Kategorie produktów

Dużo zdrowia! – budujemy odporność

Piątek, 17 listopada 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 11/213. Listopad 2023
Wsparcie odporności to podstawa w okresie jesienno-zimowym. Eksperci mówią jednym głosem: odpowiednia dieta jest jednym z ważniejszych czynników. Oczywiście nie bez znaczenia są także inne aspekty jak aktywność fizyczna czy odpowiednia ilość snu. Dbajmy o siebie!
Okres jesienno-zimowy to dla wielu z nas spadek formy, obniżona odporność, a co za tym idzie sezonowa „chandra”. W jaki sposób temu zaradzić? Jak wyjaśnia Paula Frończuk – dietetyk Maczfit – tajną bronią jest smaczna i bogata w witaminy dieta. O czym jeszcze warto pamiętać w tym sezonie? Przede wszystkim suplementacja witaminą D. Odpowiednia dawka tej witaminy nie tylko wzmocni nasze kości, ale wesprze budowanie układu odpornościowego i zmniejszy podatność na infekcje. Jak to zrobić? Można wybrać się do apteki lub… do sklepu rybnego, ponieważ ryby są również świetnym jej źródłem.

Według Pauli Frończyk – niezwykle ważne są produkty wspierające odporność, takie jak warzywa i owoce bogate w witaminę C, A oraz beta-karoten – to klucz do zdrowia w tym okresie. Dlatego starajmy się zwracać uwagę na to, co jemy i dodajmy do naszego jadłospisu paprykę, natkę pietruszki, brokuły, kalafiory, a także jabłka, porzeczki i kiwi. Pomarańcze, mandarynki i cytryny będą również świetnym źródłem witaminy C.

Rośnie sektor żywności prozdrowotnej

Świadomość i wiedza polskich konsumentów na temat produktów prozdrowotnych wzmacniających odporność jest coraz większa. Przejawia się to przede wszystkim widocznym wzrostem i rozwojem sektora żywności prozdrowotnej. Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami, zwracającymi uwagę na skład produktu i mającymi świadomość jaką żywność spożywają. „Dodatkowo, panująca niedawno pandemia koronowirusa, przyczyniła się do tego, iż konsumenci zaczęli intensywnie poszukiwać nowych rozwiązań, które pomogłyby im uchronić się przed zachorowaniem i wzmocnić odporność” – zauważa Katarzyna Jankowska-Nagaj, Marketing Manager w firmie Bezgluten.

Probiotyki i prebiotyki zyskują coraz większą popularność wśród świadomych konsumentów. Odpowiednia ich podaż w codziennej diecie wpływa znacząco na poprawę motoryki jelit, zapobiega ryzyku zakażeń i wspiera prawidłową mikroflorę jelitową, co prowadzi do wzmocnienia odporności organizmu. Jak podkreśla Katarzyna Jankowska-Nagaj – w okresie jesienno-zimowym, w wyniku wahań temperatur czy mniejszego nasłonecznienia, jesteśmy bardziej narażeni na szkodliwe działanie patogenów i podatni na choroby. Warto w tym czasie wzbogacić swoją dietę w m.in. produkty prebiotyczne, które stanowią pożywkę dla pożytecznych bakterii jelitowych, co przekłada się na nasze zdrowie i odporność.

Liczy się jakość1

Badanie, przeprowadzone przez KANTAR Polska na próbie ponad 1,4 tys. dorosłych użytkowników aplikacji Zdrowe Zakupy, wykazało, że obecnie amatorzy tzw. zdrowej żywności najczęściej stawiają na jakość takich produktów spożywczych. W czasach wysokiej inflacji aż 36% respondentów w pierwszej kolejności bierze ją pod uwagę przy sklepowej półce, podczas gdy 25% ankietowanych kieruje się głównie ceną. Z kolei dla 16% badanych najistotniejsze są etykiety i składy produktów.

„O takich wynikach zadecydowała specyfika kategorii, jaką jest zdrowa żywność. Przy jej wyborze konsumenci głównie kierują się jakością, jest więc ona na pierwszym miejscu. Ale nie sposób o niej mówić, nie znając składu produktu żywnościowego. Dlatego na trzeciej pozycji uplasowała się etykieta. Oczywiście decyzja zakupowa nie odbywa się bez uwzględnienia ceny, czyli kluczowej determinanty w tym procesie. W związku z tym znalazła się ona na miejscu drugim” – wyjaśnia dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito. Jak komentuje Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy, w dzisiejszych czasach konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, co kupują. Dostęp do informacji jest łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej, co pozwala na dokładne analizowanie produktów przed zakupem. Jakość jest często postrzegana jako wskaźnik wartości. Niemniej dla wielu Polaków cena wciąż jest kluczowym czynnikiem decyzyjnym. Jeżeli jest niska, to może sugerować gorszy gatunek towaru, ale nie zawsze tak rzeczywiście jest. Dlatego konsumenci często szukają najlepszego stosunku jakości do ceny. W aktualnej sytuacji gospodarczej pozostaje ona ważnym czynnikiem. „Konsumenci, stojąc przed wyborem produktu tańszego, słabszej jakości i droższego, ale lepszego gatunkowo coraz częściej wybierają ten drugi. Widać to, pomimo tego, że w Polsce w ostatnich latach, na skutek drastycznego wzrostu cen, żywność jest po prostu droga. W końcu mowa tu o zdrowiu naszym i naszych rodzin. Sytuacja ta dotyczy konsumentów świadomych i dysponujących odpowiednim budżetem. Niestety w pozostałych przypadkach wygrywa kryterium cenowe” – zaznacza dr Orpych.

Badani dostali pytanie, czy robiąc zakupy, kierują się tylko i wyłącznie ceną. Z takim twierdzeniem całkowicie zgodziło się zaledwie 2,7%. Natomiast 30% zupełnie temu zaprzeczyło. „Dla wielu osób zakup zdrowej żywności jest inwestycją w ich zdrowie i dobre samopoczucie, co może przeważać nad chęcią oszczędzania. Marki, które budują silne relacje z konsumentami i cieszą się ich zaufaniem, mogą liczyć na to, że klienci będą gotowi płacić więcej za ich produkty” – przekonuje Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.

Ankietowani zostali też zapytani o to, czy podczas zakupów zawsze szukają promocji lub okazji. I z takim stwierdzeniem w pełni zgodziło się 29,1% ankietowanych. Zupełnie inne zdanie miało tylko 5,5% badanych. „Jeżeli klient ma możliwość zaoszczędzenia pieniędzy, to oczywiście z niej korzysta. Konsumenci, którzy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na wysoką jakość produktów, wiedzą, że może ona wiązać się z wyższą ceną. Dlatego wypatrywanie promocji wydaje się naturalne i zrozumiałe” – uważa Arkadiusz Paprzycki.

Konsumentów spytano również o to, czy wolą robić zakupy ze zdrową żywnością rzadziej, ale za to większe. I tutaj najczęściej padała odpowiedź, że całkowicie się z tym zgadzają – 21,7%. Natomiast na zupełnie przeciwnym biegunie było 9% respondentów.

„Jedno z możliwych wyjaśnień jest takie, że ta grupa konsumentów obejmuje zamożniejszych klientów, z reguły bardzo zajętych zawodowo. Wolą oni oszczędzać czas i robić zakupy rzadziej. Poza tym żywność ekologiczna, potocznie nazywana zdrową żywnością, nie jest sprzedawana wszędzie. Trzeba po nią udać się specjalnie do wybranego sklepu. W takiej sytuacji lepiej kupić więcej produktów na zapas. Słaba dostępność żywności ekologicznej jest tu istotnym powodem” – analizuje prof. dr hab. Ewa Rembiałkowska. Z kolei Arkadiusz Paprzycki tłumaczy, że robienie większych zakupów najczęściej wiąże się z konkretnym planowaniem tego, co i w jakiej ilości konsument chce włożyć do koszyka. Jest to element strategii, dzięki której klient łatwiej panuje nad wyborami i nie ulega impulsom.

Suplementacja2

Suplementy diety to produkty spożywcze, które nie są lekami. Można dostać je bez recepty, co sprawia, że cieszą się sporym zainteresowaniem. Warto jednak przyjmować je w sposób świadomy i odpowiedzialny. Ważne, aby przed zastosowaniem, zapoznać się z ulotką, a nawet skonsultować z dedykowanym specjalistą, który jest w stanie zweryfikować bezpieczeństwo przyjmowania danego suplementu, określić dawkowanie oraz udzielić informacji o wpływie produktu na organizm. Głównym celem stosowania suplementów diety jest uzupełnienie codziennej diety w niezbędne składniki odżywcze. Preparaty te zawierają witaminy, minerały, a także inne substancje, które mogą korzystnie wpłynąć na zdrowie i samopoczucie. Są one dostępne w różnych formach, płynu, proszku, kapsułek czy tabletek, co daje możliwość wyboru najwygodniejszej formy ich przyjmowania. Większość stosujących suplementy osób robi to, aby dodatkowo zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie oraz wzmocnić kondycję organizmu. Nie można jednak zapominać, że powinny one stanowić wyłącznie uzupełnienie zróżnicowanej diety, a nie pełnić rolę zastępczą. Odpowiednie przyjmowanie zbilansowanych posiłków pełni nadrzędną rolę w stosunku do suplementacji. Świadomość żywieniowa współczesnych konsumentów stale rośnie, co ma bezpośredni wpływ na dokonywane przez nich wybory zakupowe. Coraz więcej osób uważnie czyta etykiety produktowe i w pierwszej kolejności zwraca uwagę na ich skład. Takie podejście jest właściwe również przy wyborze suplementu diety. Należy zwrócić szczególną uwagę na jego zawartość oraz zapoznać się z informacjami, które zamieścił producent. Uważne przeczytanie informacji na opakowaniu oraz dołączonej ulotce daje odpowiedź na pytanie dotyczące sposobu przyjmowania w celu uniknięcia niepożądanych efektów. Świadome decyzje konsumentów przekładają się również na fakt, że produkty z kiepskim składem finalnie znikają z rynku, ustępując pola produktom lepszym jakościowo, bardziej skutecznym i efektywnym oraz o wyższym profilu bezpieczeństwa.

To, aby nasza odporność pozostawała na jak najwyższym poziomie zależy od dobrostanu całego organizmu. Wesprzeć go możemy chociażby poprzez zapewnienie mu odpowiedniej ilości witamin oraz minerałów w Dziennych Referencyjnych Wartościach Spożycia. Warto zwrócić szczególną uwagę na nasz codzienny jadłospis. Powinny się w nim znaleźć produkty bogate w witaminy i minerały, takie jak owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste oraz chude mięso. W razie potrzeby możemy wdrożyć dodatkową suplementację. Warto wziąć pod uwagę produkty, które pomogą pokryć nam 100% dziennego zapotrzebowania na witaminy3.

Okres jesienno-zimowy to moment, kiedy bardziej niż kiedykolwiek w roku, jesteśmy podatni na różnego rodzaju infekcje. Zwłaszcza po okresach pandemii, szczególnie dbamy o siebie właśnie w tym czasie. W aptekach znajdziemy wiele pozycji, które z definicji – mają chronić nas przed zachorowaniem, ale warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na nasz jadłospis. Warto go wzbogacić o produkty, które skutecznie pomogą wzmocnić nasz układ immunologiczny. Wiele pozycji dostępnych w sklepach spożywczych może okazać się prawdziwymi sprzymierzeńcami w walce z przeziębieniem, ale tylko wtedy, kiedy będą spożywane regularnie. Dużo zdrowia!

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego






tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,