Kategorie produktów

Orient po polsku

Wtorek, 17 stycznia 2023 Autor: Joanna Kowalska,
Smaki rodem z dalekiej Azji są stałym elementem gastronomii w Europie. To już nie tylko pojedyncze knajpy na mapie całego kontynentu, ale stały element kultury kulinarnej obecny w każdym większym mieście.
Orientalne przysmaki w europejskim wydaniu to zasługa czerpania z doświadczeń podróżniczych, a także większej dostępności dalekowschodnich przypraw i produktów kulinarnych. Kuchnia azjatycka, tak odmienna od znanych z Europy smaków stanowi urozmaicenie diety, a przy tym pysznie smakuje.

Polacy pokochali orient

SW Research przeprowadziło specjalne badanie dla Hurt & Detal w kontekście kuchni orientalnej. Respondenci opowiedzieli o tym czy lubią zagraniczne smaki i w jaki sposób z nich korzystają.

Większość Polaków – w jakimś, choćby niewielkim, stopniu – lubi kuchnię orientalną. 19,3% respondentów przyznaje, że dania z tej kuchni codziennie mogłyby trafiać na ich stoły. 34,8% Polaków coraz bardziej przekonuje się do tych smaków. Część badanych (26,0%) nie przepada za kuchnią orientalną, ale zjeść zje. Jedynie 8,9% twierdzi, że to kompletnie nie ich smaki. Dań z kuchni orientalnej nie próbowało 11,1% Polaków.

Osoby, które uwielbiają kuchnię orientalną albo przekonują się do jej smaków oraz te które zjeść zjedzą, najczęściej dania z tej kultury spożywa w restauracji (51,8%). Okazuje się że 3 na 10 respondentów (30,2%) potrawy takie przygotowuje samodzielnie w domu, a 21,2% kupuje gotowe dania orientalne w sklepie czy supermarkecie. 1/5 Polaków (20,5%) woli zamówić tego rodzaju jedzenie do domu i niemal tyle samo (19,8%) preferuje bary typu Street Food.

Półka pełna orientu

Jednym z pierwszych skojarzeń z kuchnią orientalną są wszelkiego rodzaju sosy sojowe. Klasyka rodem z Azji ma już dziś całkiem pokaźną reprezentację w europejskich sklepach. Jedną z szerszych ofert na polskim rynku ma między innymi marka House of Asia firmy De Care. Jednocześnie producent ma w swoim portfolio także znacznie więcej orientalnych przysmaków.

Makarony ryżowe, z fasoli mung czy do zupy ramen nie są już tylko domeną azatyckich restauracji. Możemy je dostać w większości sklepów spożywczych, a ich popularność z roku na rok rośnie. Podobnie jak w przypadku sosów sojowych, znaczącym graczem na rynku jest De Care. Portfolio producenta oferuje bardzo szeroki wybór makaronów pozwalających na stworzenie dowolnego dania inspirowanego wschodnią kulturą.

Sushi to kolejna pozycja, której nie może zabraknąć w opowieści o kuchni orientalnej. Przysmak znany przed laty wyłącznie z dedykowanych mu restauracji coraz częściej odtwarzany jest w zaciszu domowych kuchni Polaków. Nasi rodacy czerpiąc inspiracje z podróży nauczyli się dobierać odpowiedni ryż, imbir czy dodatki w postaci wasabi. W przypadku tych produktów również bardzo szeroką ofertę ma producent marki House of Asia.

Kuchnia przyprawiona Azją

Kurkuma, kolendra czy chilli to przyprawy jednoznacznie kojarzące się z kuchnią orientalną. Z tego też powodu nie znajdują się one w gronie przypraw, po które Polscy konsumenci sięgają najchętniej. Kolendrę znajdziemy w zaledwie 1 na 7 sklepów małoformatowych, chilli – w co czwartym sklepie tego typu, a kurkumę – w 4 na 10. Mimo egzotycznych korzeni przypraw kuchni orientalnej, ich cena nie jest „zaporowa” i każdy fan egzotycznych smaków może sobie pozwolić na zakup ulubionych produktów.

„Średnia cena za opakowanie każdego z tych produktów nie przekracza 3 zł. Najdroższa z tej trójki okazuje się kolendra. Za opakowanie w listopadzie 2022 r. należało zapłacić w sklepach małoformatowych 2,84 zł. W listopadzie 2021 r. było to 2,34 zł (wzrost o 19%). Opakowanie chilli kosztuje 2,08 zł (wzrost o 7%), a kurkumy 1,97 zł (wzrost o 9%)” – wskazuje ekspert CMR.

Klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. – w tych placówkach, w których są one dostępne – nie mają wielkiego wyboru, ponieważ zwykle dostępne jest w nich po jednym wariancie kurkumy, kolendry i chilli. W każdej z tych kategorii liderem pod względem liczby sprzedanych opakowań jest firma Prymat, natomiast drugie miejsce zajmuje McCormick, producent marki Kamis.

Orientalne smaki to nie tylko dodatek do potraw, ale cała kultura spożywania. Tęsknota za wakacyjnymi wojażami może być uśmierzana właśnie poprzez samodzielne przygotowywanie dań rodem z Azji. Warto zadbać o odpowiednią ekspozycję tych produktów i lokalizację asortymentu w pobliżu komplementarnych kategorii.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,