Kategorie produktów

Chwila i gotowe

Czwartek, 15 kwietnia 2021 HURT & DETAL Nr 04/182. Kwiecień 2021
Szybkość i wygoda przyrządzenia posiłku to główne zalety dań gotowych. Co ważne, konsumenci coraz częściej cenią kategorię również za jej bezpieczeństwo. Na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej ciekawych propozycji – produkty mrożone, w słoikach czy też w pudełkach. Co warto mieć w swojej ofercie? Czego poszukuje współczesny konsument?
Zmiana trybu życia wpływa także na wybory konsumenckie. Dania gotowe zyskują na znaczeniu, ponieważ są wręcz idealnym wyborem dla osób zabieganych czy niechętnie gotujących w domu. Producenci proponują kolejne nowości, a półka z kategorią stale się poszerza.

W sklepowych lodówkach

Za najważniejszą podkategorię dań mrożonych uważa się mrożone warzywa i owoce, które, według danych CMR, w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok temu zwiększyły wartość sprzedaży o 25%. Dostępne były w 8 na 10 sklepów małego formatu.

„Mrożone warzywa w analizowanym okresie odpowiadały za ponad 50% wartości sprzedaży i zajmowały najwięcej miejsca w sklepowych zamrażarkach (7-8 różnych opakowań). Trochę niższymi udziałami mogą pochwalić się mrożone mieszanki na zupę i mrożone owoce. Niekwestionowanym liderem wśród producentów był Hortex” – komentuje Ewa Pikuła, ekspertka CMR.

Kolejne miejsca pod względem udziałów w wartości sprzedaży mrożonek zajmują pizza oraz frytki. W okresie styczeń-wrzesień 2020 r. dostępne były w 8 na 10 sklepów. W tego typu placówkach klienci mogli wybierać spośród 5 wariantów mrożonej pizzy oraz z 3 różnych opakowań mrożonych frytek.

„Dość istotne są również mrożone dania gotowe oraz mączne” – dodaje ekspertka. Produkty te można było znaleźć w 70% placówek małoformatowych, gdzie szerokość półki wynosiła 4-5 różnych wariantów. Najpopularniejsze były mrożone dania warzywne, natomiast producentem, który uzyskał najwyższe udziały jest Hortex.

Najważniejszymi produktami kategorii dań mrożonych mącznych były pierogi mrożone, które w analizowanym okresie stanowiły blisko 50% wartości sprzedaży. „Liderem wśród producentów był w tym czasie Jawo, a jego największym konkurentem okazał się Iglotex” – podsumowuje Ewa Pikuła.

Istotne są również gotowe dania chłodzone. „W 2020 roku dania chłodzone mączne można było kupić tylko w niemal 4 na 10 placówek małego formatu, a średni asortyment na sklep wyniósł 7 produktów. W tej kategorii udziały w wartości sprzedaży rozbite są na wielu producentów, jednak z najważniejszych można wyróżnić firmę Grześkowiak oraz U Jędrusia. Produktami, które wyróżniały się pod względem udziałów wartościowych były pierogi z mięsem oraz pierogi ruskie” – komentuje ekspertka CMR.

Zakręcone w słoiku

Dania gotowe i sosy w słoikach to świetne rozwiązanie dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z gotowaniem lub mają zbyt mało czasu na przygotowanie posiłku. Wówczas wystarczy podgrzać wybrany produkt i dodać go do ulubionego makaronu, ryżu itp.

„W okresie styczeń-wrzesień 2020 r. dania gotowe w słoikach można było dostać w przynajmniej 8 na 10 sklepów małoformatowych. Niekwestionowanym liderem wśród producentów jest HJ Heinz. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Pamapol, Graal oraz Maspex. Duże znaczenie w tej kategorii posiadają także marki własne. Średnia szerokość półki z daniami w słoikach to 9 produktów na sklep” – komentuje Ewa Pikuła.

Zupy na szybko

Zupy gotowe i zupy instant to kategorie, które według danych CMR w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. można było znaleźć w 9 na 10 sklepów małego formatu. Producentami odpowiadającymi za ponad 90% udziałów wartościowych zupek chińskich byli Unilever oraz Tan Viet. Klienci często sięgają również po zupki instant w saszetkach. Niekwestionowanym liderem kategorii jest Unilever z marką Knorr Gorący Kubek. W przypadku produktów w dużych opakowaniach producentem odpowiadającym za większość udziałów w wartości sprzedaży był Nestlé z marką Winiary. Na sklepowych półkach znaleźć można również zupy w płynie czy koncentraty. Głównymi producentami w tej kategorii są Maspex (Krakus) oraz Profi, którzy w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. odpowiadali za blisko 40% udziałów w wartości sprzedaży.

Oferta dań gotowych powinna być różnorodna. Konsument poszukujący takich posiłków będzie wracał tam, gdzie znajdzie wiele ciekawych propozycji. Do lodówek i na półki warto wprowadzić zarówno bestsellery, jak i nowości produktowe.

Weronika Nowak
Redaktor



tagi: dania gotowe , produkty spożywcze , FMCG , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy ,