Kategorie produktów

Karmy i akcesoria dla zwierząt domowych

Poniedziałek, 17 maja 2021 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 05/183. Maj 2021
Właściwe żywienie zwierząt wpływa na ich kondycję zdrowotną oraz dobre samopoczucie. Czworonogi – zarówno psy, jak i koty – to nie tylko wierni towarzysze każdego dnia, ale też członkowie rodzin. Właściciele szczególnie dbają o ich dietę, a także obecność niezbędnych akcesoriów.
Żywność dla zwierząt to podstawa półki dedykowanej czworonogom, zaś akcesoria, takie jak żwirek dla kota czy szampon dla psa, to dodatkowe udogodnienie dla zabieganych konsumentów. O jaki asortyment dla pupili warto szczególnie zadbać podczas tworzenia oferty w sklepie?

Żywność dla zwierząt

W każdym sklepie, niezależnie od wielkości, warto zadbać o przynajmniej podstawową ofertę żywności dla czworonogów – szczególnie z uwagi na to, że kategoria notuje wzrosty. Jak informuje Marek Zachalski, ekspert CMR: „Kategoria żywności dla zwierząt zdaje się opierać wszystkim przeciwnościom i pomimo pandemii, w 2020 roku po raz kolejny zanotowała imponujący wzrost wartości sprzedaży zarówno w supermarketach 301-2500 mkw., jak i w sklepach małoformatowych do 300 mkw. gdzie zakończyła 2020 rok z ponad 6% wzrostem wartości sprzedaży”. W tym czasie, mimo niższej niż w 2019 roku liczby transakcji, ostateczne wyniki zostały zrekompensowane większą ilością opakowań żywności dla zwierząt w koszyku oraz wzrostem cen produktów.

Zdecydowana większość (90%) sprzedanych opakowań w sklepach do 300 mkw. to te do 500 g. Jednak, jak zauważa ekspert CMR, w sprzedaży tej kategorii widoczna jest regionalizacja. W zależności od wielkości miejscowości zauważalne jest widoczne zróżnicowanie sprzedaży. „W małych miejscowościach dominują tanie karmy, często w dużych opakowaniach. W dużych miastach wydajemy na karmy więcej, częściej wybieramy też karmy premium oraz te w mniejszych opakowaniach jak np. w saszetkach” – wyjaśnia przedstawiciel CMR.

Przysmaki dla czworonogów

Doskonałym dodatkiem do zbilansowanej diety pupili są przysmaki. Mogą one służyć jako urozmaicenie jadłospisu czy też nagrody podczas nauki nowych komend. Właściciele czworonogów mogą wybierać spośród wielu pozycji w portfoliach producentów, poczynając od chrupiących ciasteczek, poprzez suszone mięso, aż po liofilizowane smakołyki. Sporo spośród przekąsek dla czworonogów charakteryzuje się także dodatkowymi właściwościami jak np. odkłaczanie, szczególnie ważne w przypadku kotów, czy redukcja kamienia nazębnego u psów.

Jak wynika z analiz CMR, w sklepach małoformatowych przysmaki dla psów cieszą się większą popularnością niż te dla kotów. „Przekąski dla kotów są rzadko spotykane i w okresie od stycznia do listopada 2020 r. dostępne były zaledwie w 1 na 10 wszystkich placówek małoformatowych” – informuje Ewa Pikuła, ekspertka CMR. W tym czasie także wybór tych produktów był ograniczony, wynosząc zaledwie 2 różne opakowania na sklep.

Przysmaki dla psów charakteryzują się nieco większą dostępnością. W okresie styczeń-listopad 2020 r. właściciele tych czworonogów mogli znaleźć je w ok. 3 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych. Jak wskazują dane, w analizowanym czasie na półkę z tą kategorią składały się 3 różne produkty.

Akcesoria

Każdy właściciel czworonoga wie, że opieka nad pupilem to nie tylko chwile radości i zabawy, ale także duża dawka nowych obowiązków. Decydując się na przygarnięcie zwierzaka domowego należy się do tego odpowiednio przygotować. Poza odpowiednią karmą – najczęściej zarówno suchą, jak i mokrą – oraz pysznymi przysmakami, na liście rutynowych zakupów właścicieli czworonogów znajdują się również akcesoria. „W tej kategorii możemy znaleźć m.in. żwirki dla kotów, trociny, siano i ściółkę dla mniejszych zwierząt, szampony do kąpieli oraz preparaty na pchły i kleszcze” – wymienia Ewa Pikuła.

W małych sklepach spożywczych akcesoria dla zwierząt są spotykane dosyć rzadko – oferują je ok. 2 na 10 placówek do 300 mkw., a wybór zazwyczaj ogranicza się do 2 produktów. „Za większość udziałów w wartości sprzedaży odpowiadają produkty sprzedawane pod marką własną sieci lub dystrybutora” – dodaje ekspertka CMR.

W każdym sklepie warto zadbać o przynajmniej podstawową ofertę dla czworonogów. Karmy dla kotów i psów to kluczowe produkty, których doskonałym uzupełnieniem są zdrowe przekąski. Warto przeznaczyć nieco miejsca na akcesoria, po które impulsowo mogą sięgać właściciele czworonogów.

Anna Pańczyk
Redaktor






tagi: karma dla zwierząt , akcesoria dla zwierząt domowych , rynek , sprzedaż , produkcja , handel , konsument ,