Kategorie produktów

Carlsberg Polska: wyzwania, rozwój, przyszłość

Piątek, 17 marca 2023 HURT & DETAL Nr 03/205. Marzec 2023
Jakie trendy rządzą branżą piwną i jaka jest przyszłość tego rynku? O aktualnych działaniach, wpływie kryzysu i kierunkach rozwoju opowiada Mieszko Musiał, Prezes Zarządu Carlsberg Polska – gość programu Gabinet Spożywczy. A rozmowę prowadzą Wojciech Szeląg, gospodarz cyklu oraz Michał Siwek, Dyrektor Departamentu International Food & Agri Hub BNP Paribas.
Rok 2018 był rekordowy. Prawie 100 litrów piwa wypitego przez statystycznego Polaka. Trzy kolejne lata to czas spadków. Jak wyglądał rok 2022? Czy ta tendencja się odwróciła?

W poszczególnych raportach wyniki się nieco różnią, ale rzeczywiście spożycie piwa w Polsce plasuje się na poziomie 92 litrów. To powoduje, że znajdujemy się wśród takich piwnych potęg jak Czechy czy Niemcy. Są dwa elementy, które rządzą tym obszarem. Po pierwsze, to jest demografia, a z danych demograficznych wynika, że jesteśmy społeczeństwem, które się starzeje, a wraz z wiekiem spada częstotliwość i wielkość konsumpcji. Ale paradoksalnie, w obecnym czasie kryzysu wolumen na zakończenie roku 2022 wyhamował swój spadek i zakończył rok na poziomie roku 2021. Skąd ten fenomen? Otóż przez ostatnie lata spadek rynku piwa spowodowany był spadkiem sprzedaży piw typu lager, które odpowiadają za ok. 85% rynku piwa. Rosły natomiast piwa bezalkoholowe, warianty smakowe i różnego rodzaju specjalności. W ostatnich miesiącach zauważyliśmy zmianę w zachowaniach konsumenckich – do łask wracają lagery, piwa mainstreamowe czyli bardziej dostępne cenowo. Podsumowując, na koniec roku 2022 wolumenowo rynek piwa pozostaje bez zmian, natomiast wartościowo rośnie o blisko 10%, co wynika jedynie ze wzrostu średniej ceny.

Rynek piw bezalkoholowych rośnie w ostatnich 5 latach w tempie dwucyfrowym, a przez ostatnie 5 lat urósł czterokrotnie. Jak Carlsberg Polska będzie reagować na tę kategorię?

Jeśli spojrzymy na konsumpcję piwa i cały rynek, to ilość alkoholu spożywanego przez Polaków w ramach piwa po prostu spada, niezależnie od dynamiki całego rynku. To dlatego, że zmienia się struktura spożycia. Piwa mocne właściwie przestały istnieć, dziś stanowią jedynie ok. 3% rynku. Mamy rozkwit piw bezalkoholowych, których udziały wartościowe wynoszą już 6,3% rynku. To plasuje nas wśród krajów takich jak np. Hiszpania, gdzie segment 0,0% jest na podobnym poziomie.

We wszystkich kategoriach mamy wyraźne wzrosty – dotyczy to surowców, logistyki, opakowań, rynku pracy czy energii. Jaką skalę podwyżek na rynku piwa konsumenci są w stanie zaakceptować? A jaką skalę musi zaproponować branża, aby utrzymać rentowność?

Dane rynkowe za 2022 rok pokazują, że średnia cena piwa wzrosła o 10%, co nawet nie odzwierciedla wzrostu kosztów ponoszonych przez producentów. Bardzo trudno przewidzieć jak to się będzie dalej kształtować zważywszy, że piwo jest kategorią wrażliwą cenowo. Już to, co widzimy dzisiaj, jest bardzo odległe od tego, co prognozowaliśmy rok czy dwa wcześniej. Natomiast z perspektywy biznesowej my jako producenci jesteśmy zmuszeni odzwierciedlać ponoszone koszty w cenach. A i to – z perspektywy cenników z 2022 roku – nie odzwierciedla całości kosztów, które ponosimy. Mimo, że są one dwucyfrowe. To dla nas wszystkich jest nowa sytuacja. Trzeba też pamiętać, że piwo jest najbardziej wartościową kategorią spożywczą w Polsce. To jest bardzo istotna kategoria dla sklepów, a szczególnie dla małych, tradycyjnych placówek.

Pomimo trudnego otoczenia, pracujecie nad planami rozwojowymi. Co najbliższa, i ta dalsza przyszłość oznaczają dla Carlsberga w Polsce?

Po pierwsze, dalej dbamy o bezpieczeństwo naszych pracowników. Po drugie, chcemy utrzymać zaangażowanie naszych ludzi w zmieniającej się rzeczywistości, podczas gdy wszyscy mamy świadomość, że obecna sytuacja polityczno-ekonomiczna tego nie ułatwia. Jednocześnie wciąż nie przestajemy inwestować w rozwój pracowników. Od strony biznesowej obserwujemy wybory konsumentów i zmieniające się trendy. Z całą pewnością w tym roku zaskoczymy rynek kolejnymi nowościami produktowymi. Znając wyniki badań konsumenckich jestem spokojny o sukces rynkowy nowych propozycji. Jeśli chodzi o strategiczne inwestycje, a za takie uważamy wszystkie inwestycje prośrodowiskowe, będziemy je realizować. Natomiast na inwestycje dot. rozwoju mocy produkcyjnych musimy jeszcze poczekać.

Cała rozmowa dostępna na kanale SpożywczaTV oraz portalu wiadomoscispozywcze.pl


cccc.JPG



tagi: Carlsberg Polska , wyzwania , rozwój , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,