European Chicken Commitment jest europejską inicjatywą podjętą przez około 30 organizacji pozarządowych, które zaproponowały zestaw kryteriów dla branży brojlerów w celu poprawy praktyk stosowanych w przemyśle rolno-spożywczym. Carrefour Polska zobowiązał się, że do 2026 roku wszystkie produkty świeże, mrożone oraz produkty przetworzone marki własnej Carrefour, w których składzie znajduje się min. 50% mięsa z kurcząt, będą spełniały zobowiązania tej inicjatywy, obejmujące takie kwestie, jak:
1. Stosowanie się do wszystkich praw i regulacji UE związanych z dobrostanem zwierząt niezależnie od kraju produkcji.
2. Wprowadzenie maksymalnej gęstości hodowlanej wynoszącej 30 kg/m2 lub mniej. Przerzedzanie stad jest odradzane, lecz jeśli ma być praktykowane, musi być ograniczone do jednego przerzedzenia na stado.
3. Stosowanie wyłącznie tych ras, które wykazują się lepszym poziomem dobrostanu – rasy Hubbard Redbro (jedynie do chowu bezwybiegowego), Hubbard Norfolk Black, NoJA757, JACY57, 787, 957, 987, Rambler Ranger, Ranger Classic i Ranger Gold lub inne spełniające wymogi RSPCA Broiler Breed Welfare Assessment Protocol.
4. Spełnianie poprawionych standardów środowiskowych, w tym:
- Światło o minimalnym natężeniu 50 luksów, w tym światło naturalne.
- Co najmniej 2 metry dostępnej przestrzeni na grzędzie oraz dwa podłoża do dziobania na 1000 ptaków.
- Związanych z jakością powietrza – spełniać wymagania Aneksu 2.3 Dyrektywy UE o brojlerach, niezależnie od gęstości hodowlanej.
- Niestosowanie klatek i systemów wielopoziomowych.
5. Przyjęcie ogłuszania w kontrolowanej atmosferze z użyciem obojętnego gazu, systemów wielofazowych lub efektywnego ogłuszania elektrycznego bez inwersji przyżyciowej.
6. Wykazywanie stosowania się do powyższych standardów poprzez uczestnictwo w zewnętrznych audytach oraz coroczne publikowanie raportów potwierdzające postęp w dążeniu do spełniania powyższych wymagań.
- Zagadnienia dotyczące poprawy dobrostanu zwierząt oraz poszanowania środowiska naturalnego zajmują priorytetowe miejsce w długofalowej strategii rozwoju produktów marki własnej Carrefour. Już dwie dekady temu, kiedy nasza sieć wprowadzała pierwsze marki własne, głównie Jakość z Natury, podjęliśmy szereg działań w obszarze dobrostanu zwierząt. Dołączenie do European Chicken Commitment to kolejny krok w kierunku podniesienia jakości oferowanych przez nas produktów marki własnej Carrefour oraz działań dla dobra naszej planety – mówi Marek Lipka, Dyrektor Handlowy i Członek Zarządu Carrefour Polska.
Dołączenie do European Chicken Commitment to nie jedyne działania na rzecz poprawy dobrostanu zwierząt realizowane przez sieć. W ramach przyjętej strategii Carrefour Polska w 2017 roku podjął decyzję o wycofaniu jaj z chowu klatkowego w ramach produktów sygnowanych marką własną i cel ten udało się osiągnąć z końcem 2020 roku. Z kolei wśród marek krajowych jaja „trójki” zostaną wycofane do końca roku 2025. Ta inicjatywa została doceniona przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki, co zaowocowało przyznaniu Carrefour Polska 1. miejsca w rankingu obejmującym największe podmioty rynku handlowego w Polsce. Pod uwagę brano w nim, m.in. transparentność firmyi zakres podjętych zobowiązań, promocję kupna jaj z różnych systemów hodowli, a także współpracę z dostawcami jaj i producentami produktów marki własnej. Sieć doceniono, m.in. uwzględniając również fakt, iż cechuje się najmniejszym procentowym udziałem w sprzedaży jaj całych z chowu klatkowego (jedynie 16%).
W minionym roku Carrefour ogłosił także kolejne konkretne działanie skierowane na poprawę dobrostanu zwierząt. Dotyczyło ono wycofania ze sprzedaży żywego karpia,w związku z czym w roku 2020 nie sprzedawano klientom żywego karpia. W roku 2021 natomiast, Carrefour nie będzie już kupował od swoich dostawców żywych ryb, oferując klientom wyłącznie możliwość zakupu karpia przygotowanego we wszystkich postaciach (cały, patroszony, tusze, dzwonka, filety w sprzedaży tradycyjnej i elementy pakowane).
Wszystkie te działania służą realizacji założeń strategii transformacji żywieniowej mającej na celu dbałość o zdrowie konsumentów, promowanie pozytywnych nawyków żywieniowych oraz ochronę środowiska naturalnego.