Wiadomości

W grudniu 2021 r. klienci częściej odwiedzali mniejsze sklepy niż rok wcześniej

Środa, 19 stycznia 2022
W grudniu 2021 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 7,8% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o ponad 3% w porównaniu z grudniem 2020 r. – wynika z danych PIH i CMR Panel.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w grudniu 2021 r.: +9,5% mdm, +7,9% rdr.

Obroty były wyższe niż rok wcześniej (kiedy obowiązywały ograniczenia związane z drugą falą pandemii), m.in. za sprawą dobrych tygodni ze świętami i sylwestrem. W małych, położonych blisko domu placówkach, świąteczne zakupy ograniczają się zwykle do ostatniego tygodnia, a właściwie ostatnich dni tuż przed świętami i zwykle mają charakter uzupełniający. Liczba klientów nie rośnie zbyt mocno w porównaniu ze zwykłymi dniami, ale zakupy dokonywane w tuż przed świętami są większe, kwoty na paragonach wyższe, bo klienci często wybierają nieco lepsze i droższe niż zwykle produkty lub nie zwracając uwagę na cenę, kupują ulubiony produkt, który właśnie się skończył lub którego zapomnieli kupić przy okazji większych zakupów. W grudniu 2021 r. łącznie w tygodniu świątecznym zakupy w sklepach małoformatowych zrobiło w tym roku o 9% klientów więcej niż przed rokiem, a ich wydatki były o 14% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: -2,5 %.

W 2021 r., podobnie jak w poprzednich latach, najlepszym dniem w całym grudniu był dzień tuż przed Wigilią, czyli 23 grudnia – sklepy małoformatowe odwiedziło wówczas o 11% klientów więcej, a łączna wartość ich zakupów była o około 50% wyższa niż w inne grudniowe środy. Drugim najlepszym dniem pod względem liczby klientów (choć nieco słabszym niż 23 grudnia pod względem obrotów) był ostatni dzień roku. 31 grudnia 2021 r. liczba klientów, która odwiedziła sklepy małoformatowe była aż o 9% wyższa niż przed rokiem, kiedy na ten szczególny dzień wprowadzono dodatkowe obostrzenia związane z przemieszczaniem.

W grudniu 2021 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż rok wcześniej, ale robili mniejsze zakupy - w przeciętnym koszyku było średnio nieco mniej produktów niż przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej. Średnia wartość transakcji w grudniu 2021 r. wyniosła 21,93 zł, o 4,2% więcej niż przed rokiem i aż o 25% więcej w porównaniu z grudniem 2019 r.

Wśród kategorii, które odnotowały duże wzrosty wartości sprzedaży, znalazły się głównie te, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem, czyli napoje, cukier, olej czy masło. Drożejące kategorie odnotowały jednak duże spadki w ujęciu wolumenowym. W grudniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na olej o 24% więcej niż rok wcześniej, chociaż liczba sprzedanych opakowań była o 13% niższa, natomiast wartość sprzedaży masła wzrosła o 19%, choć w przeliczeniu na kilogramy sprzedaż była o 18% niższa. W grudniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili więcej niż przed rokiem whisky, a także wódek czystych w większych opakowaniach - liczba sprzedanych butelek wódki czystej 500 ml była o 6% niż rok wcześniej, podczas gdy liczba sprzedanych „małpek” spadła o 25%. Wzrosty sprzedaży odnotowały też roślinne zamienniki nabiału i mięsa, a także dania gotowe, musy owocowe czy słodycze impulsowe (liczba sprzedanych batonów czekoladowych wzrosła o 15%). Sprzedaż typowo świątecznych słodkości, pralin i figurek, utrzymała się natomiast na poziomie sprzed roku.

W porównaniu z listopadem 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w grudniu wzrosły o ponad 9%, choć liczba transakcji była o 3% niższa.

Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w grudniu 2021: +27,9% mdm , +1,4% rdr
 

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.


źródło: PIH


tagi: PIH , CMR Panel , sieci handlowe , sprzedaż w sklepach małoformatowych , handel , sprzedaż , konsument , FMCG , przemysł spożywczy ,