Wywiady

Dynamiczna kategoria e-papierosów

Poniedziałek, 18 grudnia 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 12/214. Grudzień 2023
Przesunięcie tradycyjnych papierosów na tło historii i umieszczenie ich w muzeum jest scenariuszem, który zdaje się być coraz bardziej prawdopodobny. O alternatywnie jaką jest vaping rozmawiamy z Cezarym Wytychem, CEO Fusion Labs.
Rynek tytoniowy – w którą stronę zmierza? Czy miejsce tradycyjnych papierosów będzie wkrótce w muzeum?

Rynek elektronicznych papierosów w Polsce przechodzi ogromną transformację oraz dynamiczny rozwój. Za trend ten odpowiedzialne są w głównej mierze e-papierosy jednorazowe (wzrost 555% w okresie 08.22-08.23, dane CMR), które poprzez swoją łatwość w użytkowaniu, ergonomiczny design oraz walory smakowe skutecznie konwertują użytkowników wyrobów tytoniowych i przekonują ich do mniej szkodliwej alternatywy jaką jest vaping. Przesunięcie tradycyjnych papierosów na tło historii i umieszczenie ich w muzeum jest scenariuszem, który zdaje się być coraz bardziej prawdopodobny. W miarę wzrostu popularności alternatywnych produktów, takich jak e-papierosy oraz rosnącej świadomości zdrowotnej, tradycyjne papierosy mogą stracić swoje miejsce jako dominujący produkt na rynku. Jednak to, czy faktycznie zostaną wygaszone, zależy od wielu czynników, w tym ewolucji regulacji zdrowotnych, postaw społeczeństwa i dalszego rozwoju technologii w dziedzinie alternatyw dla palenia. W obecnej chwili trudno jednoznacznie przewidzieć, kiedy i jak dokładnie tradycyjne papierosy mogą stać się artefaktami historycznymi, chociaż zdajemy się być na właściwej drodze i dążymy do tego, aby mieć w tym swój udział.

Rynek e-papierosów w Polsce – jednorazowe czy wielorazowe – które rozwiązania są najczęściej wybierane?

E-papierosy jednorazowe, takie jak Klarro Jazz, to swoisty produkt konwertujący, z którym konsumenci mają styczność w pierwszej kolejności, natomiast dostrzegamy, że z czasem użytkownicy poszukują bardziej ekonomicznych i ekologicznych rozwiązań w ramach kategorii e-papierosów i sięgają po urządzenia wielorazowe z wymiennymi wkładami (wzrost 77,8% zmiana 10.22 vs. 10.23, dane CMR). Tego typu systemy, jak Klarro POP, notują w ostatnich miesiącach znaczący przyrost sprzedaży (94,1%, zmiana 10.22 vs.10.23), przy jednoczesnym ograniczeniu wzrostu tzw. jednorazówek, co potwierdza kierunek rynku i sugeruje, że systemy wielorazowe mogą stać się docelowym rozwiązaniem w ramach kategorii vape. Systemy te mogą występować w formie zamkniętej (wkład z liquidem), bądź otwartej (wkład do samodzielnego napełnienia), co również przekłada się na stopniowe zwiększenie zainteresowania płynami do e-papierosów (wzrost 31,2% w okresie 10.22-10.23, dane CMR).

Jakie smaki wiodą prym wśród pełnoletnich konsumentów?

Konsumenci najczęściej sięgają po aromaty owocowe. Zaraz po nich plasują się smaki oparte o mentol oraz różne wariacje tytoniu. Coraz większą popularność zdobywają też, dotąd niszowe na polskim rynku, aromaty deserowe oraz egzotyczne mieszanki. Jeśli wzięlibyśmy pod uwagę ilość komponentów smakowych, to prym wiodą smaki pojedyncze, natomiast wśród miksów preferowane są te zawierające aromat popularnych owoców, jak np. truskawka, malina, jagody, arbuz czy jabłko. W badaniu ilościowym, które przeprowadziliśmy z firmą badawczą Quantify we wrześniu 2023 roku, badani wskazywali, że najczęściej doskwiera im ograniczony wybór wariantów smakowych (36%), natomiast ilość SKU w punktach zakupu wzrasta (średnia liczba wariantów na sklep w październiku 2023: 22, dane CMR), co może wskazywać na to, że ta kategoria będzie przechodzić ewolucję w kierunku większej różnorodności i dostępności dla konsumentów. Ograniczony wybór wariantów smakowych, zidentyfikowany przez respondentów, jest wyraźnym sygnałem, że branża ta może skorzystać z rozszerzenia oferty smakowej, aby lepiej zaspokoić różnorodne preferencje klientów. Pokazuje również, iż konsumenci czują się pewnie w tej kategorii produktowej, eksperymentują i stale poszukują dla siebie najlepszych rozwiązań. Jednocześnie, zauważalny wzrost ilości dostępnych SKU w punktach sprzedaży, sugeruje dynamiczny rozwój rynku, co może oznaczać, że kategoria produktów bez tytoniu stanie się jeszcze bardziej dostępna i zróżnicowana dla konsumentów w najbliższej przyszłości.

Dlaczego są to produkty bezpieczniejsze dla zdrowia niż klasyczny papieros? Czy istnieją badania na ten temat?

Elektroniczne papierosy są uznawane za mniej szkodliwe niż tradycyjne papierosy głównie ze względu na brak procesu spalania tytoniu. Związana z tym mniejsza ilość szkodliwych substancji, które wdycha użytkownik, redukuje ryzyko zdrowotne w porównaniu z tradycyjnymi papierosami. Istotnym aspektem jest również brak produkcji substancji smolistych, co przyczynia się do redukcji ryzyka chorób płuc związanych z ich osadzaniem się w układzie oddechowym. Wiele badań koncentrowało się na porównaniach między e-papierosami a papierosami tradycyjnymi pod kątem skutków zdrowotnych. Ogólnie rzecz biorąc, e-papierosy były uważane za znacząco mniej szkodliwe, choć nadal istniało ryzyko związane z ich używaniem. Warto nadmienić, że w wielu krajach vaping jest wskazywany jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi w nikotynowej terapii zastępczej.

Oferta w sklepie spożywczym – półka z alternatywami tytoniowymi.

Mamy do czynienia z wyjątkowo młodą, dynamicznie rozpychającą się na rynku kategorią. Konsumenci poszukują nowych rozwiązań, często zamiennie korzystając z produktów alternatywnych dla wyrobów tytoniowych. Sklepy spożywcze dostrzegają te zmiany oraz potencjał rynku, więc pomimo ograniczonego miejsca na półce znajdują na nie przestrzeń. Wśród produktów alternatywnych najbardziej popularne są e-papierosy jednorazowe, saszetki nikotynowe, jak również e-papierosy wielokrotnego użytku z wymiennymi wkładami.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



tagi: Fusion Labs , e-papierosy , sprzedaż , handel , produkcja , rynek FMCG , konsument , technologia ,