Handel

Tłumy i duże kolejki to świąteczny koszmar Polaków

Piątek, 08 grudnia 2023
Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, a okres bezpośrednio przed nimi to jeden z najgorętszych sezonów dla całej branży handlowej. W tym czasie wizyta w tradycyjnym supermarkecie dla większości z nas kojarzy się z dużymi kolejkami oraz wszechobecnymi tłumami. Tego zdania jest około 75% ankietowanych w ramach badania konsumenckiego supermarketu online delio*.
Ile czasu spędzamy na świątecznych zakupach spożywczych w sklepach stacjonarnych? Prawie 41% ankietowanych potrzebuje 2 godzin, ale już dla ponad 30% badanych ten czas wydłuża się aż do 4 godzin. Co dziesiąty spędza na zakupach ponad 4 godziny. Najczęściej rozkładamy je jeszcze na kilka etapów – tak robi prawie 44% respondentów. Często jednak decydujemy się na wizyty w sklepie „last minute”. Zakupy tydzień przed Świętami Bożego Narodzenia wybiera nieco ponad 27% ankietowanych.

To właśnie w tych dniach sklepy przeżywają największe oblężenie kupujących. Wszechobecne tłumy oraz duże kolejki skutecznie potrafią obedrzeć Święta z jakiejkolwiek magii. Odpowiednio 75% i 77% badanych wskazuje te aspekty jako najgorsze elementy tradycyjnych zakupów w trakcie świąt.

Czas, a także nerwy można oszczędzić decydując się na zakupy spożywcze online. Prawie 98% badanych stwierdziło, że taka forma robienia zakupów to oszczędność czasu. Osoby korzystające z takich rozwiązań zaoszczędzony czas w grudniu najchętniej przeznaczą na… odpoczynek, na co wskazuje 63% osób. Z kolei co trzecia osoba wykorzysta dodatkowy czas na sprzątanie (35%), gotowanie świątecznych potraw (32%) oraz szukanie prezentów dla najbliższych (30%). Na spotkanie z rodziną lub przyjaciółmi decyduje się 35% badanych, a czas na pasje i hobby wskazuje 30%.

Zarówno czas przedświąteczny, rozpoczynający się w listopadzie, jak i same święta Bożego Narodzenia stanowią tradycyjnie najbardziej intensywne okresy sprzedażowe. Ważnym trendem, który rośnie w siłę, jest coraz wcześniejsze rozpoczynanie zakupów świątecznych, co pozwala klientom na rozłożenie ich na kilka etapów. Chcąc uniknąć tłumów coraz częściej decydujemy się na świąteczne zakupy spożywcze przez internet. W delio, z końcem listopada zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania świątecznymi produktami – mówi Zuzanna Dębowska, Chief Commercial Officer w Lite e-Commerce, startupie odpowiedzialny za supermarket online delio.

Termin dostawy, dostosowany do preferencji użytkownika, jest jednym z najważniejszych czynników przy wyborze sklepu spożywczego online. Tego zdania jest 60% ankietowanych. Wyżej są tylko kwestie bezpośrednio związane z naszym portfelem, czyli niska cena (ważna dla 67% badanych) oraz rabaty i akcje promocyjne (63%). Prawie co druga osoba zwraca również uwagę na próg darmowej dostawy.

Lite e-Commerce Sp. z o.o. - to spółka odpowiedzialna za rozwiązania e-commerce, która skupia się na tworzeniu technologii, produktów oraz zarządzaniu operacjami e-Commerce.



Źródło: Lite e-Commerce
Fot: mat. prasowe



1  Badanie przeprowadzone w dniach 13-19 listopada na klientach supermarketu online delio, N=753.


tagi: Święta Bożego Narodzenia , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,