W listopadzie wartość sprzedaży w sklepach do 300 m2 była o 13,3% wyższa niż rok wcześniej
Czwartek, 15 grudnia 2022
W listopadzie 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była nieco wyższa niż rok wcześniej, szczególnie w pierwszej, dość ciepłej, połowie miesiąca. Dniem, w którym w placówkach tego formatu pojawiło się najwięcej klientów, był czwartek 10 listopada poprzedzający długi weekend - wynika z danych PIH i CMR Panel.
Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie była o ponad 13% wyższa niż rok wcześniej – za wzrostem tym stoją jednak wyłącznie rosnące ceny, bo w porównaniu z listopadem 2021 r. spadła liczba zakupionych produktów. W listopadzie 2022 r. na paragonie pojawiało się średnio 3,7 opakowań produktów (rok wcześniej było to 3,9) o wartości 21,57 zł (to o 12% więcej niż rok temu).
W listopadzie wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich ważniejszych kategorii, jednak w ujęciu wolumenowym, a także pod względem liczby transakcji większość kategorii, szczególnie tych mocno drożejących, odnotowała spadki. Sprzedaż margaryn w przeliczeniu na kilogramy spadła w porównaniu z listopadem 2021 r. o 11%, choć wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła o 27%. W listopadzie w sklepach małoformatowych sprzedało się o 13% mniej kilogramów kawy mielonej, mimo to wydatki na tę kategorię były o 22% wyższe. Duży spadek sprzedaży zanotował cukier – w listopadzie klienci sklepów małoformatowych kupili go ponad 40% mniej w przeliczeniu na kilogramy niż w listopadzie 2021 r. Przyczyną spadku mogą być oczywiście zapasy poczynione w lipcu podczas cukrowej paniki, ale do zakupu tego produktu zniechęca też na pewno wysoka cena. W listopadzie 2022 r. za kilogram białego cukru klienci sklepów małoformatowych płacili średnio 6,90 zł, czyli prawie dwa razy tyle co przed rokiem.
W listopadzie wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 4% wyższa niż przed rokiem, a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 14%), batony i chipsy. Spadła sprzedaż wódek czystych, nieco więcej niż przed rokiem klienci analizowanych formatów wydali natomiast na whisky.
Mundial i emocjonujące zmagania Polaków w fazie grupowej nie przełożyły niestety się na wzrost sprzedaży piwa w sklepach małoformatowych. W całym listopadzie najwięcej w sklepach małoformatowych w przeliczeniu na litry sprzedało się w kolejne dni przed i w trakcie długiego weekendu (od czwartku 10 listopada do soboty 12 listopada), czwartym najlepszym dniem pod względem wolumenu sprzedaży była sobota 26 listopada, kiedy Polska grała z Arabią Saudyjską. W dniach z meczami Polaków z Meksykiem i Argentyną, które były rozgrywane w środku tygodnia, sprzedaż piwa była wyższa niż inne dni powszednie, ale mimo to nadal niższa niż w którykolwiek listopadowy piątek czy sobotę. Łącznie sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych w listopadzie była nieco niższa niż przed rokiem, choć za sprawą wyższych cen wydatki na tę kategorię wzrosły o około 14%.
W porównaniu z ciepłym październikiem 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych spadła w listopadzie o 12%, a łączna wartość sprzedaży obniżyła się o 9%.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Ze wstępnych danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.