Inflacja zachwiała priorytetami konsumentów, ale kwestie jakości, ekologii i etyki firm pozostają dla nich istotne
Poniedziałek, 29 maja 2023
Kryteria ESG stają się częścią strategii świata biznesu, w tym także firm z branży handlu detalicznego. Choć w dobie szybko rosnącej inflacji konsumenci uważniej przyglądają się cenom, to kwestie jakości, ekologii i etyki firm będących właścicielami sklepów pozostają dla nich istotne. Pandemia, która spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw, przekierowała uwagę logistyków na lokalne źródła zaopatrzenia, a to trend współgrający z ekologią ze względu na ograniczenie śladu węglowego.
– Handel nie tyle może, co musi być zielony w obliczu zmieniającej się rzeczywistości, potrzeb konsumenckich i przede wszystkim tego, co się dzieje na świecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Długa, menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding, prezeska Fundacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan – Blisko Twoich Potrzeb. – W handlu obserwujemy bardzo rozsądne podejście do definiowania celów biznesowych i włączanie celów zrównoważonego rozwoju do strategii. Wdrażamy również dyrektywy UE, które stają się naszą codziennością. Powodują, że takie kwestie jak taksonomia środowiskowa czy dyrektywa związana z należytą starannością wpływają na to, w jaki sposób relacje biznesowe będą musiały wyglądać w najbliższej przyszłości.
Zrównoważony rozwój (ESG) obejmuje trzy obszary: środowisko (environmental), ład korporacyjny (corporate governance) oraz odpowiedzialność społeczną (social responsibility). Jak mówi Katarzyna Długa, w tym ostatnim obszarze niezwykle istotne jest budowanie poczucia sprawczości w organizacjach, wsłuchiwanie się w głos pracowników, włączanie ich do dyskusji przy projektach strategicznych, bo z jednej strony buduje to w nich poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie w sprawy firmy, a z drugiej zapewnia oddźwięk społeczny, ponieważ pracownicy są także konsumentami. Pandemia i wojna w Ukrainie skomplikowały rozwój ESG poprzez częściową zmianę priorytetów wśród konsumentów. Przyspieszająca inflacja sprawiła, że kupujący zaczęli ponownie zwracać większą uwagę na ceny, ograniczając ilość zakupów, a często również częściowo rezygnując z ich jakości.
– Zmiany związane z inflacją i rosnącymi cenami, zarówno produktów, jak i całego łańcucha dostaw, powodują, że konsumenci patrzą uważniej na to, co kupują. Musimy pamiętać, że w handlu spożywczym cena ma ogromne znaczenie – mówi ekspertka. – Przy wyborach konsumenckich zauważamy bardzo silny trend deklaracja versus praktyka. W rzeczywistości oczywiście ceny wygrywają, natomiast ziarno zostało zasiane kilka lat temu, kwestie postaw ekologicznych pojawiają się już od najmłodszych lat i nawyki, które zostały wprowadzone jakiś czas temu, dają teraz owoce.
Jednym z przejawów łączenia chęci oszczędzania i bardziej zrównoważonego podejścia jest m.in. wybieranie lokalnych produktów. Tym bardziej że lockdowny i wymogi środowiskowe spowodowały skrócenie łańcuchów dostaw, czyli zamianę najtańszych, odległych dostawców na bardziej lokalnych, co ogranicza ślad węglowy spowodowany transportem i wspiera lokalnych producentów.
– Od wielu lat staramy się też ograniczać opakowania plastikowe w naszych sklepach. Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ, bo jest to związane z relacjami z naszymi dostawcami, ale np. ograniczanie toreb plastikowych, wprowadzanie toreb wielokrotnego użytku, kartony na zakupy – to wszystko ma niezwykle ważny wpływ. Ta zmiana kształtuje się krok po kroku – ocenia menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding.
Wśród innych zielonych działań sieci można wymienić także ideę Energooszczędnego Sklepu, która została wyróżniona podczas tegorocznego Rankingu Zielonych Inicjatyw. Chodzi o dobór takich rozwiązań, które będą pomagały prowadzić biznes detaliczny w sposób bardziej energooszczędny, a tym samym będą się przyczyniały do ograniczania kosztów prowadzenia działalności. Wspólnie z aplikacją Too Good To Go PSH Lewiatan angażuje się także w walkę z marnowaniem żywności, „ratując” paczki z jedzeniem.
Według badania UCE RESEARCH i ARI10, 38,1% dorosłych Polaków...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.