Wywiady

MARTINI – ikona na miarę naszych czasów

Wtorek, 16 stycznia 2024 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 01/215. Styczeń 2024
Doświadczenie, wysoka jakość, innowacyjność… Czym jeszcze wyróżnia się marka istniejąca od 160 lat? O preferencjach konsumentów, trendach na rynku alkoholi i działaniach, dzięki którym marka od lat nie wychodzi z mody opowiada Martyna Jaskólska, Brand Manager MARTINI w Bacardi-Martini Polska.
Rynek alkoholi nieustannie ewoluuje. Jak obecnie kształtują się nawyki konsumenckie? Jakie wartości stały się dla klientów nadrzędne?

Podejście Polaków do konsumpcji alkoholu faktycznie się zmienia. Konsumenci częściej inwestują w brandy z wyższej półki, coraz bardziej ceniąc sobie jakość trunku. Co niezmienne, nasi rodacy uwielbiają spędzać czas w gronie bliskich, jednak częściej niż kiedyś spotkaniom tym towarzyszą lżejsze koktajle typu aperitivo oraz warianty bezalkoholowe. Zauważamy też w ostatnim czasie, że Polacy rozważniej dokonują zakupów alkoholowych i, testując nowe produkty, chętniej kierują się w stronę rozpoznawalnych i sprawdzonych marek. Coraz bardziej świadomy i wyedukowany konsument zwraca uwagę nie tylko na sam produkt, ale też sposób jego wytworzenia, historię marki oraz jej wartości.

Jakie trendy będą dominować na rynku alkoholi w 2024 roku? Jakie są Wasze przewidywania?

Rynek alkoholowy w Polsce jest niezwykle zróżnicowany i dynamiczny. W ostatnim czasie zauważyliśmy jednak kilka trendów konsumenckich, które są wspólne dla wszystkich kategorii: premiumizacja, ograniczenie okazji, w których spożywamy alkohol oraz ciekawość nowych produktów. Oprócz bardziej świadomego podejścia do jakości produktu, o którym wspomniałam wcześniej, Polacy częściej wybierają także warianty o niższej zawartości alkoholu lub bezalkoholowe. Według danych IWSR w przeciągu ostatnich 6 lat rynek trunków bezalkoholowych urósł aż 10-krotnie i przewidujemy, że będzie rozwijał się dalej w podobnym tempie. Przewidujemy, że nastąpią także kolejne zmiany w jego strukturze, w której bezalkoholowe trunki, inne niż piwo, rosną bardzo dynamicznie.

Czy w branży alkoholowej jest miejsce na innowacje? Czy wprowadzacie je w Waszym portfolio?

Polacy uwielbiają odkrywać nowe smaki i koktajle. Jednocześnie cenią sobie także ponadczasowe klasyki. Dlatego uważam, że na naszym rynku alkoholowym jest miejsce na mocne i dobrze przemyślane innowacje. Marka MARTINI obecna jest na świecie od 160 lat – nasze dziedzictwo i doświadczenie zobowiązuje nas zatem do wprowadzania na rynek jedynie produktów o doskonałej jakości. Po ogromnym sukcesie innowacyjnego MARTINI Fiero w ubiegłym roku na polskim rynku pojawiły się bezalkoholowe warianty aperitivo, które pozwalają naszym konsumentom cieszyć się niepowtarzalnym i wyrafinowanym smakiem MARTINI, nawet wtedy, gdy decydują się nie spożywać alkoholu. MARTINI Vibrante i MARTINI Floreale to dwa rewolucyjne produkty w rodzinie naszych wermutów, które przez kilka lat były rozwijane przez Masterblenderów MARTINI. Pierwsze sygnały z rynku świadczą o tym, że ich perfekcyjnie zbalansowana receptura trafiła w gusta nie tylko miłośników naszej marki, ale także wszystkich tych, którzy – decydując się nie pić alkoholu – nie chcą rezygnować z jego walorów smakowych i dalej oczekują doświadczenia premium koktajlu, idealnego na elegancki wieczór albo luźne spotkanie w ciągu dnia.

Jak to się dzieje, że marka o 160-letniej historii wciąż jest na czasie?

MARTINI na przestrzeni lat zdobyło miano ikonicznej marki, a takie nigdy nie wychodzą z mody. Kluczem do sukcesu jest jednoczesne ewoluowanie wraz ze zmieniającymi się trendami rynkowymi i pozostawanie w zgodzie z włoskim DNA naszego brandu. Aby być ikoną dla starszego i młodszego pokolenia, musimy być oryginalni i innowacyjni, a przy tym spójni z wartościami marki i wierni jej tradycji. W ubiegłym roku świętowaliśmy 160-lecie MARTINI, a to zobowiązuje. Wszystkie wprowadzane przez nas nowości odpowiadają aktualnym potrzebom rynku, a przy tym utrzymują najwyższą jakość i unikalną recepturę oraz smak, które są naszymi wyróżnikami od początku istnienia marki. W ostatnich latach wprowadziliśmy do naszego portfolio aż 3 innowacyjne produkty: MARTINI Fiero oraz dwa warianty bezalkoholowe, MARTINI Floreale oraz Vibrante. Wszystkie zostały bardzo dobrze przyjęte przez konsumentów, w szczególności przez najmłodszą ich grupę. Daje nam to pewność, że obserwowanie zmieniających się potrzeb naszego konsumenta i stawianie ich na pierwszym miejscu to długofalowy przepis na sukces.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska





tagi: MARTINI , Bacardi-Martini Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,