niektórych (zwłaszcza najmłodszych) długo wyczekiwany i ulubiony element świąt. O ile otrzymywanie upominków napawa radością większość osób, o tyle ich zakup wyzwala mieszane emocje – dla jednych jest to przyjemność, dla drugich obowiązek. Z tego też powodu ci, którym kupowanie prezentów sprawia przyjemność, wybierają na miejsce zakupów pięknie udekorowane i świecące sklepy i galerie handlowe. Osoby, które wyszukiwanie świątecznych upominków traktują jak obowiązek, częściej nabywają je przez internet.

„Połowa Polaków dokonuje świątecznych zakupów w sklepach online, niewiele mniej, bo 47% w placówkach stacjonarnych, a 3% wybiera inną formę. Polacy przy wyborze upominków najczęściej kierują się preferencjami najbliższych (60%) i ceną produktów (56%). 47% zwraca szczególną uwagę na promocje specjalne, co potwierdziło 47% respondentów oraz na markę i jakość produktów – 43% osób” – czytamy w raporcie PayPo5. Wynika z niego również, że dla 7% Polaków czynnikiem, który decyduje o świątecznym zakupie, jest dostępność płatności odroczonych w sklepie, zaś 3% badanych wskazało inne odpowiedzi. Krajanie świeży asortyment spożywczy wolą nabywać stacjonarnie, jednak na miejsce zakupów produktów kosmetycznych, elektroniki czy AGD wybierają internet. Poza tym jeżeli cena artykułów jest wysoka, wpływa to na decyzje konsumentów do porównania jej w wyszukiwarce.

Jak już zostało wspomniane wcześniej, ceny kakao szybują w górę, a wraz z nimi wartość słodyczy. Nie powstrzymuje to jednak Polaków do ograniczenia wydatków na słodkości w prezencie pod choinkę: „Świąteczna atmosfera zawsze sprzyja większej elastyczności decyzji zakupowych i zmniejszaniu ograniczeń. Wyraźnie widać, że oszczędzamy, ale nie na świętach. Spodziewamy się, że tegoroczne święta zakończą się kolejnym wzrostem dla kategorii słodyczy” – komentuje ekspert Marek Przeździak, prezes stowarzyszenia Polbisco.

Słodycze są bardzo często wybieraną opcją na prezent nie tylko dla najmłodszych, ale również starszych. Słodki upominek jest nie tylko bardzo smaczną, ale także bezpieczną opcją – w końcu każdy od czasu do czasu ma ochotę na małe „co nieco”. Nic więc dziwnego, że w okresie przedświątecznym rośnie sprzedaż kategorii słodyczy, a na rynku pojawia się mnóstwo nowości, które doskonale sprawdzą się w roli prezentu. Z danych przedstawionych przez Mintel wynika, że czekolady, ciastka i inne słodycze stanowią około 50% wszystkich sezonowych, świątecznych nowości produktowych. W tym okresie wyroby markowe znacznie przeważają nad markami własnymi, w kategorii czekolad stanowiąc aż 83%.

Słodkie prezenty w sklepach małoformatowych – co wybierają Polacy?

Sklepowe półki o każdej porze roku są po brzegi zapełnione różnego rodzaju słodkościami, a w okresie przedświątecznym wprost pękają w szwach. Wybór jest więc przeogromny – jakie słodkości Polacy wybierają najczęściej z okazji Bożego Narodzenia, aby sprawić radość swoim bliskim i czym kierują się przy wyborze produktów? Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst w Mintel, w 2022 roku zaznaczała, że sezon świąteczny skupia się wokół celebracji, przyjemności i bliskości: „Jest to wyjątkowy czas, który mimo wyzwań związanych z rosnącymi kosztami życia i niepewnością konsumencką powinien przede wszystkim wnosić tak potrzebną odskocznię od codzienności. Kluczowa zatem będzie przystępność cenowa, z naciskiem na oferowanie dobrej jakości i dodatkowych benefitów za rozsądną cenę”. Opinia ta, mając na uwadze sytuację gospodarczą i inflację utrzymującą się na wysokim poziomie, pozostaje nadal aktualna.

W sklepach zarówno małego, jak i większego formatu krajanie bez problemu znajdą takie słodycze paczkowane, jak czekolady, praliny, ciastka, batony czekoladowe i chłodzone czy babeczki i torciki. Do kategorii tej zaliczane są także cukierki, żelki, a nawet gumy do żucia czy różnego rodzaju słodkości z dołączoną zabawką. Według danych CMR z 2022 r. najwięcej, bo aż ponad połowa, sprzedanych opakowań słodyczy przypada dyskontom, a co trzecie kupowane jest w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Najmniej opakowań słodyczy Polacy nabywają w supermarketach (13%) oraz hipermarketach. W przygotowanym przez CMR raporcie przeczytać można również, że w sklepach małoformatowych kategoria słodyczy paczkowanych odnotowała wzrost wartości sprzedaży o 16% w ostatnich 12 miesiącach (MAT 09.2022 r.) w porównaniu do okresu poprzedniego. Odnotowano również około 9-procentowy wzrost sprzedaży liczby opakowań.

„W okresie świąt na wartości sprzedaży zyskują szczególnie praliny, czekolady, pierniki oraz figurki czekoladowe. Konsument sięgający po czekoladę w grudniu 2022 roku mógł przebierać średnio w 30 wariantach w cenie ok. 4,8 zł za opakowanie. Najczęściej wybieranymi czekoladami były produkty marki Milka producenta Mondelez oraz Wedel. Czekolady w tabliczkach okazują się nie tylko idealnym podarunkiem dla bliskich, ale również doskonałym składnikiem świątecznych wypieków. Wśród najpopularniejszych opcji o gramaturze do 100 g napotkamy między innymi wariant Kinder Chocolate Milk w kartonie 50 g i 100 g oraz Milki Alpine Milk 100 g, natomiast w wersji większej, powyżej 100 g – Milkę Oreo o gramaturze 300 g, Alpen Gold Nussbeisser w opakowaniu 220 g czy Milkę Toffe Wholenut 300 g” – informuje CMR.

Święta nieodłącznie związane są z korzennymi smakami, stąd też nie dziwi fakt, że w tym okresie szczególną popularnością cieszą się pierniczki – liczba sprzedanych opakowań jest nawet 2,5 razy większa niż w sezonie wiosenno-letnim. Pomimo swojego powodzenia kategorii tej nie znajdziemy w każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw. i w grudniu 2021 roku pierniczki były dostępne jedynie w 3/4 tego typu placówek. W tamtym okresie ich cena za opakowanie wynosiła średnio nieco ponad 4 zł i w sklepach małoformatowych można było znaleźć około 5 wariantów tego przysmaku.

Nie każdą z wcześniej wymienionych kategorii słodyczy paczkowanych można zaliczyć do prezentowych. „Praliny osiągają w grudniu szczytową sprzedaż w liczbie opakowań, przewyższając tę uzyskiwaną w miesiącach kiedy przypadają Walentynki czy Dzień Matki. W porównaniu do pierników oferta pralin jest zdecydowanie bogatsza, w grudniu 2022 roku można było spotkać średnio 18 różnych wariantów w sklepach małego formatu, z czego 7 dotyczyło podkategorii bombonierek. Decydując się na praliny konsument ponosił średni koszt 13,1 zł za opakowanie, a najczęściej dokonany wybór uwzględniał marki: Wedel Ptasie Mleczko, Ferrero Raffaello i Toffifee (Storck)” – czytamy w raporcie CMR.

Kolejną kategorią słodyczy, która w okresie świąt cieszy się ogromnym powodzeniem, są różnego rodzaju figurki czekoladowe – wręczane głównie najmłodszym. Są to produkty, które na sklepowych półkach pojawiają się w szczególnej formie dwa razy w roku: przed świętami Bożego Narodzenia znajdziemy takie warianty, jak św. Mikołaj, bałwanek, miś czy renifer, a w okresie Wielkanocy najczęściej są to pisanki, zajączki lub baranki. Z badań przeprowadzonych przez CMR wynika, że podobnie jak w przypadku pierniczków, również figurki czekoladowe można było znaleźć w 3/4 sklepów małoformatowych do 300 mkw., mogąc wybierać spośród około 5 wariantów. Średnia cena za tego typu słodycz wynosiła nieco ponad 2 zł i dotyczyła figurek o gramaturze 30-60 g.

Święta to także doskonała okazja dla producentów, aby wprowadzić na rynek różnego rodzaju innowacje, a tym samym zachęcić konsumentów do wypróbowania nowości: „Boże Narodzenie jest kluczową okazją sezonową dla kategorii żywności i napojów. Wpisując się w jej wyjątkowy charakter, co roku na rynku pojawiają się tematyczne innowacje ukierunkowane na wzmacnianie aspektów związanych z przyjemnością, komfortem, rodzinnością i tradycjami. Analizując dane z Globalnej Bazy Nowych Produktów firmy Mintel (Global New Products Database) i Boże Narodzenie w 2021 r., za największy odsetek bożonarodzeniowych innowacji odpowiadały Wielka Brytania, Niemcy i Stany Zjednoczone, łącznie generując 30% udział. Marka własna pozostaje ważnym graczem w ramach innowacji sezonowych. W badanym okresie, 27% globalnych bożonarodzeniowych innowacji spożywczych pojawiło się właśnie pod markami własnymi wiodących sieci handlowych. Warto również podkreślić, że głównymi podkategoriami, w których pojawiło się najwięcej świątecznych wdrożeń były te o bardziej »słodkiej naturze«, w tym czekolada, ciasteczka oraz słodkie wypieki” – skomentowała w 2022 roku Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst w Mintel.

Z danych Globalnej Bazy Nowych Produktów firmy Mintel, zebranych w okresie październik 2021-styczeń 2022 rok wynika, że wśród kategorii spożywczych, które mają w opisie słowa „Christmas”, „Xmas”, „Winter” lub „Holiday”, najwięcej nowości pojawiło się w segmencie czekolad sezonowych (29%), słodkich ciasteczek (12%) oraz ciast, ciastek i innych słodkich wypieków (11%). To, co jest istotne dla konsumentów przy wyborze innowacji bożonarodzeniowych, to wygoda przechowywania produktu, eksperymentalny smak, wariant roślinny, a także opakowanie, które wpisuje się w kontekst prezentowy. Ciekawym produktem, który z roku na rok mocniej wykracza poza kategorię słodyczy, są kalendarze adwentowe – coraz częściej można je spotkać w wersji z ukrytymi kapsułkami kawy, różnego rodzaju kosmetykami w wersji mini, a nawet mini buteleczkami alkoholi.

Słodka motywacja – co skłania Polaków do wyboru konkretnych słodyczy?

Sklepowe póki pełne są słodkości w najróżniejszych wariantach przede wszystkim w okresie poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. Jednak po jedne konsumenci sięgają częściej niż po inne. Co więc przekonuje Polaków do wybrania konkretnej słodyczy? E.Wedel w swoim raporcie przeanalizował tę zależność i czynnikiem, który w największym stopniu decyduje o zakupie konkretnej słodkości, jest cena – tak odpowiedziało 72% osób w wieku 16-24 lat, 71% Polaków mieszczących się w grupie 25-44 lat, 78% krajanów w wieku 45-64 lat i 82% osób powyżej 65. roku życia. Co ciekawe, jest ona ważniejsza niż smak słodkiej przekąski dla osób w przedziale 16-24 lat (68%) i 25-44 lat (67%). Z kolei dla osób starszych, to znaczy w przedziale wiekowym 45-64 lat i powyżej 65. roku życia jest on równie istotny jak cena.

Naturalne składniki słodyczy są istotne dla 69% osób starszych niż 65 lat i tylko dla 30% krajanów w wieku 16-24 lat. Polacy w wieku 45-64 lat też uważają ten czynnik za istotny przy wyborze słodkości (56% odpowiedzi). Naturalne składniki są najważniejszym aspektem dla 38% krajanów w wieku 25-44 lat. O tym, co decyduje o sięgnięciu po konkretną słodycz jest także marka produktu. Czynnik ten przemawia najbardziej do tych w grupie wiekowej 25-44 lat (38% odpowiedzi). Nieco mniej ważny jest dla osób w wieku 45-64 lat – 33% odpowiedzi. Marka jest najważniejszym aspektem przy wyborze słodyczy dla 28% Polaków zarówno w wieku 18-24 lat, jak i powyżej 65. roku życia.

Ostatnią z motywacji, którą kierują się krajanie przy wyborze słodyczy, są wartości odżywcze i skład produktu. Czynnik ten jest najważniejszy dla osób starszych, powyżej 65. roku życia (58% odpowiedzi) oraz w przedziale wiekowym 45-64 lat (46% głosów). Aspekt ten jest decydujący dla 39% krajanów w wieku 25-44 lat oraz dla 35% Polaków w grupie 18-24 lat. „Konsumenci nadal szukają też jakości, postrzeganej jako niezmienny smak i dobre składniki. W badaniach większość z nich deklaruje, że podejmują decyzję zakupowe, kierują się właśnie smakiem i – czemu trudno się dziwić w obecnych czasach – ceną produktu” – czytamy w raporcie E.Wedel.

Słodycze nie tylko pod choinkę

Mimo że podczas świąt Bożego Narodzenia słodycze kojarzą się głównie z prezentami, to mają dużo więcej zastosowań – na przykład w kuchni, podczas przygotowywania rozmaitych smakołyków, przede wszystkim ciast. Czekoladowe tabliczki doskonale sprawdzą się do wypieku brownie czy innych, mocno czekoladowych ciast – na przykład sufletu czekoladowego czy lava cake, z którego, po przekrojeniu, wypływa przepyszna, gorąca słodycz. Miłośnicy sernika i czekolady na pewno rozsmakują się w jego wersji na zimno, która składa się z trzech różnych czekolad połączonych z serem twarogowym – w ten sposób powstaje kuszący i przepyszny sernik trójczekoladowy.

Czekolada to także niezastąpiony składnik polewy na ciasto. Doskonale sprawdzi się w roli dekoracji na pierniki, serniki, ciasto marchewkowe, babkę i wiele innych przysmaków, również w wersji na zimno. Przygotowanie polewy czekoladowej nie jest skomplikowane – wystarczy rozpuszczoną słodycz połączyć ze śmietanką, masłem i podgrzać do wymieszania składników. Wiadomo jednak, że święta to czas ogromnych przygotowań nie tylko w kuchni, ale także domu – to okres intensywnych porządków, zakupów i wykonywania wielu innych obowiązków. Z tego powodu wiele osób szuka rozwiązań kulinarnych, które pozwolą zaoszczędzić nieco czasu.

W takiej sytuacji z pomocą przychodzą gotowe polewy do ciast, które można znaleźć nie tylko w dyskontach czy hipermarketach, ale także supermarketach i sklepach małoformatowych do 300 mkw. Konsumenci mają do wyboru szeroki wybór rodzajów – białą, mleczną, deserową i gorzką, z czego każda może być dodatkowo wzbogacona różnymi smakami, np. orzechami. Oprócz tego konsumenci mogą wybierać innego rodzaju polewy do ciast, np. cukrowe, żelowe czy lustrzane. Gotowa glazura pozwala zaoszczędzać czas spędzony w kuchni i jest pysznym dodatkiem do różnego rodzaju ciast.

Słodycze w czasie świąt Bożego Narodzenia można więc znaleźć na stołach pod choinką oraz... na choince! Wieszanie różnego rodzaju słodkości na pięknie udekorowanym drzewku to nie tylko wieloletnia, ale nawet wielowiekowa tradycja. Sięga ona XVIII wieku, a rozpoczęła się w Europie Środkowej oraz Wschodniej. Tam też na bożonarodzeniowych drzewkach umieszczano takie przysmaki, jak jabłka, orzechy i suszone owoce, które symbolizowały obfitość i dostatek. Wraz z rozwojem przemysłu cukrowego, którego skutkiem była większa dostępność słodyczy, wcześniejsze dekoracje wyparły cukierki – zwyczaj ten zaczęto praktykować w XIX wieku.

Wieszanie cukierków na choince jest nie tylko tradycją – ma także wiele symbolicznych znaczeń. Ich główne zadanie to zapewnienie pomyślności i obfitości na cały rok. Słodycze te reprezentują też radość i słodkość świąt Bożego Narodzenia, dlatego też mają na celu przynieść uśmiech na twarze dzieci i dorosłych – wszystkich zgromadzonych wokół bożonarodzeniowego stołu. Nierzadko na choinkę wiesza się również pierniki – ich rolą jest zapewnienie domownikom miłości i długiego, zdrowego życia, a także zyskanie przychylności sił nadprzyrodzonych. Warto również dodać, że wieszanie cukierków i pierników to także radość dla najmłodszych, którzy – pod nieobecność dorosłych – podjadają z choinki słodkie przysmaki.

Słodycze to idealny, świąteczny prezent i nie tylko. Różnego rodzaju łakocie znajdują się także na stołach oraz choinkach – aby, zgodnie z tradycją, zapewnić domownikom miłość, zdrowie i radość przez cały rok. Polacy mogą wybierać słodkości spośród mnóstwa produktów w najróżniejszych wariantach. Sklepowe półki w okresie świątecznym są przepełnione najróżniejszymi przysmakami, dlatego każdy bez problemu znajdzie taki, który wywoła słodką radość zarówno u młodszych, jak i starszych.

Katarzyna Jastrzębska
Redaktor



1 źródło: „Indeks cen w sklepach detalicznych” UCE Research i Uniwersytet WSB Merito, maj 2024 r.
2 źródło: Raport mBanku „Raport rynku słodyczy 2023: Analiza trendów i preferencji konsumenckich”.
3 źródło: Raport E.Wedel „Światowy i polski rynek czekolady 2023”.
4 źródło: Raport Listonic „Ranking popularności marek FMCG 2023”.
5 źródło: Badanie PayPo zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv w dniach 23-25.11.2023 r. Wykonano je na ogólnopolskiej próbie 500 osób w wieku 18-64 lat.



tagi: Boże Narodzenie , święta , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,