Kategorie produktów

Sezon na lody

Czwartek, 15 kwietnia 2021 HURT & DETAL Nr 04/182. Kwiecień 2021
Nawet jeśli aura widoczna za oknem wyraźnie na to nie wskazuje, zbliża się okres wiosenno-letni, a wraz z nim wzrost temperatur. A co za tym idzie, rozpoczyna się sezon na lody. Dlatego już teraz warto pomyśleć o odpowiednim zatowarowaniu zamrażarek.
Lody zarówno w opakowaniach rodzinnych, jak i w wariantach impulsowych to produkty, które zdecydowanie warto mieć w ofercie swojego sklepu. Choć ich popularność rośnie przede wszystkim wiosną i latem, niektórzy detaliści mają je na półkach przez cały rok. Nic w tym dziwnego – ten typ słodyczy ma swoich stałych fanów, lody bywają niedzielnym deserem na wielu polskich stołach zarówno latem, jak i zimą.

Niemniej, gdy zbliża się wzrost temperatur warto poświęcić im więcej uwagi niż zazwyczaj. Nowy sezon na lody oznacza poszerzenie portfolio producentów, a konsumenci w zamrażarkach oprócz znanej i lubianej klasyki będą poszukiwać również nowych doznań smakowych.

Lody impulsowe

Lody impulsowe to produkty, których nie powinno zabraknąć latem w sklepach. Kto z nas nie poddał się kiedyś pokusie, by zakupić coś pod wpływem chwili i pozwolić sobie na słodką chwilę przyjemności w upalny dzień? Szczególnie ważne jest to, by oferta lodów impulsowych była w miarę rozbudowana. Jedni lubują się w rożkach, podczas gdy inni szukają śmietankowych lodów na patyku oblanych czekoladą. Jeszcze inni najchętniej wybierają sorbety lodowe w tubkach, a znajdą się i tacy, którzy preferują kanapki lodowe.

Innym ważnym aspektem, mającym niebagatelny wpływ na rotację lodów impulsowych jest ich przejrzysta ekspozycja. Ważne, aby ceny produktów były aktualne i przedstawione w jak najbardziej czytelny sposób. Inną istotną kwestią jest to, aby zamrażarka z lodami stała w miejscu widocznym już od wejścia do sklepu. Warto również pamiętać o tym, by przy wyjściu postawić kosz na opakowania po impulsowych lodach. Równie istotne jest to, aby lody w kubeczkach sprzedawać w towarzystwie jednorazowych łyżeczek lub patyczków.

Z danych CMR wynika, że większość sprzedaży lodów impulsowych generowana jest w placówkach małego formatu. Niemniej, w tych sklepach kategoria lodów impulsowych zanotowała spadek wartości sprzedaży o ok. 8% w 2020 roku. Instytut wskazuje dwie przyczyny tego zjawiska – pierwszą był wybuch pandemii COVID-19 na początku sezonu lodowego, a drugą niższe niż zwykle temperatury w czerwcu. W związku z rzadszymi wizytami w sklepach zmniejszyła się również liczba rachunków z tylko jednym lodem impulsowym na paragonie. Wzrost odnotował odsetek transakcji, gdzie konsumenci na produkty tej kategorii przeznaczyli więcej niż 10 złotych (czyli kupowali lody impulsowe na zapas). Ponad połowa wybieranych opakowań lodów impulsowych to lody na patyku.

„Wśród producentów liderami na rynku lodów impulsowych niezmiennie są Unilever, Koral i Froneri. Koral jest niekwestionowanym liderem pod względem wolumenu sprzedaży. W sezonie 2020 udało mu się również być pierwszym producentem pod względem udziałów wartościowych, wyprzedzając Unilever” – dodaje Zofia Fedak, analityk danych CMR. Co ciekawe, również w przypadku kategorii lodów wzrasta popularność produktów naturalnych, z segmentu bio. Na rynku istnieje kilka firm specjalizujących się ściśle w tego typu wyrobach, m. in. marka B-Bio. Lody mają czysty skład, pozbawione są nienaturalnych barwników i wzmacniaczy smaków, a także konserwantów.

Z danych instytutu wynika, że w sklepach małego formatu najpopularniejszymi markami lodów impulsowych są Big Milk, Magnum oraz Kaktus. Ostatniej z wymienionych udało się umocnić swoją pozycję, co było wynikiem wprowadzenia nowej linii Kaktus Shake (w trzech wariantach smakowych: mango-truskawka, truskawka i słony karmel). Innymi nowościami, które w zeszłym roku zadebiutowały w sklepach małego formatu są: Magnum Collection Ruby oraz Twister Mango. Ponadto Koral wprowadził rożek biszkoptowo-jagodowy oraz lody Top Sorbet o smaku bananowym i kwaśnej lemoniady.

Formaty familijne

Z danych CMR wynika, że lody familijne to kategoria, dla której sezon przypada od kwietnia do września. W ubiegłym roku kategoria ta odnotowała ponad 5% wzrost wolumenu sprzedaży w sklepach małego formatu względem roku 2019.

„Największymi producentami lodów familijnych są Grycan, Unilever i Koral. Ci trzej producenci łącznie stanowią około 3/4 udziałów wartościowych w kategorii lodów familijnych w sklepach małoformatowych do 300 mkw.” – informuje dr Magdalena Wilgatek, analityk danych CMR.

Z danych instytutu wynika, że najpopularniejszą marką lodów familijnych w sklepach małego formatu jest Grycan. Z kolei produkt, który wystąpił w największej liczbie transakcji to lody familijne Koral Koktajlowe krówka-kukułka w pudełku 400 ml.

A do lodów…

Niedzielne lodowe desery spożywane w gronie rodziny to znacznie więcej niż jedynie lody. To celebracja słodkich chwil z dodatkiem przeróżnych urozmaiceń, takich jak słodkie sosy i kolorowe posypki. Polewy, konfitury i sosy powinny być odpowiednio dobrane pod smak lodów. Dla przykładu – lody czekoladowe bardzo dobrze będą łączyć się z polewami o smaku owoców leśnych, a nutę wanilii podkreśli w lodach sos lub polewa o smaku solonego karmelu.

Kolorowe posypki to nie lada gratka dla najmłodszych, bowiem nie tylko smakują, ale i wyglądają. Z kolei starsi konsumenci bardziej gustują w posypkach typowo czekoladowych. Jeszcze inni dekorują lody bakaliami lub liofilizowanymi owocami.

Bardzo dobrym dodatkiem są również świeże owoce. Zbliża się lato, a więc sezon na maliny, truskawki, jeżyny i wiśnie. Oprócz tego lodom niezmiennie towarzyszy bita śmietana. Sosy i polewy, posypki, bita śmietana czy świeże owoce to produkty, których sprzedaż wraz z lodami w sezonie letnim może sukcesywnie wzrastać.

Zamrażarka z lodami musi być przede wszystkim różnorodna, każdy z nas ma bowiem inne gusta i każdy lubi coś innego. Jednym odpowiada klasyka, podczas gdy inni szukają nowości – dlatego warto bacznie obserwować nie tylko nowe produkty w magazynach ale i to, co jest szczególnie reklamowane w internecie, prasie, radiu i telewizji.

Dla przykładu w tym roku firma Koral zdecydowała się na współpracę z „Ekipą”, kolektywem rapowym youtuber’a Karola „Friza” Wiśniewskiego. Choć początkowo miała ona opierać się jedynie na promocji oferty firmy na sezon 2021, w jej wyniku powstał również zupełnie nowy produkt – lody sorbetowe Ekipa. Taka forma promocji będzie zapewne szczególnie atrakcyjna dla młodzieży, która stanowi główną grupę odbiorców youtuber’a. Z kolei w innym kierunku podąża Grycan, który po raz kolejny poszerza swoją ofertę o linię dla wegan i wegetarian. Firma ta odpowiada zarówno na trendy zdrowego żywienia oraz czystej etykiety, jak i na potrzeby osób dbających o środowisko. Natomiast Colian stawia na klasykę, prezentując marki znane i lubiane przez konsumentów od wielu lat w zupełnie nowych, lodowych odsłonach.

Jak widać, oferta lodów jest niezwykle rozbudowana. Dlatego warto zmieniać ją w zależności od potrzeb klientów swojego sklepu. Na patyku, w rożku czy w formacie familijnym – dla każdego znajdzie się coś dobrego.

Małgorzata Duży
Redaktor





tagi: lody , sezon , wakacje , rynek spożywczy , FMCG , produkcja , sprzedaż , handel , konsument , przemysł spożywczy ,