Wywiady

Fabryka Cukiernicza Kopernik: „jakość jest dla nas priorytetem”

Czwartek, 16 listopada 2023 HURT & DETAL Nr 11/213. Listopad 2023
Toruńskie Pierniki są najbardziej charakterystycznym symbolem Torunia, a ich produkcja odbywa się według tradycyjnej, pilnie strzeżonej receptury już od wielu lat. O łączeniu tradycji z trendami oraz planach na przyszłość w rozmowie z Wojciechem Szelągiem, gospodarzem programu Gabinet Spożywczy oraz Tomaszem Pańczykiem, Redaktorem Naczelnym opowiada Szymon Poliński, Prezes Zarządu Fabryki Cukierniczej Kopernik.
W obecnym roku obchodzicie Państwo jubileusz 260-lecia istnienia firmy! Jakie wartości Fabryka Cukiernicza Kopernik czerpie ze swojej tradycji i długiej historii na rynku?

Przede wszystkim należy sprecyzować czym dla Fabryki Cukierniczej Kopernik jest tradycja. Dla nas są to przede wszystkim pracownicy, którzy z pokolenia na pokolenie przekazują sobie tajniki produkcji Toruńskiego Piernika. To również wierność recepturom, jakości oraz forma własności przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, że jest to Spółka Akcyjna pracownicza, co oznacza, że wszystkie akcje Spółki należą do pracowników lub ich spadkobierców. W związku z tym, że akcjonariusze czują się bardzo mocno związani z Fabryką, są niezwykle zaangażowani w jej funkcjonowanie i zależy im na tym, by pozostała ona przy swoich wartościach i wieloletniej tradycji.

Patrząc na gamę Państwa produktów można zauważyć intuicję w podejmowaniu trafnych decyzji, wyczucie rynku, ale też silne podążanie za potrzebami konsumentów. Jak ważna w zarządzaniu fabryką cukierniczą jest praca na trendach?

Sama kategoria pierników wydawać się może hermetyczna. Można zadać sobie pytanie – co można więcej zrobić w tej kategorii? Wszyscy wiedzą jaki skład mają tradycyjne pierniki i czym się charakteryzują. Natomiast w mojej ocenie seria pierników z ciasta leżakowanego w alkoholu pokazała, że można zrobić coś więcej w tej kategorii, nie tylko zastosować inną czekoladę lub nadać inny kształt. Kreatywny i profesjonalny dział badań i rozwoju stworzony jest do tego żeby przełamywać bariery produktowe oraz łamać schematy.

W przypadku trendów, które obecnie funkcjonują na rynku, takich jak prosty skład i jakość można powiedzieć, że to one w jakimś stopniu dostosowują się do nas. Po 1989 roku wiele firm mocno poszło w stronę optymalizacji kosztów. Fabryka Cukiernicza Kopernik ze względu na duże przywiązanie do jakości i tradycji nie szła na kompromisy. Tak naprawdę to, co się teraz dzieje, czyli powrót konsumentów do jak najmniej przetworzonej, wysokiej jakości zdrowej żywności, jest związane z tym, co obecnie oferujemy. W pewnym momencie trendy i nasza oferta się ze sobą zbiegły.

Obecna sytuacja gospodarcza, wysoka inflacja – spowodowały zmianę koszyka zakupowego Polaków, którzy ograniczają wydatki. Wciąż jednak najważniejsza jest jakość. Jak firma Kopernik broni się przed tymi zmianami?

Jesteśmy konsekwentni w tym co robimy. Jakość jest dla nas priorytetem, a konsekwencja w tym daje rezultaty. Klienci wiedzą czego mogą spodziewać się po naszych produktach, mają pewność, że nie zastępujemy składników tańszymi zamiennikami, a to z czasem procentuje. Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, żeby wraz ze zmianą cen surowców poszukiwać innych rozwiązań, które pogorszą jakość produktów. W dłuższej perspektywie taka sytuacja doprowadziłaby do utraty zaufania do marki przez klientów. Jednocześnie wewnątrz organizacji robimy wszystko, aby minimalizować skutki wzrostu cen, między innymi poprzez optymalizację samych procesów.

Jakie perspektywy rozwoju biznesu zakłada Pan dla firmy?

Jednym z kierunków, w których chcemy się rozwijać są firmowe sklepy fabryczne. Dzięki nim możemy oferować nasze produkty w nieco innej odsłonie – serie limitowane, smaki sezonowe, opakowania dedykowane. Jest to także miejsce, w którym możemy testować nasze produkty. Informacja zwrotna bezpośrednio od klientów jest dla nas bezcenna.

Jesteśmy świadomi tego, że musimy poszerzać również nasze możliwości produkcyjne. Chcemy doprowadzić do tego, żebyśmy nie musieli ograniczać sprzedaży w sezonie lub produkować na sezon z dużym wyprzedzeniem. Pragniemy, aby każdy konsument, miał dostęp do naszych produktów, zwłaszcza na święta Bożego Narodzenia.

Dodatkowo chcemy rozwinąć nasze portfolio o inne produkty cukiernicze. Zależy nam, aby zaistnieć na rynku słodyczy znacznie szerzej. Jest także bardzo dużo potrzeb jeżeli chodzi o inwestycje.

Kolejny rok będzie dla nas jubileuszowym. Jeden z naszych flagowych produktów Wafel Teatralny będzie obchodził siedemdziesiąte urodziny. Jest to dla naszej firmy niezwykle ważne wydarzenie.


Cała rozmowa dostępna na kanale SpożywczaTV oraz portalu wiadomoscispozywcze.pl




tagi: Fabryka Cukiernicza Kopernik , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,