Hillebrand Gori o trendach w zarządzaniu zielonymi łańcuchami dostaw dla branży beverage
Wtorek, 02 kwietnia 2024
Wobec prognozowanego podwojenia globalnej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku, rośnie znaczenie zaangażowania firm w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przed wyzwaniem realizacji celów redukcji emisji stoi też branża beverage. Jak dążenie do dekarbonizacji już teraz wpływa na zarządzanie łańcuchami dostaw napojów i zmienia podejście dostawców usług logistycznych? Na pytanie odpowiada Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage.
Branża beverage wobec zrównoważonego rozwoju
Międzynarodowa Organizacja Wina i Winorośli (OIV) wskazała na dwa główne cele, które stoją dziś przed branżą beverage: zapobieganie negatywnym wpływom na środowisko przy jednoczesnym dostosowaniu się do zmian klimatycznych. Przekłada się to też na preferencje konsumentów i prowadzi do podejmowania przez nich bardziej przemyślanych wyborów zakupowych. Zdaniem 78% respondentów badania TheRoundup.org z 2023 r., zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla podejmowanych decyzji o zakupie. 84% badanych stwierdziło, że złe praktyki środowiskowe zniechęciłyby ich do firmy, a 87% oczekuje od marek realizacji zrównoważonych praktyk.
Jak zauważają eksperci Hillebrand Gori, dla firm z branży beverage to sygnał, że odpowiedzialność środowiskowa może budować ich przewagę rynkową. Wobec tych wyzwań, coraz większe znaczenie dla niskoemisyjności branży winiarskiej będzie mieć kompleksowe podejście, które integruje zrównoważone praktyki w procesach uprawy winorośli i produkcji wina, a także pakowania i transportu.
- W realizacji celów kluczową rolę pełnią operatorzy logistyczni, którzy odpowiadają za zarządzanie łańcuchami dostaw – podkreśla Piotr Ulatowski, Commercial and Operations Manager, Hillebrand Gori Poland.
7 mld euro w neutralne rozwiązania logistyczne
Organizując dostawy na całym świecie, branża beverage, w tym eksporterzy wina, piwa i napojów spirytusowych, w dużej mierze wykorzystuje transport morski. Globalny przemysł żeglugowy, który odpowiada za transport ok. 90% towarów na świecie i generuje ok. 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG), przez lata opierał się na paliwach konwencjonalnych. Teraz sytuację zmieniają regulacje wprowadzane m.in. przez IMO i Europejski System Handlu Emisjami (EU ETS).
Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, są dwa sposoby na redukcję emisji CO2. Pierwszym z nich jest optymalizacja łańcucha dostaw w celu spalania mniejszej ilości paliwa, co oznacza konieczność wyboru bardziej zrównoważonego środka transportu i/lub wybór alternatywnych tras. Drugi sposób opiera się na wykorzystaniu zrównoważonych paliw, czyli tzw. spalania czystego, co pozwala osiągnąć cele dekarbonizacji na większą skalę i w wymaganym tempie. Zwracają też uwagę na wzrost znaczenia insettingu, czyli inwestycji operatorów logistycznych w zrównoważony rozwój w obrębie własnych operacji i łańcucha dostaw. Na przykład DHL, firma macierzysta Hillebrand Gori, w ciągu najbliższych 6 lat zainwestuje 7 mld euro w neutralne rozwiązania logistyczne. Dzięki takim inwestycjom firmy będą mogły m.in. rozwijać narzędzia, zapewniające większą przejrzystość emisji CO2, takie jak platforma cyfrowa HillebrandGori.com, z kalkulatorem emisji CO2. Inwestycje będą też ułatwiać przejście z paliw kopalnych na zrównoważone paliwo, wykorzystane w transporcie przesyłek lotniczych i morskich.
Rosnące znaczenie transportu intermodalnego w Europie
Inną drogą dekarbonizacji i redukcji emisji gazów cieplarnianych jest wzrost wykorzystania transportu intermodalnego. Długodystansowe przewozy wina, piwa i napojów spirytusowych realizowane są za pomocą różnych gałęzi i środków transportu, głównie drogowego i kolejowego. Jak zwracają uwagę eksperci Hillebrand Gori, w przypadku branży beverage ważny jest wybór odpowiedniego kontenera. Do transportu wina i innych napojów, które mogą się zepsuć pod wpływem zmian temperatury lub wilgotności powietrza, używa się nie tylko kontenerów standardowych, ale także chłodniczych i izolowanych. Terminale intermodalne, pełniące funkcję centrum przeładunkowego dla przesyłek, zmniejszają ryzyko uszkodzeń i strat oraz minimalizują częstotliwość przeładunków, pomagając zachować jakość napojów.
- Rozwiązania transportu intermodalnego dobierane dla klienta na podstawie konkretnego zapotrzebowania z jego strony. Zespół Hillebrand Gori jest w stanie przedstawić kompleksowe i szyte na miarę rozwiązanie transportu intermodalnego w całej Europie, uwzględniające również kalkulacje dotyczącą emisji spalin – mówi Piotr Ulatowski.
Zaletą, i tym co będzie sprzyjać rozwojowi tego typu rozwiązań, jest elastyczne łączenie różnych gałęzi transportowych – drogowej, kolejowej i morskiej, co pozwala na redukcję emisji spalin, a w niektórych przypadkach także optymalizację kosztów transportu.
Do szeroko opisywanych w mediach oszustw, np. „na wnuczka”...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.