Kategorie produktów

Słodki potencjał – półka bez ograniczeń

Poniedziałek, 17 kwietnia 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 04/206. Kwieceń 2023
Rynek słodyczy i przekąsek stale rośnie, nawet mimo licznych perturbacji takich jak inflacja czy m.in. wzrost kosztów surowców. Większość konsumentów nie wyobraża sobie dnia bez słodkiej przekąski. Słodycze kupujemy głównie dla przyjemności, a także, aby poprawić sobie nastrój, często też z myślą o innych – w formie podarunku.
Czynniki wpływające na wzrost rynku słodyczy to w opinii ekspertów przede wszystkim powrót do konsumpcji słodyczy poza domem, przekąsek „on the go”, oraz wzrost liczby konsumentów w Polsce – między innymi dzięki napływowi ludności ukraińskiej do naszego kraju. Słodycze to kategoria względnie odporna, również na kryzysy inflacyjne, z racji przeznaczenia do konsumpcji, której celem jest przyjemność.

Słodkie wzrosty

Światowy rynek wyrobów czekoladowych rośnie z roku na rok i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Choć pandemia nieco wyhamowała regularne wzrosty, szacuje się, że w 2025 roku rynek ten ma dotrzeć do poziomu 133 mld USD, co oznacza, że rynek wyrobów czekoladowych czeka 25% wzrost w ciągu najbliższych lat1.

Według badania2 przeprowadzonego przez SW Research, wysoki odsetek respondentów jada słodycze przynajmniej od czasu do czasu (83,6%). Słodycze o obniżonej zawartości cukru jada z kolei prawie połowa respondentów (47,8%). Nadal widoczna jest więc znacząca różnica pomiędzy odsetkiem osób spożywających słodycze „konwencjonalne”, a te o obniżonej zawartości cukru (różnica na poziomie 36 p.p.).

Najwięcej respondentów deklarujących spożycie słodyczy wybiera najczęściej takie produkty jak czekolady (91,3%), ciastka (89,0%), batony (81,7%), cukierki czekoladowe (79,7%) oraz wafle (78,1%).

Słodkie przekąski uwzględniane w budżecie domowym3

Mondelēz International ogłosił premierę czwartego raportu „State of Snacking™”. Tegoroczne globalne badanie trendów konsumenckich skupia się przede wszystkim na tym, w jaki sposób obecne wyzwania ekonomiczne wpływają na wybór przekąsek konsumentów na całym świecie. Wyniki są jednoznaczne — u większości respondentów przekąski nadal zajmują ważne miejsce na liście zakupów, pomimo rosnących kosztów i wyzwań ekonomicznych.

Opracowany we współpracy z The Harris Poll raport, czwarty rok z rzędu, bada postawy i zachowania związane z przekąskami wśród tysięcy konsumentów z 12 krajów. Wyniki badań ilustrują rosnącą rolę przekąsek, które coraz częściej zastępują tradycyjne posiłki.

„Raport State of Snacking udowadnia, że przekąski nadal są ważnym elementem życia konsumentów” — mówi Marcin Dobrock, Dyrektor Zarządzający Mondelez Polska i kraje bałtyckie. „Przekąski zaspokajają nie tylko głód, ale także są źródłem przyjemnych emocji. Stanowią pretekst do tego, by znaleźć chwilę dla siebie lub cieszyć się wspólnym czasem z bliskimi. Konsumenci sięgają po nie w sposób świadomy coraz częściej czytając etykiety, zwracając uwagę na ich skład, jakość oraz wpływ na środowisko. To dla nas ważny sygnał, że nasze działania w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz wspierania konsumentów w świadomym spożywaniu przekąsek wpisują się w ich potrzeby” – dodaje.

Badanie pokazuje, że konsumenci szukają przekąsek, które zaspokajają różne potrzeby w ich życiu. Zdecydowana większość stwierdza, że regularnie sięga po przekąski, aby się nagrodzić (78%) i dla poczucia komfortu (77%), w tym znaczna większość to millenialsi (85% z obu powodów). Dodatkowo, aż 67% badanych podkreśla, że przy podejmowaniu decyzji zakupowych znaczenie ma rozpoznawalność marki.

Uważne i świadome decyzje

Konsumenci starają się jeść uważnie i świadomie. Według Raportu State of Snacking przed zakupem sprawdzają etykiety na opakowaniach przekąsek (68%), a podczas jedzenia wiele osób zwraca uwagę na wielkość porcji. Świadoma konsumpcja dotyczy również tego, jak ich wybory wpływają na środowisko. Konsumenci zdają sobie sprawę, że zarówno firmy, jak i oni sami odgrywają kluczową rolę w zrównoważonym rozwoju branży przekąsek. 70% millenialsów i 69% pokolenia „Z” zgadza się ze stwierdzeniem, że przekąski pozytywnie wpływające na środowisko, powinny kosztować więcej. Dodatkowo 64% jest skłonnych zapłacić więcej za przekąski, które są lepsze dla środowiska, a 65% zapłaciłoby więcej za przekąski ze składnikami, które są pozyskiwane w sposób etyczny.

„Dzisiejsi konsumenci są bardziej niż kiedykolwiek świadomi wpływu ich wyborów żywieniowych na ich zdrowie, samopoczucie oraz planetę” — komentuje Martin Renaud, Chief Marketing and Sales Officer w Mondelēz International. „Wnioski z tego raportu nadal wspierają naszą strategię jako globalnego lidera w branży przekąsek, koncentrującego się na czekoladzie i ciastkach oraz zaangażowanego w przemyślane i zrównoważone rozwiązania” – podsumowuje.

Słodycze „przy okazji”

Batony czekoladowe to jedna z kategorii impulsowych, które zwykle kupujemy „przy okazji”, będąc już w strefie kasy. Za największą część wartości ich sprzedaży odpowiadają sklepy małoformatowe do 300 mkw., które w 2022 roku odpowiadały za 45% obrotów tej kategorii. Na drugim miejscu znajdują się dyskonty z wynikiem 38%. Jak podkreśla Nikodem Pankowiak, Analityk Danych CMR, warto przy tym zauważyć, że podczas gdy znaczenie kanału dyskontów dla sprzedaży tej kategorii powoli rośnie, znaczenie sklepów małoformatowych zaczyna spadać.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy, w okresie od marca 2022 do lutego 2023 r. wartość sprzedaży batonów czekoladowych w sklepach małoformatowych wzrosła o 21% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Rośnie także liczba sprzedanych opakowań, choć oczywiście w wolniejszym tempie – o 10%.

Widoczny wzrost cen4

W 2022 roku wyraźnie widoczny był wzrost cen w kategorii słodyczy, co jest odzwierciedlone w różnicy pomiędzy wzrostem wartościowym a wolumenowym.

Średnia cena za opakowanie batona czekoladowego wynosiła w ostatnich 12 miesiącach 2,57 zł, przy czym w lutym br. było to już 2,75 zł – o 15% więcej niż w lutym 2022 r. Batony czekoladowe znajdziemy w każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw., a ich klienci mogą wybierać spośród 23 różnych wariantów.

Uwielbiane nie tylko przez dzieci

Czekoladki, cukierki, landrynki, batoniki, kruche ciasteczka. W polewie, z rodzynkami, bakaliami, galaretką – jak tu się oprzeć słodyczom? Ładne opakowania i niepowtarzalny smak pobudzają zmysły i nie pozwalają przejść obok nich obojętnie. W czym jeszcze tkwi sekret tych niezwykłych produktów? Szacuje się, że Polacy spożywają od 5 do 6 kg czekolady rocznie. To zdecydowanie mniej niż w krajach takich jak Wielka Brytania czy Szwajcaria.

„Rynek czekolady jak i pozostałych słodyczy od kilku lat zmaga się z poważnymi trudnościami, do których należy wymienić wojnę na Ukrainie, koszty energii, wzrost cen surowców czy problemy w zapewnieniu dostępności surowca. Producenci oferują szereg produktów, które zaspokoją najbardziej wybredne gusta. Słodycze są również doskonałym prezentem na każdą okazję. Bo któż z nas ich nie lubi? Zjedzenie czekolady, batonika czy ciastka poprawia nam nastrój i daje poczucie uspokojenia i relaksu. Już sam słodki smak wzmaga wydzielanie endorfiny, zwanej też hormonem szczęścia. Czujemy się przez to odprężeni i zadowoleni. Ponadto słodycze zawierają wiele ważnych dla człowieka składników odżywczych. Na przykład czekolada to źródło takich mikroelementów, jak potas, magnez, wapno, fosfor, żelazo, cynk i miedź oraz witaminy B6, B2, A, E, B3, B12. Uważa się, że mają one działanie antynowotworowe, usprawniają też pracę naczyń krwionośnych, opóźniają zmiany miażdżycowe, zapobiegając chorobom niedokrwiennym serca. Zbadano, że już kilka kostek czekolady dziennie sprawia, że płytki krwi wykazują mniejszą tendencję do zlepiania się, co zapobiega zakrzepom. Czekolada działa więc jak aspiryna, ale o wiele lepiej smakuje” – podkreśla Marek Przeździak, Prezes, POLBISCO.

Równie ważne składniki zawierają orzeszki i miód, bardzo często wykorzystywane jako dodatek do słodyczy. Miód jest cennym składnikiem dla osób wyczerpanych pracą fizyczną i umysłową, wchodzi w skład diety m.in. sportowców. Orzechy to źródło wielu witamin, a także wapnia i magnezu. Pobudzają pracę mózgu i mają działanie antydepresyjne. Produkty te uzupełniają dietę, a jako dodatek do słodyczy łączą przyjemne z pożytecznym. Niezwykle zdrowe i pożyteczne są także sezamki. Sezam wpływa na poprawę pracy nerek i wzroku, a jego regularne spożywanie podnosi odporność organizmu. Jak zauważa Marek Przeździak, ziarna rośliny są też ważnym źródłem nisko cholesterolowych tłuszczów z grupy omega 3 i unikatowych substancji takich jak sesamol i sesamolina, które są najlepszymi znanymi naturalnymi przeciwutleniaczami, spowalniającymi w organizmie procesy starzenia. Zawarty w nich kwas linolowy jest bardzo ważny dla organizmu w okresie wzrostu.

Sezamowe przysmaki to jednak nie tylko korzyść dla zdrowia. Mają też wspaniały wpływ na urodę. Bogate w witaminy, głównie A i E, korzystnie wpływa na skórę, paznokcie i włosy, są też źródłem witalności i młodości.

Producenci dbają o wysoką jakość swoich produktów, mając na uwadze przywiązanie konsumentów do swoich ulubionych smakołyków ale też bardzo mocno uwzględniają trendy żywieniowe obecne na rynku. Dlatego oferta wyrobów jest tak bogata.

Słodycze kupowane są w formie podarunku bądź dla własnej przyjemności, głównym czynnikiem decydującym o zakupie słodkich przekąsek jest ich smak (78%), cena (64,6%), przyzwyczajenie do danego produktu (55,8%), sprawdzona marka (53,6%), znana marka produktu (40%)5.

Pamiętajmy, że aż co czwarty konsument nie wyobraża sobie dnia bez słodkiej przekąski. Liczą się także zbliżające się okazje będące świetnym pretekstem do wręczenia słodkiego podarunku. Święto matki, ojca czy dzień dziecka są idealną okazją do zwiększenia sprzedaży w sklepie. Nie bez znaczenia będzie tutaj także dodatkowa ekspozycja.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego





1 źródło: https://www.rp.pl/przemysl-spozywczy/art18949381-polska-jest-rosnaca-swiatowa-potega-czekoladowa
2 źródło: Badanie przeprowadzone w marcu 2022 r. N=800, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem struktury dla zmiennych
3 źródło: Mondelēz International Raport „State of Snacking™”
4 źródło: Sprzedaż batonów czekoladowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw., dane CMR, marzec 2022 – luty 2023
5 źródło: Badanie SW Research przeprowadzone w marcu 2022 r. N=703, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem


Fot: AdobeStock


tagi: słodycze , czekolada , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,