Kategorie produktów

Klasa A będzie standardem w handlu detalicznym

Poniedziałek, 15 maja 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 05/207. Maj 2023
Konsumenci od miejsca zakupu oczekują już nie tylko dostępności produktów, sprawnej transakcji i braku kolejki, ważne jest także całe otoczenie, w tym wyposażenie sklepu. Nowoczesne, energooszczędne, zintegrowane – o tym jakie rozwiązania dominują w rozwoju branży opowiada Ireneusz Pałasz, Zastępca Dyrektora Sprzedaży w Modern Expo.
Czego oczekują konsumenci od miejsca, w którym dokonują zakupów? Czy sprzedawcy są świadomi konieczności budowania pozytywnych doświadczeń zakupowych u klientów?

Przede wszystkim konsument musi czuć się dobrze w miejscu, w którym robi zakupy. Jeżeli wpada na chwilę do sklepu za rogiem oczekuje, że znajdzie tam szybko podstawowe produkty, a transakcja przy kasie przebiegnie sprawnie i bez kolejki. Natomiast podczas długich zakupów w hipermarkecie, jego otoczenie, w którym się porusza, w tym przypadku regały, dekoracje i cała komunikacja wizualna muszą być miłe dla oka, a wręcz zachęcające do głębokiego sprawdzenia oferty. Takie przestrzenie mieliśmy okazję tworzyć w ostatnim czasie z naszymi klientami, m.in. remodeling sklepu Auchan w Piasecznie. Resumując, oczekiwania konsumentów różnią się w zależności od podstawowej motywacji zakupowej, co przekłada się na określony format sklepu. Dziś segmentacja handlu detalicznego jest jeszcze bardziej widoczna niż jeszcze kilka lat temu. Konsumenci są coraz lepiej wyedukowani i w pełni świadomie dobierają rodzaj sklepu do zadania, jakie przed nimi stoi. Ten sam poziom świadomości występuje po stronie sieci handlowych. Praktycznie wszyscy gracze w branży mają pełną wiedzę o zachowaniach swoich odbiorców i bardzo precyzyjnie projektują właściwe doświadczenia.

Jakie rozwiązania obecnie najbardziej przyczyniają się do rozwoju branży wyposażenia sklepów?

To temat rzeka, bo sektor handlu detalicznego jest najlepszym możliwym laboratorium dla wszelkiego rodzaju innowacji. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze ogromne natężenie fizycznych interakcji z konsumentem, co pozwala na pogłębioną weryfikację każdego pomysłu, po drugie zaś – możliwość różnych konfiguracji w krótkim czasie, co również minimalizuje ryzyko potencjalnego błędu. Pozwolę sobie wykorzystać przy tej okazji arsenał Modern Expo. Pierwszy przykład to łączenie nowych technologii z tradycyjnymi rozwiązaniami, czyli Conveniq – nasz automat vendingowy z możliwością czytania obrazu zastosowaną w module lodówki. A skoro już jesteśmy przy urządzeniach chłodniczych należy wspomnieć o energooszczędnej propozycji w klasie A. To za chwilę będzie standard w handlu detalicznym. A z drugiej strony wszelkiego rodzaju programy i aplikacje wspierające prowadzenie biznesu sprzedawcy. To przyszłość sektora. W ofercie Modern Expo klienci znajdą dwie propozycje, czyli Modex i Suppa.

Automatyzacja i samoobsługa to dwa kluczowe kierunki rozwoju branży. Obecnie jednak ogromną rolę stanowią także oszczędności. Gdzie można ich szukać w wyposażeniu sklepów? Co oferuje w tym zakresie Modern Expo?

Automatyzacja i samoobsługa w standardowym punkcie sprzedaży to zagadnienie szeroko omawiane i testowane na różne sposoby. Zresztą główne formaty sklepów detalicznych nieustannie ewoluują. Po erze hiper- i supermarketów, dziś mamy czas sklepów typu Convenience, a przede wszystkim gwałtownie rozwijającego się e-commerce. Łatwo zauważyć, że kolejne kroki idą w stronę mniejszych rozmiarów i łatwiejszej dostępności do klienta. Takim rozwiązaniem jest właśnie mikromarket. W naszej ofercie mamy wspomnianego Conveniqa, a także Coffice, czyli bezobsługowe punkty sprzedaży w dogodnych dla klienta lokalizacjach (biura, stacje itp.) Conveniq zawiera m.in. urządzenie chłodnicze, moduł vendingowy, kawomat oraz moduł do sprzedaży gorących przekąsek. Intuicyjna aplikacja uzupełnia komfort dla odbiorcy. A przy tym mamy integrację tych rozwiązań z urządzeniami do odbioru lub nadawania przesyłek kurierskich. To kolejna propozycja mająca wpływ na ograniczanie kosztów i oszczędzanie czasu konsumenta. Warto dodać, że obecnie moduły mikromarketowe są używane głównie w przestrzeniach zamkniętych – biurach czy uczelniach. Jednakże na terenie całej Europy pojawiają się dla tego formatu nowe możliwości również w otwartych przestrzeniach publicznych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie urządzenie wzbogaciło otoczenie przy centrach handlowych, szpitalach, lotniskach, a także na osiedlach mieszkaniowych. Warto przy tym zwrócić uwagę, że mikromarket może być idealnym uzupełnieniem typowego sklepu o formacie Convenience, rozciągając dostępność wybranych produktów do poziomu całodobowego.

Urządzenia chłodnicze często generują duże koszty w sklepach stacjonarnych. W jaki sposób można zadbać o zmniejszenie kosztów? Jak pomaga w takich przypadkach Modern Expo?

Wspomniane wcześniej urządzenia o obniżonej konsumpcji energii elektrycznej. Szereg gotowych rozwiązań urządzeń w klasie energetycznej A. Profesjonalna obsługa serwisowa gwarancyjna i pogwarancyjna. Zastosowanie wysokiej jakości komponentów i stały development naszych urządzeń, których jakość możemy sprawdzać i kontrolować w naszych laboratoriach. W obecnej chwili to najprostsza droga do sukcesu, czyli redukcji i kontroli kosztów sklepu.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,