Kategorie produktów

Słodkie trendy

Piątek, 19 kwietnia 2024 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 04/217. Kwiecień 2024
Rynek słodyczy jest niezwykle szeroki, a trendy stale ewoluują. Mimo wysokiej inflacji i stale rosnących cen Polacy nie przestali kupować produktów z tej kategorii. A w jakim kierunku rozwija się branża? Co czeka światowy i polski rynek?
Polska pozostaje największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej. Z kolei od niedawna cała kategoria słodyczy zajmuje drugie miejsce pod względem wartości w całym rynku FMCG.

Kraj czekoladą płynący…

Jak wynika z danych NilesenIQ, w okresie listopad 2022-listopad 2023 wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych osiągnęła wysokość prawie 11 mld zł. To oznacza, że w ciągu roku kategoria odnotowała wzrost wartości o 16,5%. Jednak w dużej mierze za ten wynik odpowiadają wyższe ceny i inflacja. Bowiem wielkość wolumenowa rynku czekolady wyniosła 210 tys. ton, co oznacza utrzymanie sprzedaży na tym samym poziomie w porównaniu do tego samego okresu w latach 2021-20221.

Warto zaznaczyć, że słodycze to jedna z najbardziej popularnych kategorii kupowanych przez konsumentów. „W każdej sekundzie w Polsce sprzedawanych jest kilkadziesiąt opakowań tego rodzajów produktów. Co więcej liczba ta zwiększyła się o około 4% w przeciągu ostatnich 12 miesięcy (lipiec 2022 – czerwiec 2023 vs lipiec 2021 – czerwiec 2022). Co trzecie opakowanie sprzedawane jest w sklepach małoformatowych, 46% w dyskontach, 14% w supermarketach a 6% w hipermarketach” – wskazuje Przemysław Bojanowski, analityk CMR.

Kategorie z potencjałem

W ostatnim roku zdecydowanie najszybciej zwiększała się sprzedaż opakowań batonów funkcjonalnych o ponad 30%. Również żelki i pianki mogą pochwalić się wysokim wzrostem o 9%. Trzecie najszybsze tempo wzrostu dotyczyło galaretek smakowych ponad 8%, a nieco poniżej ośmiu procent rosły cukierki twarde (październik 2022-wrzesień 2023 vs. październik 2021-wrzesień 2022).

„W powyższym okresie najwięcej produktów sprzedał Mondelez – co piąte opakowanie słodyczy należało do tej firmy, co 10 do Ferrero, a 7% do Coliana. Średnio w sklepie małoformatowym można znaleźć około 220 różnych wariantów słodyczy w tym ponad 40 marek z portfolio Mondelez, 15 Coliana, a 14 Ferrero” – wylicza ekspert CMR.

Spośród ponad 200 wariantów dużą część stanowią nowości. Od października 2022 do września 2023 roku wprowadzono około 330 nowych produktów z kategorii żywność, a ok. 50 z nich to słodycze.

„Pod względem transakcji najbardziej popularną nowością wśród ciastek może pochwalić się produkt spod znaku Bahlsena: Hit Słodki Arbuzik. Nowość w kategorii wafelki impulsowe o największej liczbie transakcji od stycznia do września 2023 to Prince Polo Salted Caramel. Natomiast Lion Brownie to numer jeden wśród nowości batonów czekoladowych” – precyzuje Przemysław Bojanowski.

Szeroki wybór

W ostatnich latach przeciętny Polak zjadał 5,8-5,9 kg słodyczy rocznie, co plasuje nas mniej więcej w środku światowej stawki. Nadal konsumujemy wyraźnie mniej niż np. Niemcy, którzy w 2022 roku zjadali 8,4 kg słodyczy, jednak sporo więcej niż Włosi (2,3 kg) czy Hiszpanie (2,7 kg). Euromonitor przewiduje jednak, że w ciągu najbliższych 5 lat spożycie w Polsce wzrośnie do poziomu 6,4 kg na osobę. Wszystko wskazuje na to, że wyroby czekoladowe nadal pozostaną istotnym elementem naszego koszyka zakupowego. A ich wybór we wszystkich kanałach dystrybucji jest imponujący.

„Szeroki wybór przekłada się na ponad 6 milionów transakcji każdego dnia i około 250 tysięcy na godzinę przez cały rok. Średnio pojedyncza transakcja zawiera nieco ponad dwa różne opakowania słodyczy, czyli w jednej minucie sprzedaje się około 10 tysięcy opakowań słodyczy2” – wskazuje ekspert CMR.

Perspektywy branży

Konsumenci nadal szukają też jakości, postrzeganej jako niezmienny smak i dobre składniki. W badaniach Mintel większość z nich deklaruje, że podejmują decyzje zakupowe, kierując się właśnie smakiem (68 do 82% zależnie od grupy wiekowej) i czemu trudno się dziwić w obecnych czasach, ceną produktu (72 do 82% zależnie od wieku).

Długoterminowe pozytywne prognozy dla rynku słodyczy cieszą, ale trzeba pamiętać, że organizacje nadal muszą borykać się z wieloma trudnościami gospodarczymi. Są to zarówno czynniki lokalne, takie jak wysoka inflacja, ceny prądu czy energii, rosnące koszty pracy, jak również globalne.

Przyszłość czekolady wydaje się być bardzo słodka. Mimo perturbacji na rynku wywołanych czynnikami gospodarczymi Polacy nie zrezygnują z deserów i nadal będą sięgać po produkty z kategorii słodyczy. Jednak ogromny wpływ na wyniki poszczególnych segmentów mają sami producenci, którzy śledząc trendy i potrzeby konsumenckie mogą w dużym stopniu kreować wygląd sklepowej półki.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych





1 źródło: E.Wedel za NielsenIQ.
2 źródło: CMR, dane dotyczą całego rynku detalicznego w skład którego wchodzą: sklepy małoformatowe do 300 mkw., dyskonty oraz super i hipermarkety.



Fot: mat. prasowe





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,