Kategorie produktów

Przedświąteczne wielkie porządki!

Środa, 22 marca 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/205. Marzec 2023
Tak – to już ten moment: czas na porządki. Wiosenno-świąteczne sprzątanie wymaga dużo bardziej szczegółowych porządków niż to na co dzień. Środki do czyszczenia i pielęgnacji domowej oraz artykuły higieniczne zyskują na znaczeniu bardziej niż kiedykolwiek.
Coraz dłuższe słoneczne dni to przede wszystkim motywacja do tego, by lepiej zadbać o siebie oraz otaczającą nas przestrzeń. Wiosenne porządki to nie tylko ścieranie kurzy i odkurzanie podłóg, ale także gruntowne sprzątanie w każdym pomieszczeniu, pranie dywanów, narzut, zasłon i firan czy porządkowanie w szafach. Zazwyczaj odbywają się one przed świętami wielkanocnymi, by móc się cieszyć porządkiem już w trakcie świętowania.

Porządkowe niezbędniki

Dużym ułatwieniem porządków jest wcześniejsze zaplanowanie w etapach np. według poszczególnych pomieszczeń. Mając plan i wszelkie potrzebne środki czystości i akcesoria wszelkie prace pójdą nam o wiele sprawniej.

Co potrzebujemy? Przede wszystkim gąbki – niezastąpione zwłaszcza w czyszczeniu armatury kuchennej czy łazienkowej jak i kuchenki. Ściereczki z mikrofibry sprawdzą się w przypadku czyszczenia mebli i wszelkich powierzchni, doskonale zbierają kurz i inne zabrudzenia. Dostępne są zarówno uniwersalne, jak i przeznaczone do konkretnych zadań, np. do okien, do kuchni, do podłóg. Równie niezbędne przy porządkach są ręczniki papierowe, które mają równie szerokie zastosowanie, nie tylko w kuchni ale we wszelkich czynnościach, myciu luster i szyb, wycieraniu wszelkich powierzchni zwłaszcza tych mokrych ze względu na swoją chłonność. Pomocą są oczywiście domowe sprzęty do sprzątania takie jak odkurzacz, mop czy zmywarka. Chcąc ochronić skórę i paznokcie niezbędne są gumowe rękawiczki. Ale najważniejsze są oczywiście środki czystości zarówno uniwersalne, jak i specjalistyczne. Płyny do szyb, do podłóg, do toalet, mleczka do czyszczenia osadu i kamienia, płyny do mycia naczyń ręcznie i kostki do zmywarek oraz proszki, tabletki i płyny do prania i płukania.

Środki czystości kupujemy w dyskontach

Rosnące zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju środki i akcesoria do sprzątania przed Wielkanocą potwierdzają dane. „Analizując sprzedaż roczną po miesiącach, w okresie wielkanocnym rośnie sprzedaż środków do czyszczenia i pielęgnacji przestrzeni domowej, szczególnie środków uniwersalnych do czyszczenia dużych powierzchni1” – mówi Maria W. Kowalska, Insight Analyst w NielsenIQ.

Produkty z tej kategorii najczęściej kupowane są przy okazji zakupów spożywczych. „Pod względem lokalizacji sprzedaży, zakupy robimy głównie w sklepach dużego formatu, wśród których wyróżniają się dyskonty. Sklepy dyskontowe w okresie wielkanocnym marzec 2021-kwiecień 2021 odpowiadały średnio za około 40% wartości sprzedaży obu koszyków wyżej wymienionych kategorii2” – informuje Maria W. Kowalska, NielsenIQ.

W obecnym roku kategoria środków czystości, zresztą jak wiele innych, odnotowuje kolejne wzrosty cen. Według raportu przygotowanego przez ASM Sales Force Agency, analizującego ceny w branży spożywczej w styczniu 2023 roku, chemia domowa i kosmetyki były droższe o 13,73% niż rok wcześniej.

Według Centrum Monitorowania Rynku w styczniu 2023 roku w gronie mocno drożejących kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. znalazły się również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50% więcej niż rok temu.

Artykuły higieniczne okazują się niezbędne3

Ubiegły rok to okres wielu wyzwań. Mateusz Śmietanka z NielsenIQ przyznaje, że 2022 rok zapamiętamy jako niezwykle dynamiczny okres, naznaczony wojną w Ukrainie i rekordową inflacją.

„Patrząc jednak na rynek artykułów higienicznych, można odnieść wrażenie, że w całym tym chaosie zachował on względną stabilność. Mimo sporego wzrostu cen na poziomie ponad 16% za sztukę produktu żaden z trzech wymiarów sprzedaży nie odnotował spadku. Wartość kategorii higienicznych w okresie styczeń-grudzień 2022 to niecałe 11 mld zł. Jest to o ponad 18% więcej niż rok wcześniej. I chociaż wzrost ten był sterowany głównie efektem ceny, to wolumen również wypadł na plus, rosnąc o niecałe 4%. Jeśli chodzi o sprzedaż w sztukach to urosła ona o prawie 2 procent w górę” – przyznaje Mateusz Śmietanka, Client Consultant w NielsenIQ.

Należy jednak zauważyć, że duży wpływ na wynik kategorii miały wydarzenia za naszą wschodnią granicą. „Największa sprzedaż artykułów higienicznych przypadła na 9 i 10 tydzień 2022 r., czyli bezpośrednio po rozpoczęciu wojny. Nawet, jeśli weźmiemy pod uwagę ostatnie 3 lata to jedynie tydzień, w którym do Polski dotarł COVID-19 wywołał większe zainteresowanie artykułami higienicznymi. Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć co działoby się gdyby nie było wojny, ale być może wówczas sprzedaż wolumenowa nie zanotowałaby dodatnich wartości” – spekuluje Mateusz Śmietanka.

Według NielsenIQ spośród wszystkich artykułów higienicznych w 2022 największy udział w sprzedaży miały produkty papierowe, na które składają się: waciki, patyczki higieniczne, ręczniki papierowe, serwetki, chusteczki i papier toaletowy. Były one odpowiedzialne za ponad 45% sprzedaży w omawianym koszyku, a wartość ich sprzedaży to ponad 5 mld zł. „Oznacza to, że sprzedaż produktów papierowych wzrosła wartościowo o niecałe 28%, w wolumenie o niespełna 4% i w sztukach prawie o 2%” – dodaje Client Consultant w NielsenIQ. Wśród artykułów higienicznych najważniejszym kanałem sprzedaży pozostają dyskonty, które z roku na rok umacniają się na pozycji lidera. „W porównaniu do 2021 udziały tych sklepów wzrosły o prawie 2 p.p. i wynoszą obecnie niecałe 46%. Można więc powiedzieć, że prawie połowa sprzedaży tych produktów odbywa się w dyskontach. Stabilne udziały charakteryzują drogerie, które utrzymały dokładnie taką samą część sprzedaży jak w poprzednim roku na poziomie niecałych 19%. Stabilność w udziałach utrzymują też hipermarkety i supermarkety, które co prawda zanotowały lekki spadek, aczkolwiek nie przekroczył on w obu przypadkach nawet 1 p.p.” – wymienia Mateusz Śmietanka.

Środki czyszczące na paragonach

Wszelkiego rodzaju środki czyszczące są niezastąpione przy okazji sprzątania. Jednak mimo to, według danych CMR sprzedaż mleczek i proszków czyszczących w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w 2022 r. odnotowała spadek w wartości w porównaniu z rokiem 2021 o 4%. „Jednak gdyby nie wzrosty cen, te spadki byłyby jeszcze większe, ponieważ w tym samym czasie liczba sprzedanych opakowań mleczek i proszków czyszczących zmalała w tym kanale o 15%. Warto jednak pamiętać, iż w roku 2021 na decyzje zakupowe klientów wpływ, choć już nie tak duży jak w 2020 r., miała wciąż pandemia. W jej trakcie Polacy chętniej kupowali środki czystości, często na zapas” – przyznaje Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych CMR.

Według CMR liderem kategorii mleczek i proszków czyszczących pod względem udziałów wartościowych jest Unilever z marką Cif, który w 2022 r. odpowiadał za 72% wartości jej sprzedaży w sklepach małoformatowych. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się odpowiednio Colgate Palmolive z produktami Ajax oraz Global Cosmed z marką Izo, który o włos wyprzedził Grupę Inco (Ajax). „Opakowanie mleczka/proszku czyszczącego w 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztowało średnio 8,60 zł, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do 2021 r. To jednak uśredniona cena z całego roku, nie oddająca do końca obecnej sytuacji na rynku – w grudniu 2022 r. za opakowanie w tym kanale należało zapłacić już prawie 9,40 zł – o 18% więcej niż w grudniu 2021 r.” – podkreśla analityk CMR.

Liderem pod względem sprzedaży mleczek czyszczących pozostają dyskonty odpowiadające za ok. 55% wartości. Sklepy małoformatowe odpowiadają obecnie za jedynie ok. 16% wartości sprzedaży tej kategorii w sklepach spożywczych.

Jeszcze większe znaczenie dyskontów widać w kategorii środków do czyszczenia toalet (kostki oraz płyny) – według CMR ten kanał odpowiada za ok. 66% wartości sprzedaży tej kategorii.

Na przeciwnym biegunie znajdują się właśnie sklepy małoformatowe, będące dla sprzedaży tej kategorii najmniej istotnym typem sklepów – generują one zaledwie 9% obrotu kategorii w sklepach spożywczych.

„W 2022 r. wartość sprzedaży środków do czyszczenia toalet spadła w tym kanale o 3% porównaniu do 2021 r. Jak w przypadku środków czyszczących, spadek byłby większy, gdyby nie wzrost cen, ponieważ liczba sprzedanych opakowań zmniejszyła się o 14%” – mówi Nikodem Pankowiak.

Według CMR w 2022 r. za opakowanie środka do czyszczenia toalet należało zapłacić średnio 6,54 zł, czyli o 13% więcej niż w 2021 r. W grudniu średnia cena za opakowanie wyniosła już 7,17 zł – o 18% więcej niż w grudniu 2021 r. „Przyczyną tego spadku, tak jak w przypadku środków czyszczących jest brak wpływu pandemii na zakupy konsumentów” – dodaje Pankowiak.

Według danych CMR za niemal 3/4 obrotów całej kategorii w kanale sklepów małoformatowych w 2022 r. odpowiadało dwóch producentów – Unilever (marka Domestos) z udziałami w wartości sprzedaży na poziomie 45% oraz Henkel (Bref) z wynikiem 28%.

W kategorii płynów do mycia szyb liderem w sklepach małoformatowych pozostaje marka Clin (producent Henkel) posiadająca ponad 50% udziałów wartościowych.

Jeśli chodzi o mycie podłóg i czyszczenie dywanów, w okresie od grudnia 2021 do listopada 2022 r., markami z największymi udziałami wolumenowymi były Sidolux (producent Lakma), Vanish (producent Reckitt Benckiser) oraz Ajax (producent Colgate Palmolive). Marka Sidolux posiada około 50% udziałów wolumenowych w kategorii środków do mycia podłóg i czyszczenia dywanów.

Pranie i zmywanie

Okres wiosennych porządków nieodłącznie związany jest z praniem narzut, firan czy garderoby, którą wymieniamy w tym czasie na nieco lżejszą. Zarówno więcej pierzemy jak i zmywamy. Nieużywane naczynia, które przydadzą się na święta wymagają odświeżenia, a w czasie samych przygotowań do świąt zmywanie naczyń to czynność wykonywana z dużo większą częstotliwością.

Według CMR środki do prania dostępne są w prawie 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Największe udziały wartościowe w okresie od stycznia do października 2022 roku w kategorii detergentów do prania miały proszki, następnie płyny oraz żele. Kapsułki do prania miały niewiele niższe udziały od płynów oraz żeli do prania.

Według CMR największe udziały wartościowe w sklepach małoformatowych w kategorii detergentów do prania miały marki Vizir (producent Procter & Gamble), Persil (Henkel), Ariel (Procter & Gamble) oraz E (Henkel).

Pozostając w temacie prania warto wspomnieć o płynach do płukania tkanin, które w okresie od stycznia do października 2022 były dostępne w około 70% sklepów małoformatowych do 300 mkw., a konsumenci mogli wybierać z około 6 wariantów na placówkę. Najpopularniejsze marki w tym formacie sklepów to Coccolino (Unilever), Lenor (Procter & Gamble), Silan oraz E (Henkel).

Jeśli chodzi o najczęściej wybierane płyny do mycia naczyń to na prowadzeniu znajdują się trzy marki: Ludwik (producent Grupa Inco), Fairy (Procter & Gamble), Pur (Henkel).

Porządki od a do z

Dlaczego podział na etapy i planowanie naprawdę ma sens? Głównie dlatego, że czynności jest naprawdę wiele a rozłożenie ich w czasie pozwoli dokonać tego bez wielkiego wysiłku. Po skończeniu sprzątania jednego pomieszczenia przechodzimy do kolejnego. Widząc efekty w wysprzątanym pomieszczeniu zyskujemy większą motywację do dalszej pracy. Podczas sprzątania warto zacząć od góry, czyli sufitu i najwyższych półek schodząc niżej i od wewnątrz, czyli od najgłębszych zakamarków szaf do zewnątrz – by uniknąć ponownego czyszczenia.

W kuchni nie tylko wycieramy blaty i myjemy kuchenkę z piekarnikiem. To także czyszczenie lodówki także wewnątrz, mycie szafek zarówno zewnątrz jak i wewnątrz, sprzątanie w szafkach i szufladach, czyszczenie kratki wentylacyjnej oraz omiatanie z kurzu okapu, lampy i czyszczenie sprzętów AGD.

Kolejnym wymagającym pomieszczeniem jest łazienka. Tutaj do umycia jest kabina prysznicowa bądź wanna, umywalka oraz toaleta. Umycia, zwłaszcza podczas gruntownych porządków, wymagają także kafelki. Jeśli mamy dywanik lub matę łazienkową – ona również wymaga odświeżenia. Oprócz tego wszelkie urządzenia, pralka czy suszarka do ubrań wymagają oczyszczenia. Tutaj również często mamy szafki z kosmetykami czy środkami czyszczącymi, które należy uporządkować.

Oprócz tego salon, sypialnia oraz pokoje dzieci to kolejne pomieszczenia w planowanych porządkach w każdym domu. Najczęściej wykonujemy tutaj takie czynności jak mycie okien, czyszczenie mebli oraz porządkowanie ich zawartości. Wiosenno-świąteczne porządki to czas na wypranie koców, narzut i poduszek oraz trzepanie i pranie dywanów. Często także sprzątamy wtedy w szafach z ubraniami. Wraz z wymianą garderoby na wiosenną pozbywamy się ubrań, których już nie zakładamy. W pokoju dziecięcym z kolei segregujemy zabawki, te nieużywane również oddajemy bądź wyrzucamy jeśli ich stan na to nie pozwala.

Z dobrym planem i odpowiednimi środkami do sprzątania wiosnę przywitamy w dobrym nastroju i wysprzątanym otoczeniu. Umili nam to także świętowanie w rodzinnym gronie. Zatem już czas na dobrze zaplanowane porządki!

Monika Książek
Redaktor



Fot: AdobeStock



1 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), Dyskonty, Sprzedaż wartościowa, w okresie skumulowanym marzec-kwiecień 2021 w koszyku kategorii chemicznych do domu: odświeżacze powietrza, środki do naczyń, środki do szyb, uniwersalne środki do czyszczenia powierzchni, środki do wc.
2 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), Dyskonty, Sprzedaż wartościowa, w okresie skumulowanym marzec-kwiecień 2021 w koszyku kategorii chemicznych do domu: odświeżacze powietrza, środki do naczyń, środki do szyb, uniwersalne środki do czyszczenia powierzchni, środki do wc.
3 źródło: Dane NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), sprzedaż wartościowa, wolumenowa w litrach i ilościowa w sztukach, okresy: W1 2022 – W52 2022, kategorie: Paper&Sanitary&Hygiene.









tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny ,