Strategia lidera wzrostu konsumpcji na świecie- Budowa wewnętrznego popytu jako najbezpieczniejszy fundament rozwoju
- Pozycjonowanie borówki jako superowoc
- Prymat budowy nawyków regularnej konsumpcji
- Połączenie „jedz lokalnie” z „jedz zdrowo, codziennie!”
- Integracja producentów i zaangażowanie w edukację żywieniową
Najnowszy IBO Global State of the Blueberry Industry Report (ogłoszony w lipcu 2023) podaje, że „konsumpcja na mieszkańca osiągnęła imponujące 1,83 kg/osobę w 2022 roku. To wynik wyższy niż Stany Zjednoczone, które w tym samym roku odnotowały konsumpcję na poziomie 1,78 kg/osobę”.
Polscy plantatorzy postrzegają budowę wewnętrznego popytu jako fundament rozwoju branży i swoich rosnących możliwości eksportowych. W promocji postawili na budowę nawyków regularnej konsumpcji. Nauczyli się też łączyć „jedz lokalnie” z „jedz zdrowo, codziennie!”.
Polscy konsumenci docenili jakość uprawianej w Polsce borówki. Borówka jest w Polsce postrzegana jako superowoc i hit ekspertowy. 7% Polaków uważa, że borówka jest wizytówką polskiego rolnictwa.
Polskie atuty i polski model rozwoju rynkuPolska była w tym roku organizatorem globalnego Szczytu IBO, który odbył się w dniach 3-6 lipca 2023 w Lublinie. Eksperci z 6 kontynentów mieli okazję zobaczyć jak plantatorzy przekonali konsumentów do jakość owoców produkowanych w Polsce.
„Polska ma wyjątkowe położenie, jeśli chodzi o produkcję wysokiej jakości borówki. Pogoda w Polsce w okresie zbiorów bardzo sprzyja jakości, co jest dużą zaletą, zwłaszcza dzięki wykorzystaniu konstrukcji służących do ochrony przed opadami deszczu i podobnych urządzeń" - powiedział Cort Brazelton, Executive Comittee Member International Blueberry Organization (IBO).
- Kraje takie jak Polska, w których uprawia się dużo borówek, powinny kłaść nacisk na lokalną konsumpcję. To rzeczywiście klucz do rozwijania siły branży w długim horyzoncie czasowym - stwierdził
Thomas Drahorad, Presidente NCX Drahorad srl z Włoch.
- Jeśli chcecie zwiększyć konsumpcję swoich lokalnych owoców, musicie podnieść ich całoroczną dostępność – w ten sposób ludzie wyrobią sobie nawyk ich jedzenia. Im wyższa jakość lokalnych owoców, która przyciągnie uwagę ludzi, im lepsza jakość owoców docierających z innych regionów, o innych porach roku, tym częściej ludzie będą jeść borówki - radził Cort Brazelton, Executive Comittee Member IBO.
„Zawsze dobrze jest zachowywać równowagę między eksportem a konsumpcją krajową, a także przetwórstwem. Kiedy zaczynałem pracę w tej branży prawie 40 lat temu, Australia była w bardzo podobnej sytuacji, ale dziś rynek krajowy stanowi 95 procent. Tak więc, jeśli uda wam się zachować tę równowagę, Wasza branża będzie mieć u stóp cały świat" - mówił polskim plantatorom Peter McPherson, Chairman of the International Blueberry Organisation (IBO).
Na świecie nacisk przesuwa się z dostępności w stronę jakości
- Polski model mógłby być bardzo skutecznie powielony także we Włoszech. Nasz kraj również jest producentem, też lubimy owoce i bardzo chętnie rozwinęlibyśmy taki model u nas - przekonywał
Thomas Drahorad z NCX Drahorad srl z Włoch.
Polskie doświadczenia często postrzegane były jako realne atuty branży.
- W wielu dziedzinach Polska ma dobre praktyki. Na pewno jest to promocja konsumpcji i jest to
zrównoważona produkcja. Temat owadów zapylających i bioróżnorodności wśród owadów, to jest coś, czego Polsce cały świat zazdrości. Tu także Polska może być wzorem do naśladowania dla innych krajów, innych kontynentów. Potwierdziły to sesja i dyskusja podczas Szczytu IBO – mówi
dr Mirosław Korzeniowski, prezes Stowarzyszenia AGROEKOTON, działającego na rzecz innowacji w rolnictwie i produkcji żywności; lider specjalnego zespołu Core Team ds. upowszechnienia w branży idei produkcji zrównoważonej.
Borówka staje się ulubionym superowocem świata
- W przyszłym roku prawdopodobnie osiągniemy poziom 2 milionów ton, jeśli chodzi o światową produkcję borówki.
Dziś najsilniejszy trend polega na tym, że wraz ze wzrostem dostępności świeżych borówek przez cały rok, nacisk przesuwa się z dostępności na jakość. Właśnie w ten sposób zamierzamy rozwijać tę kategorię. Chodzi o to, żeby zakup jednego opakowania borówek prowadził do zakupu kolejnego – wyjaśnia
Cort Brazelton.
- USA i Kanada nadal pozostają ważnym regionem napędzającym konsumpcję, ale dziś odpowiadają za mniej niż 50 procent światowego spożycia borówki. Bardzo szybko rosną Europa i Azja.
Cały świat zaczyna odkrywać i jeść borówki – to istotny trend, którego wpływ obserwujemy na różne sposoby i w wielu różnych miejscach. Uważamy, że inne kraje powinny zwrócić uwagę na to, co osiągnęła Polska i brać z tego przykład - podsumował
Cort Brazelton.
Konsumenci chętnie jedzą polskie borówki
- Polska ma taki
potencjał produkcyjny, że byłoby nierozsądne oczekiwać od mieszkańców Waszego kraju, że będą sami zjadać wszystkie borówki, które produkujecie. Dlaczego mielibyście nie dzielić się swoimi owocami? Produkujecie świetne borówki, które są bardzo dobrze przyjmowane na rynku europejskim. Na przykład ja pochodzę z Wielkiej Brytanii i my bardzo chętnie jemy polskie owoce – przypomniał wszystkim
prof. David Hughes.
Polacy dbają o jakość i to jak postrzegane są borówki
- Chcemy by borówka stała się częścią stylu życia, aktywnego i zdrowego. Słowo
codziennie jest jednym z najczęściej używanych w promocji borówki i owoców jagodowych w Polsce. Nasza kampania „Czas na polskie superowoce!” promuje borówkę, jej przetwory i inne owoce jagodowe. W 2022 roku została nagrodzona w największym na polskim rynku konkursie konsumenckim „Złote Innowacje FMCG & Retail”. Wskazywano w niej integracyjną formułę, rosnące zasięgi i to, że akcentuje właśnie
codzienną konsumpcję. To jest klucz do pozycjonowania borówki i budowania nawyków konsumenckich - mówi
Dominika Kozarzewska, Prezes Zarządu „Polskich Jagód”, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac polskiego Jagodowego Core Teamu.
Organizatorem Szczytu IBO w Lublinie była Fundacja Promocji Polskiej Borówki, partnerem wydarzenia było Stowarzyszenie Polskich Plantatorów Borówki oraz Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Oba projekty finansowane są z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, i realizowane pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#IBOSummit2023 #PolishSuperFruits #PolandTastesGood
Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki, KZGPOiW, PolskieSuperowoce.pl
Publikację sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja."
Więcej o tym jak polscy producenci współpracują ze sobą i angażują się w edukację żywieniową w materiale pt. Jak borówka staję się częścią życia Polaków?