Wiadomości

W październiku wydaliśmy na jednorazowe zakupy znacznie więcej niż rok wcześniej

Środa, 16 listopada 2022
W październiku 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 13,8% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 2,2% w porównaniu z październikiem 2021 r. - wynika z danych CMR Panel i PIH.
Październik był wyjątkowo ciepły, co sprzyjało spędzaniu czasu poza domem i odwiedzaniu przy okazji pobliskich sklepów. Najwięcej transakcji odnotowano w piątek 28 października, czyli tuż przed wydłużony weekendem, a także w ostatnim dniu października – tuż przed dniem Wszystkich Świętych, kiedy sklepy są pozamykane. Wśród kategorii kupowanych najczęściej 31 października obok piwa, wódek, papierosów, napojów, słodyczy i innych przekąsek znalazły się też znicze – w tym dniu kupował je co 50. klient odwiedzający sklep małoformatowy. W całym październiku w sklepach małoformatowych sprzedaż zniczy i wkładów była jednak o 16% niższa niż rok wcześniej. Być może klienci albo ograniczali zakupy, albo szukali atrakcyjniejszych ofert, ponieważ w sklepach małoformatowych średnia cena wzrosła aż o 30%.

Tendencję do przenoszenia zakupów do innych kanałów lub ograniczanie zakupów widać również w innych kategoriach o bardzo wysokich wzrostach cen, takich jak np. masło (za które obecnie trzeba było zapłacić o 46% więcej niż rok temu), olej (który podrożał o 40%) czy mąki (wzrost cen o 50%). W październiku sprzedaż wszystkich wymienionych kategorii w przeliczeniu na kilogramy spadła w sklepach małoformatowych o 20-30% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Nieco lepiej niż przed rokiem w październiku 2021 sprzedawały się napoje gazowane, woda, piwo, a także wódki smakowe (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria wzrosła rok do roku o 3,3%). Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (w przeliczeniu na litry ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 10%), batony i chipsy (wzrost o niemal o 20%).

W październiku 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych nieco częściej niż przed rokiem, wkładali do koszyków mniej produktów, ale za sprawą wyższych cen wydawali na jednorazowe zakupy znacznie więcej niż rok wcześniej. Za sprawą wzrostu cen większości produktów średnia kwota na paragonie była jednak znacznie wyższa niż przed rokiem. W październiku 2022 r. klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 20,8 zł, czyli aż o 11,4% więcej niż rok wcześniej.

W porównaniu z wrześniem 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o 5,2%, a liczba zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o 2,2%


Źródło: PIH
Fot: AdobeStock



tagi: CMR Panel , PIH , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,