Po kolejnym wydłużeniu przez rząd obostrzeń w sektorze HoReCa, Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej (IGGP) wystosowała oficjalny protest przeciwko przedłużeniu lockdownu gastronomii, szczególnie apelując o otwarcie ogródków gastronomicznych. MAKRO Polska popiera protest w trosce o los polskich lokali, które chcą jak najszybciej wrócić do swojej działalności.
IGGP podkreśla w treści sprzeciwu, iż badania naukowe wskazują na dwudziestokrotnie niższe ryzyko transmisji wirusa COVID-19 na świeżym powietrzu, niż w zamkniętych pomieszczeniach. Podnosi także kwestię dramatycznej sytuacji ekonomicznej całego sektora gastronomii, spowodowanej brakiem perspektyw oraz dalece niewystarczającą pomocą rządową w ramach tarcz antykryzysowych. Jak pisze Jacek Czauderna, Przewodniczący Izby, powoduje to dramaty przedsiębiorców i niepewność pracowników, którzy nie są w stanie zapewnić bytu swoim rodzinom.
– MAKRO Polska przez cały okres spowodowanego pandemią kryzysu w gastronomii jest lojalnym partnerem polskich restauratorów – mówi Katarzyna Wąsowicz, TGM Horeca & Traders Senior Manager MAKRO Polska. – Proponujemy rozwiązania biznesowe, wspieramy digitalizację lokali w kierunku sprzedaży oferty na wynos, ale bierzemy też udział w inicjatywach organizacji branżowych, wyraźnie prezentujących swój głos i oczekiwania wobec rządu. Dlatego, choć rozumiemy złożoność sytuacji epidemicznej w kraju, zgadzamy się z przytoczonymi przez IGGP argumentami naukowymi i ekonomicznymi i wspólnie z Izbą apelujemy o pilne umożliwienie otwarcia ogródków gastronomicznych.
Zasadność otwarcia obsługi gości na zewnątrz potwierdzają najnowsze badania m.in. zespołu niemieckich naukowców z Towarzystwa Badań nad Aerozolami, którzy piszą wprost, że do zakażeń wirusem SARS-CoV-2 dochodzi prawie bez wyjątku w pomieszczeniach[1]. Co więcej, jeśli już pojawi się zakażenie na otwartej przestrzeni, nigdy nie ma ono charakteru masowego, dotyczy rzadkich i pojedynczych przypadków. W świetle danych naukowych, tym ważniejsze stają się raporty o katastrofalnej sytuacji finansowej branż HoReCa[2]. Łączne zadłużenie tylko firm gastronomicznych zbliża się do 1 miliarda złotych, a już 7 na 10 podmiotów określa swoją sytuację jako złą. W tej sytuacji jak na dłoni widać, iż decyzja o otwarciu ogródków gastronomicznych jeszcze w kwietniu dałaby lokalom choć nadzieję na utrzymanie działalności. Przeciwny scenariusz przybliża niestety perspektywę kolejnej już fali bankructw w gastronomii.
Jedną z najważniejszych zasad MAKRO Polska w kontaktach z partnerami handlowymi jest hasło „Twój sukces to nasz biznes”. Dziś, kiedy branża gastronomiczna znalazła się pod ostatnią już chyba ścianą, wspólnie z Izbą Gospodarczą Gastronomii Polskiej apelujemy do rządu: otwarcie ogródków gastronomicznych to szansa na przetrwanie biznesu gastro w Polsce. Czas na szybkie, pozytywne decyzje – dodaje Katarzyna Wąsowicz.
[1] Więcej: https://www.info.gaef.de/positionspapier oraz https://www.onet.pl/styl-zycia/onetkobieta/koronawirus-o-wiele-grozniejszy-w-pomieszczeniach-niz-na-otwartej-przestrzeni/6hzptbc,2b83378a [2] Więcej: https://businessinsider.com.pl/firmy/sprzedaz/zadluzenie-gastronomii-lockdown-restauracji-dane-big-infomonitor-i-bik/det58kh
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.