Z rynku FMCG

Co kupujemy przed Wielkanocą?

Czwartek, 28 marca 2024
Wielkanoc tuż za rogiem – najbliższe dni spędzimy więc na przygotowaniach do nadchodzących Świąt. Dla wielu rodzin jest to okres wiążący się z większymi niż na co dzień zakupami, w tym także spożywczymi. W tym czasie najczęściej sięgamy po jaja, wędliny, pieczywo oraz warzywa do sałatki jarzynowej. Ostatnie dni poprzedzające Wielkanoc są idealną okazją do tego, aby przyjrzeć się temu, co Polacy kupują najchętniej.
Wielkanoc 2023 – najchętniej kupowaliśmy twaróg, białą kiełbasę oraz jaja i majonez

Z danych sprzedażowych Netto z ubiegłego roku wynika, że tuż przed Świętami sprzedaje się 5 razy więcej białej kiełbasy parzonej, 4 razy więcej jaj i majonezu oraz 3 razy więcej groszku konserwowego. Pokrywa się to z danymi z badania „Koszyk wielkanocny”, przeprowadzonego na zlecenie Netto w marcu 2022 roku. W 86 proc. gospodarstw domowych na świątecznych stołach królują jaja. Popularnością cieszą się również wędliny (76 proc.), żurek/barszcz biały (71 proc.), sałatka jarzynowa (69 proc.) oraz biała kiełbasa (66 proc).

W typowe dla Świąt Wielkanocnych produkty można zaopatrzyć się w Netto – sieć przygotowała korzystną ofertę dla swoich klientów. Od 25 marca w sklepach Netto dostępne jest kiełbasa biała surowa Krakus w cenie 7,99 PLN za 1 opak. 500 g czy jaja z chowu ściółkowego Od Kokoszki za 6,35 PLN za 1 opak. przy zakupie 2 opak.  Wielkanocny koszyczek oraz wielkanocny stół nie mogą obyć się także bez wędlin i kiełbas – tu Netto proponuje swoim klientom np. szynkę ogonówkę Madej Wróbel w cenie 21,90 PLN/kg czy wyroby marki Mistrz Rohus: kiełbasę śląską (11,49 PLN/550g) lub kiełbasę myśliwską suchą (6,29 PLN/180g). Okres świąteczny wiąże się także z wypiekami. Bazą będzie mąka pszenna tortowa Mamone w cenie 2 PLN za 1kg. Do sernika idealnie sprawdzi się twaróg półtłusty Miletto za 11,99 PLN za 1kg lub serek śmietankowy naturalny Delfiko Miletto w wiaderku za 14,99 PLN za 1kg. Z dodatków warto sięgnąć po bakalie: migdały (9,99 PLN/200g) czy rodzynki Mamone (4,39 PLN/300g). Nie obędzie się także bez papieru do pieczenia w wygodnych fartuchach – ten dostępny jest w Netto w cenie 40 proc. Niższej niż zwykle, wynoszącej 3,59 PLN- za 1 opak. (30 arkuszy).

Wielkanoc to także okazja dla gospodyń i gospodarzy na przygotowanie popisowych dań, które pochwalą domownicy i goście świątecznego śniadania. Nie każdy jednak czuje się na siłach, aby samodzielnie kreować wyjątkowe potrawy. Z pomocą przychodzi Domowa Restauracja, czyli projekt realizowany wspólnie przez Netto oraz producenta akcesoriów kuchennych Zwieger, pomagający przygotować wyjątkowe dania w krótkim czasie oraz z wykorzystaniem ogólnodostępnych produktów. W ramach projektu szefowie kuchni Charlie Daigneault i Michel Moran pokazują jak w prosty sposób zaserwować wielkanocną przystawkę, danie główne oraz deser.

A po Wielkanocy – nie marnujmy!

Niezależnie od zawartości koszyczka, obchody Świąt Wielkanocnych wiążą się w wielu polskich domach z dokonywaniem większych niż na co dzień zakupów spożywczych. W praktyce jednak nie wszystkie kupione na tę okazję produkty trafiają ostatecznie na nasze stoły – część z nich, nabyta w nadmiernej ilości, czy „na wszelki wypadek” trafia niestety do kosza, stając się w ten sposób częścią niechlubnych 59 mln ton żywności marnujących się rocznie w Unii Europejskiej.

W wielu przypadkach powodem takiego stanu jest zwykła niewiedza. Czas świątecznych przygotowań to dobry moment, aby przypomnieć, kiedy produkty spożywcze faktycznie przestają być zdatne do użytku. Sieć sklepów Netto przypomina w tej sytuacji o kluczowej różnicy między terminami:
  • Należy spożyć do, czyli termin, po którym kategorycznie nie należy spożywać produktu. Są to m.in. wędliny oraz nabiał.
  • Najlepiej spożyć przed, co oznacza datę, po której produkt może stracić niektóre swoje właściwości, a przed jego spożyciem warto sprawdzić dany produkt. Tak oznaczone są np. produkty sypkie (mąki, kasze) i konserwy.
Różnica jest zatem istotna, a wg badania Netto aż 39% badanych uważa, że oba pojęcia oznaczają do samo. Może to skutkować tym, że do kosza na śmieci wyląduje np. całkowicie bezpieczny makaron.



Źródło: CluePR
Fot: AdobeStock


tagi: Netto , Wielkanoc , święta , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,