Wiadomości

Spadła liczba transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych

Poniedziałek, 22 kwietnia 2024
W marcu 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,5% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji była o 4,7% niższa niż rok wcześniej - wynika z danych PIH i CMR Panel.
Spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych to w dużej mierze efekt zmniejszającej się liczby placówek tego formatu. Istniejące sklepy w marcu odwiedzało nieco więcej klientów niż przed rokiem, robili też większe zakupy – średnia liczba opakowań w koszyku wzrosła o 2% (do 3,7%). Średnia wartość transakcji w marcu 2024 r. wyniosła 24,34 zł, czyli aż o 10% więcej niż przed rokiem.
 
Większe koszyki to po części efekt zakupów przedświątecznych – w ostatnim tygodniu marca, zakończonym wielkanocną niedzielą, klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 4 produkty i wydawali na nie średnio prawie 27 zł. Duże wzrosty sprzedaży w porównaniu z marcem 2023 r. odnotowały wszystkie typowo świąteczne kategorie (w 2023 r. większość zakupów związanych z Wielkanocą odbywała się już w kwietniu). Liczba paragonów z figurkami czekoladowymi i chrzanem była aż o 80% wyższa niż przed rokiem. Z powodu przesunięcia daty świąt, w marcu, znacznie częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się również majonez, dodatki do ciast, zupy, warzywa w puszkach czy likiery.
 
Bardzo ciepła końcówka miesiąca przyniosła gwałtowne wzrosty sprzedaży lodów (w całym marcu liczba paragonów z lodami impulsowymi wzrosła o 32%, a z lodami familijnymi o 22%). Jak wynika z danych z paragonów analizowanych przez CMR, w marcu 2024 r. po raz kolejny wysokie 30-40% wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały innowacyjne produkty nikotynowe, takie jak płyny, pody i elektroniczne papierosy jednorazowe. Zgodnie z wynikami badań w ostatnich miesiącach dynamicznie rośnie również sprzedaż innej, niewielkiej kategorii – woreczków nikotynowych.
 
W marcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 3% mniej litrów wódek czystych i piw, jednak już w ujęciu wartościowym obie te kategorie odnotowały niewielkie wzrosty. Spadki w przeliczeniu na litry (o około 5%) przy jednoczesnym niewielkim wzroście wartościowym odnotowały również napoje energetyzujące, których od stycznia nie można sprzedawać osobom niepełnoletnim.
 
Znacznie częściej niż przed rokiem klienci sięgali natomiast po napoje funkcjonalne (z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystnie wpływać na zdrowie, wygląd i samopoczucie), a także napojów izotonicznych (przeznaczonych głównie do wzmocnienia i uzupełnienia elektrolitów po wysiłku fizycznym). W porównaniu z lutym 2023 r. liczba paragonów, na których znajdowały się napoje funkcjonalne zwiększyła się o ponad 50%, a izotonicznych o ponad 20%.

Duże wzrosty odnotowały również batony funkcjonalne (proteinowe lub energetyzujące), roślinne zamienniki nabiału, a także drinki gotowe do spożycia. Średnie ceny wielu produktów zbożowych, mlecznych i tłuszczowych, m.in. masła, margaryny, oleju czy mleka w marcu 2024 r. były niższe niż przed rokiem, jednak nie zawsze ma to przełożenie na wzrosty sprzedaży – liczba paragonów z tymi kategoriami była w marcu 2024 r. niższa niż przed rokiem.
 
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.




Źródło: PIH
Fot: AdobeStock




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,