Kategorie produktów

Szlachetne zdrowie

Czwartek, 10 sierpnia 2023 HURT & DETAL Nr 08/210. Sierpień 2023
Z roku na rok obserwuje się rosnącą świadomość Polaków dotyczącą właściwego odżywiania się, która przekłada się na codzienne wybory zakupowe. Ale co tak naprawdę kryje się pod pojęciem „zdrowego” żywienia i czy istnieje jeden uniwersalny przepis na szeroko pojmowane „zdrowie”?

Zainteresowanie prozdrowotną dietą widać dosłownie wszędzie. Poradami żywieniowymi czy przepisami na fit przekąski wypełnione są po brzegi media społecznościowe a „profile” zajmujące się dietetyką, czy szeroko pojętym zdrowym stylem życia – rozkwitają i nieustannie powiększają grona odbiorców. Większość reklam produktów spożywczych wykorzystuje modne hasła związane ze zdrowym stylem życia. Na znaczeniu zyskują opakowania produktów, na których widnieją deklaracje typu: bez GMO, bez cukru, bez oleju palmowego itp.

Tak naprawdę każdego dnia dociera do nas tysiące przekazów marketingowych – z różnych źródeł – które wpływają na nasze decyzje zakupowe. Dlatego prawdziwie świadomy konsument oglądając opakowanie z produktem spożywczym – zagląda przede wszystkim na listę składników i tabelę wartości odżywczych, jakie dany produkt posiada. Warto także pamiętać, że zdrowa dieta nie musi kosztować fortuny, wystarczy skomponować listę zakupów opierając się w większości na świeżych – sezonowych warzywach i owocach.

Owocna dieta

Nie od dziś wiadomo, że dieta bogata w owoce i warzywa jest doskonałym wyborem dla osób chcących prowadzić zdrowy tryb życia.

Według badania Kantar, 4/2023, dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw – wśród zyskujących na popularności gatunków owoców Polacy chcieliby spróbować jagodowych. Najczęściej wymieniano jeżyny (23%), czarne maliny (22%) i jagodę kamczacką (20%)1.

„Walory prozdrowotne tych owoców są wybitne, wszystkie należą do tzw. superowoców. Czym ciemniejszy kolor, tym więcej antyoksydantów. Hodowla nowych odmian i uprawa jeżyn rozwija się w Polsce bardzo dobrze. W przypadku czarnej maliny nie ma dziś jeszcze znaczących dostaw do handlu. Tym bardziej zachęcające są deklaracje „chcę spróbować” na poziomie 1/5 populacji. Owoce i przetwory z jagody kamczackiej chce spróbować w tym roku już ponad 6,5 mln osób (20%). Aktualne badania pokazują blisko milion nowych konsumentów, którzy nie jedli, a chcieliby spróbować smaku jagody kamczackiej. Najwięcej jest ich w miastach 100-500 tys. i wśród osób z wykształceniem średnim. To z myślą o nich warto w tym roku tworzyć ofertę” – komentuje Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Kantar Public.

70% Polaków jest zainteresowana zakupem większej ilości owoców i warzyw, i udziałem w samozbiorach. Polacy najczęściej chcieliby samodzielnie zebrać truskawki (35%), maliny (28%) i borówki (21%), wśród warzyw pomidory (32%) i ogórki (23%)2.

Polacy chcą jeść zdrowo

I wiedzą na ten temat coraz więcej. Jak przyznaje Anna Zdzieszyńska, National Sales Manager ASM Sales Force Agency – tego trendu nie da się już pominąć. Producenci żywności oraz właściciele sklepów i sieci handlowych, w coraz większym stopniu odpowiadają na potrzeby świadomych konsumentów. Klienci z pełną świadomością poszukują produktów z obniżoną zawartością cukru, tłuszczu czy konserwantów. Istotne dla nich jest również precyzyjna i nieskomplikowana informacja umieszczona na etykiecie. Im mniej składników – tym lepiej, wygrywa prosty, krótki skład i tzw. czysta etykieta. Właściciele sklepów uważnie śledzą najnowsze trendy i odpowiadają na potrzeby swoich klientów. Stąd w sieciach handlowych możemy spotkać wydzielone działy lub półki z tak zwaną zdrową żywnością lub produktami bio i ekologicznymi, w produkcji których nie używa się środków chemicznych. Klienci zdają sobie sprawę z tego, że zdrowsze wersje popularnych produktów kosztują nieco więcej, zwykle widać to w przypadku owoców i warzyw pochodzących z ekologicznych upraw. „Wyższe ceny tych produktów są jednak czynnikiem, który w obecnej sytuacji z wciąż wysoką inflacją, mają poważny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Wśród przeszkód w szerszym korzystaniu ze zdrowszej żywności uczestnicy przeprowadzanych badań wskazują oprócz ceny także długi czas potrzebny na przygotowanie zdrowszego, bardziej wartościowego posiłku a w niektórych przypadkach gorszy smak tzw. zdrowszego jedzenia. Widać więc, że zwłaszcza producenci żywności muszą stale podnosić jej jakość, walcząc o dobry smak, akceptowany przez konsumentów, natomiast sieci handlowe powinny skutecznie komunikować zalety tzw. zdrowszej żywności i umiejętnie eksponować jej zalety na półkach sklepowych oraz w materiałach informacyjnych dla klientów” – dodaje Anna Zdzieszyńska.

Wzrost świadomości zdrowotnej

Zgodnie z wynikami badania „Zdrowie na talerzu – SuperMenu by Anna Lewandowska”3, aż 96% Polaków deklaruje chęć wprowadzenia zmian na rzecz poprawy swojego zdrowia. Różnice w samoocenie stanu zdrowia są widoczne w porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat4. Obecnie, więcej osób określa swój stan zdrowia jako dobry, ale jednocześnie więcej osób ocenia go źle. W 2021 roku tylko 54% ankietowanych oceniło swoje zdrowie jako bardzo dobre lub dobre. Natomiast w bieżącym roku odsetek ten wzrósł do 63%, co stanowi imponujący wzrost o 9 punktów procentowych. Wzrost świadomości zdrowotnej w społeczeństwie może być związany z rosnącą edukacją i większą dostępnością informacji na temat zdrowego stylu życia. W 2023 roku 9% badanych deklaruje, że ich zdrowie jest na złym bądź bardzo złym poziomie, co stanowi wzrost o dwa punkty procentowe w porównaniu do 2021 roku.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Wyniki badania wskazują, że Polki i Polacy są świadomi konieczności wprowadzenia prozdrowotnych zmian w swoim dotychczasowym stylu życia. 52% ankietowanych, wyraziła chęć unikania stresu, który negatywnie wpływa zarówno na zdrowie psychiczne, jak i fizyczne. Na drugim miejscu deklarowanych zmian znalazła się potrzeba zwiększenia aktywności fizycznej. Aż 40% osób biorących udział w badaniu przyznało, że jakościowy relaks i wypoczynek, a także zadbanie w większym stopniu o dietę czy zmiana diety – to obszary, które ci chcieliby zmienić w swoim życiu. Na dalszych miejscach znalazły się: lepsza higiena snu i odpowiednia suplementacja, dobór witamin oraz minerałów.

Coraz więcej Polaków postrzega swoje nawyki żywieniowe jako bardzo dobre lub dobre. W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób pozytywnie oceniających swój sposób odżywiania wzrósł znacząco, o 42 punkty procentowe. Tendencja ta idzie w parze z rosnącą świadomością w zakresie wyborów żywieniowych. 51% badanych uważa, że ich sposób odżywiania jest bardzo dobry/dobry. Jeszcze dwa lata temu, w okresie popandemicznym tylko 9% badanych było w stanie ocenić swoje nawyki żywieniowe na bardzo dobrym/dobrym poziomie. Wzrost o 42 punkty procentowe jest odzwierciedleniem zmian i rosnącej świadomości, jakie można zaobserwować w społeczeństwie.

Jednym z głównych obszarów zmian jest ograniczenie spożycia cukru. 26% badanych osób przyznało, że stara się ograniczyć spożycie cukru. To imponujący wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu do roku 2021.

Wybieramy zdrową dietę, bo…

Raport pokazał, że o ile Polacy widzą powiązanie zdrowej diety z aktywnością fizyczną oraz aktywności fizycznej z równowagą psychiczną, to już tylko 1 na 5 (czyli stosunkowo mało) osób widzi link pomiędzy zdrową dietą, a równowagą psychiczną. W 2021 roku, aż 38% badanych oceniło swój sposób odżywiania jako bardzo zły/zły. Dwa lata później, tylko 15% ankietowanych źle ocenia swoją dietę, co jest bardzo dobrą zmianą, pokazującą prawdopodobnie pozytywny wpływ social mediów i szeroki dostęp do informacji na temat zdrowia. „W większości przypadków sposób pozyskiwania informacji o zdrowiu jest ograniczony do jednego lub dwóch źródeł. Można nawet stwierdzić, że mamy do czynienia z pewną »polaryzacją postaw«: badani albo pozyskują informacje od lekarza, albo z internetu – ze stron o zdrowiu i żywieniu” – podkreśla Mariusz Gryc, ARC Rynek i Opinia. 70% Polek i Polaków jako nadrzędną korzyść ze stosowania zdrowej diety przede wszystkim zmniejszenie ryzyka chorób, co ogromnie cieszy, bo przecież zdrowie mamy tylko jedno.

Zdrowa dieta to przede wszystkim zbilansowane posiłki – dopasowane do potrzeb danej osoby. To produkty dostarczające niezbędnych składników odżywczych, te z krótką listą składników, świeże sezonowe warzywa i owoce, źródła węglowodanów złożonych, zwłaszcza kasze i inne produkty pełnoziarniste, produkty mleczne, mięso, ryby, jaja oraz nasiona roślin strączkowych, oleje roślinne.

I pamiętajmy, dieta to nie odchudzanie, to sposób odżywiania. Zdrowe żywienie zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby serca czy nowotwory, obok aktywności fizycznej powinna stanowić element stylu życia i towarzyszyć nam przez cały czas.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego


1 źródło: Kantar, 4/2023, dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw
2 źródło: Kantar, 5/2023. Sondaż w ramach projektu CORE TEAM realizowany dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt jest realizowany przez Kantar we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
3 źródło: Raport „ZDROWIE NA TALERZU – SUPERMENU BY ANNA LEWANDOWSKA” został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego w maju 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie SuperMenu by Anna Lewandowska. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie N=826 osób w wieku 25-49 lat, mieszkańców miast powyżej 100 tys.
4 źródło: Raport “ROSNĄCE ZNACZENIE ZDROWIA A NAWYKI ŻYWIENIOWE POLAKÓW. SUPERMENU 2021”. Raport oparty na badaniu przeprowadzonym na próbie N=1000.

 
Fot: Pixabay


tagi: owoce , jagody , borówki , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,