Kategorie produktów

Zmywanie – dane, badania, trendy

Czwartek, 16 lutego 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 02/204. Luty 2023
Jak sprawić, by naczynia były czyste i błyszczące, a zmywanie przestało być przykrym obowiązkiem? Używając produktów, które pomogą w wykonywaniu tej codziennej czynności. Niezależnie od tego czy korzystamy ze zmywarki czy myjemy ręcznie, oferta środków i akcesoriów jest imponująca.
Zmywanie naczyń to czynność wykonywana niemal codziennie. Według Kantar Polska produkty do zmywarek są używane raz dziennie lub częściej w ponad 35% gospodarstw domowych. 2-3 razy w tygodniu używa ich prawie 45% respondentów a raz w tygodniu ponad 13%. Z kolei płyny do mycia naczyń 4 razy dziennie lub częściej używane są w ponad 20% gospodarstw domowych, 2-3 razy dziennie prawie w 45%, a 2-3 razy w tygodniu w ponad 8%. Z tego względu to ważna kategoria zarówno w drogeriach, sklepach wielkopowierzchniowych jak i małych osiedlowych placówkach.

Zmywanie ręczne odchodzi do lamusa?

Ręcznie czy w zmywarce? Z pewnością posiadacze zmywarek doceniają jej obecność w domu, oszczędność czasu i zużycia wody. Jak się okazuje jednak nie zawsze posiadanie zmywarki wyklucza zmywanie ręczne. Według badania SW Research1 przygotowanego specjalnie dla Hurt & Detal wynika, że w polskich domach naczynia najczęściej myte są głównie w zmywarce, ale czasami też ręcznie (40,4%). Co ważne, okazuje się, że odpowiedź „tylko i wyłącznie ręcznie” wskazało niewiele mniej, bo 37,5% badanych. Odpowiedź „głównie ręcznie, czasami włączana jest zmywarka” wskazało 13,2%. Tylko i wyłącznie w zmywarce naczynia myje 8,8% respondentów.

Według NielsenIQ na płyny do ręcznego mycia naczyń oraz środki do zmywarek w 2021 roku wydaliśmy ponad 1,055 mld zł. Cała kategoria za ten okres zanotowała 1% spadku wartościowego. „Chyba możemy powiedzieć, że trochę się tego spodziewaliśmy. Wcześniejszy podobny okres luty – styczeń 2020 odnotował bowiem 14% wzrostu. Przypomnijmy, że był to czas lockdownów i budowania w domach zapasów” – mówi Katarzyna Andrzejewska, Client Business Partner w NielsenIQ2. Rynek pozostał na wyższym niż przedpandemiczny poziomie. Wygląda więc na to, że przyzwyczailiśmy się do gotowania w domu i rynek produktów do mycia naczyń skorzystał na tej zmianie naszych zachowań3.

Środki do zmywarek pod względem wartościowym stanowią 59% kategorii, udział ten wzrósł o 1% w ciągu roku. Natomiast środki do ręcznego zmywania stanowią 41% kategorii i ich udział wartościowy powoli maleje. W 2021 roku odnotowały 5% spadek sprzedaży.

Ręczne zmywanie naczyń to również akcesoria do zmywania jak np. gąbki i szorstkie czyściki. Segment ten w ciągu ostatnich 12 miesięcy zanotował spadek o 4%. Czyli zachowuje się podobnie jak płyny do ręcznego mycia naczyń4.

Jakich produktów używamy do zmywania?

W myciu ręcznym dominuje klasyczny płyn (42% wartości sprzedaży kategorii), aczkolwiek pojawiły się takie produkty jak balsamy i pianki, które także zaznaczają swoją obecność. Z kolei w przypadku środków do zmywarek tabletki i kapsułki mają taki sam udział, po 24% sprzedaży kategorii5.

Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku płyny do mycia naczyń możemy znaleźć w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Kategoria ta w sklepach małoformatowych zanotowała spadek wartości sprzedaży o 3%, porównując okres styczeń-czerwiec 2022 r. do analogicznego okresu w roku 2021. Klienci w okresie od stycznia do listopada 2022 mogli wybierać z około 7 wariantów płynów do mycia naczyń. Co trzeci płyn do naczyń pojawiający się na paragonach miał pojemność 900 ml. Markami z największymi udziałami według CMR są Ludwik (producent Grupa Inco), Fairy (Procter & Gamble), Pur (Henkel Polska). Produktem najczęściej wybieranym w sklepach małoformatowych w 2022 r. był Ludwik Płyn do mycia naczyń miętowy, właśnie w butelce 900 ml.

Według badania przeprowadzonego przez Kantar Polska marką płynów do mycia naczyń najczęściej używaną w polskich gospodarstwach domowych jest Fairy. Na tę markę wskazało prawie 43% respondentów. Na kolejnym miejscu znalazł się Ludwik – 36% wskazań. Podium zamyka Pur, który wskazało 12% badanych. Markami nieco rzadziej używanymi są: Ajax, Frosch, Biały Jeleń, Palmolive, Morning Fresh, Lucek czy Gold Cytrus.

W kategorii produktów do zmywarek marką najczęściej używaną w gospodarstwach domowych jest Finish. Po tą markę sięga prawie 50% badanych. Kolejne miejsca z wysokimi udziałami zajmują Fairy oraz Somat.

W tej kategorii dostępnych jest wiele produktów marek własnych. Według NielsenIQ marki własne w kategorii środków do zmywania stanowią 15% w całej kategorii i odnotowały 4% spadek.

Dyskonty głównym miejscem zakupu?

Gdzie robimy zakupy środków do zmywania? Już prawie 60% rynku wartościowego produktów do zmywarek należy do dyskontów. Dalej właściwie po równo mają drogerie, hipermarkety i supermarkety. Te cztery wymienione kanały stanowią prawie 100% rynku.

Natomiast w przypadku środków do ręcznego zmywania 35% rynku należy do dyskontów, dalej z wynikiem 21% są supermarkety, po ok. 11% mają hipermarkety i drogerie. W odróżnieniu od segmentu środków do zmywarek 15% rynku należy do dużych i średnich sklepów spożywczych.

Sklepy małoformatowe są zdecydowanie rzadziej wybierane na zakup płyny do mycia naszyń niż dyskonty. Jak potwierdza Tomasz Wester z CMR, konsumenci wydają ponad dwukrotnie więcej pieniędzy na płyny do naczyń w dyskontach w porównaniu do sklepów małoformatowych.

Wiele funkcji w jednym produkcie

Rynek płynów do zmywania i produktów do zmywarek wciąż się rozwija. Producenci kapsułek stawiają na zapewnienie idealnej czystości, blasku, ochrony naczyń i zmywarki. Tabletki dostępne na rynku eliminują tłuste zabrudzenia, usuwają osad z kawy i herbaty przy tym działają skutecznie w niskiej temperaturze. Nie brakuje również propozycji bez toksycznych związków oraz zbędnych konserwantów, których pozostałości mogłyby osadzać się na naczyniach. Z kolei dwuwarstwowe tabletki, dzięki swojej formule namaczają i zmiękczają trudne do usunięcia resztki jedzenia. Do mycia w zmywarkach dostępne są również żele i proszki. Cały asortyment przeznaczony do zmywarek uzupełniają płyny nabłyszczające, które zapobiegają powstawaniu zacieków i nadają połysk – również w wersji wegańskiej – oraz sole zmiękczające wodę i chroniące przed osadzaniem się kamienia. W dbaniu o czystość zmywarki pomagają środki do czyszczenia zmywarek: płyny i tabletki.

Wśród produktów do ręcznego zmywania naczyń dostępne są płyny i balsamy, które dbają nie tylko o czystość naczyń ale również pielęgnują skórę dłoni. Balsamy posiadają pH neutralne dla skóry, a w zależności od dodatków w nich zawartych odżywiają bądź nawilżają skórę dłoni. W tej kategorii widać również ciekawe połączenia zapachowe oraz zwiększanie gęstości konsystencji płynów co wpływa na wydajność. Nie brakuje wariantów o naturalnych zapachach oraz propozycji w opakowaniach pochodzących z recyklingu.

Kategorie produktów do zmywania przesuwają się konsekwentnie w kierunku produktów o nowocześniejszej i bardziej skoncentrowanej formie, w wygodnych, ekologicznych opakowaniach, zajmują mniej miejsca, nie ważą tak dużo jak wcześniej w naszych torbach zakupowych i przejmują część naszych obowiązków. A jaki jest Twój idealny środek do mycia naczyń?

Monika Książek
Redaktor




1 źródło: SW Research, styczeń 2023 r., badanie przeprowadzone metodą CAWI na grupie 801 osób.
2 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, wartość sprzedaży (w PLN) , zmiana wartości sprzedaży (w %), Cała Polska z Dyskontami (Drug), okresy skumulowane Luty 2021 – styczeń 2022 vs luty 2020 – styczeń 2021, Sprzedaż wartościowa i udziały, Kategoria Środki do mycia naczyń oraz Segment Gąbki i szorstkie czyściki
3 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (Drug), okresy skumulowane: marzec 2021 – luty 2022 względem okresu marzec 2020 – luty2021, kategorie: środku do prania, środki do zmywania, środki do pielęgnacji i mycia powierzchni.
4 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, wartość sprzedaży (w PLN) , zmiana wartości sprzedaży (w %), Cała Polska z Dyskontami (Drug), okresy skumulowane Luty 2021 – styczeń 2022 vs luty 2020 – styczeń 2021, Sprzedaż wartościowa i udziały, Kategoria Środki do mycia naczyń oraz Segment Gąbki i szorstkie czyściki
5 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (Drug), okresy skumulowane: marzec 2021 – luty 2022 względem okresu marzec 2020 – luty2021, kategorie: środku do prania, środki do zmywania, środki do pielęgnacji i mycia powierzchni.











tagi: zmywanie , dane , badania , trendy , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG ,