Kategorie produktów

Zdrowy pupil

Piątek, 19 marca 2021 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 03/181. Marzec 2021
Nie tylko zdrowe, ale też smaczne – takie karmy chcemy podawać swoim pupilom. Ale jaką wybrać pośród coraz szerszej oferty różnych producentów? Prezentujemy aktualne propozycje i dane rynkowe o sprzedaży tej kategorii.
Zdecydowaną większość żywności dla zwierząt w sklepach małoformatowych do 300 mkw. stanowią karmy dla psów i kotów. Zgodnie z danymi CMR, obydwie te kategorie w okresie od stycznia do listopada 2020 roku zanotowały wzrost wartości sprzedaży w porównaniu do tego samego okresu 2019 roku. W przypadku karmy dla psów był to wzrost na poziomie 3%, zaś dla kotów – 9%.

Żywność dla zwierząt konsumenci mogą znaleźć w około 80% sklepów małoformatowych. Segment ten charakteryzuje się szeroką półką. Detaliści zapewniają klientom wybór spośród średnio ponad 20 różnych produktów.

Cała kategoria w 2020 roku odnotowała 5% wzrost w wartości sprzedaży w porównaniu do poprzedniego, odpowiadając tym samym za 0,4% całkowitej wartości sprzedaży oraz za 1% całkowitej liczby transakcji w małym formacie.

Dla pupila wszystko co najlepsze

Współczesny konsument poszukuje ekologicznych rozwiązań, produktów wywodzących się z odpowiedzialnych upraw lub hodowli, pozbawionych przetworzonych składników. Trend eko staje się już nie tylko wskazówką podczas podejmowania decyzji zakupowych, ale także sposobem życia na co dzień. Nic dziwnego, że dotarł także do kategorii karm dla zwierząt.

„W dzisiejszych czasach coraz więcej osób zwraca uwagę na skład kupowanej żywności, w tym również karmy dla ukochanych pupili. Obecnie na rynku możemy znaleźć łatwo dostępne karmy, które nie zawierają sztucznych barwników, aromatów czy dodatków smakowych oraz stanowią kompletne i zbilansowane pożywienie dla naszych zwierzaków” – wyjaśnia Ewa Pikuła, analityczka danych z CMR.

Coraz częściej właściciele zwierząt poszukują także produktów dostosowanych do szczególnych potrzeb pokarmowych swoich pupili. Odpowiedzią na tę potrzebę są oferowane przez producentów karmy dostosowane do wieku, stanu zdrowia czy nietolerancji pokarmowych zwierząt, ale również rozwiązania o dodatkowych właściwościach jak poprawa kondycji sierści czy wspomaganie prawidłowego funkcjonowania skóry.

Kocie preferencje

Koty okazują się być często bardzo wymagającymi smakoszami. Jednak właściciele tych czworonogów wiedzą, że to nie smak powinien mieć priorytetowe znaczenie podczas wyboru karmy, a jej zawartość i skład. Koty są zwierzętami mięsożernymi, zatem ich dieta powinna być bogata w odpowiednią ilość mięsa. Warto w składzie produktu szukać także informacji o zawartości tauryny – bardzo ważnego aminokwasu, którego koty nie potrafią sobie wytworzyć. Natomiast unikać w jadłospisie pupilów należy produktów pochodzenia roślinnego, zbóż czy innych węglowodanów oraz mleka i mlekopochodnych wyrobów.

Podczas zakupów żywności dla kota w okresie od stycznia do listopada 2020 roku konsumenci najczęściej sięgali po jej mokry wariant. „W analizowanym okresie karma mokra stanowiła blisko 80% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań oraz ponad 70% wartości sprzedaży tej kategorii” – informuje Ewa Pikuła z CMR. Właściciele kotów najchętniej sięgają po karmy w opakowaniach małych (100 g) oraz większych (ok. 400 g). Szerokość półki oscyluje wokół ok. 9 wariantów karm mokrych oraz 3 w przypadku karm suchych.

Najszerszą dystrybucją pochwalić może się firma Mars, odpowiadająca m.in. za karmy Whiskas i Kitekat, której produkty dostępne były w 3/4 sklepów małoformatowych posiadających w swojej ofercie karmę dla kotów. Na kolejnym miejscu pod względem dostępności uplasował się Nestlé (z markami Purina, Felix, Purina Gourmet oraz Purina Friskies), którego produkty konsumenci mogli znaleźć w 4 na 10 tego typu sklepów. Duże znaczenie na rynku mają również marki oferowane przez producenta Burcher’s Pet Care, np. Butcher’s Indoor przeznaczona dla kotów po kastracji.

„Warto wspomnieć, że duże znaczenie w tej kategorii mają produkty sprzedawane pod marką własną sieci lub dystrybutora. Według danych CMR takie karmy odpowiadały za ponad 25% wartości sprzedaży tej kategorii i były dostępne w blisko 3/4 sklepów sprzedających karmę dla kotów” – dodaje analityczka CMR.

Pieskie życie

Pies to najlepszy przyjaciel człowieka. Dlatego właściciele tych czworonogów dbają o ich jadłospis jak w kwestii każdego innego członka rodziny. Podobnie jak w przypadku kotów, najważniejsza jest wysoka zawartość mięsa w karmie. Powinny znaleźć się w niej również niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania minerały i witaminy. Nie bez znaczenia pozostaje oczywiście także smak karmy, w końcu to czworonożny pupil na ostatnim etapie decyduje o sukcesie lub niepowodzeniu danej marki.

Zgodnie z danymi CMR, żywność dla psów w okresie od stycznia do listopada 2020 roku dostępna była w 80% wszystkich sklepów do 300 mkw., a właściciele tych czworonogów mogli wybierać średnio spośród 6 różnych wariantów karm mokrych oraz 4 dla karm suchych. Najczęściej do koszyka zakupowego trafiały mokre warianty. „W analizowanym okresie karma mokra stanowiła blisko 70% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań oraz ponad 50% wartości sprzedaży tej kategorii” – wylicza Ewa Pikuła.

Liderem pod względem dystrybucji w analizowanym okresie 2020 roku była firma Mars (marki Pedigree, Chappi, Frolic), której produkty konsumenci mogli znaleźć w 3/4 placówek małego formatu oferujących w sprzedaży tę kategorię. Nie bez znaczenia pozostają jednak karmy sprzedawane pod marką sieci bądź dystrybutora, które stanowią ponad 35% wartości sprzedaży żywności dla psów i dostępne są w 3/4 placówek do 300 mkw. Na półkach sklepowych ważne miejsce zajmują również karmy producentów Butcher’s Pet Care, Pupil Foods, Dolina Noteci czy Partner in Pet Food, które charakteryzują się właściwościami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb czworonogów.

Jak wskazuje CMR – przysmaki dla psów są popularniejsze od tych przeznaczonych dla kotów. Właściciele tych czworonogów mogą znaleźć je w około 30% wszystkich sklepów do 300 mkw. Jak informuje Ewa Pikuła z CMR: „Pomimo, iż w przeciętnym sklepie małoformatowym klient miał do wyboru tylko 3 produkty, to na rynku dostępne są różnego rodzaju przekąski, a najczęściej wybieranymi są spiralki Pedigree Rodeo oraz mające dbać o psie zęby Pedigree Denta Stix. Oprócz tego w sklepach dostępne są również wszelkiego rodzaju ciasteczka, kabanosy i kiełbaski, kości, suszone mięso oraz inne elementy zwierzęce, jak wątróbka czy ucho wołowe”. Przekąski dla psów najczęściej za zadanie mają łączyć przyjemność z pożytecznością – pełnią funkcje nagród podczas nauki różnych komend lub profilaktyki w dbaniu o kondycję zębów czworonogów.

Żywienie zwierząt nabiera współcześnie zupełnie nowego wymiaru – nie chodzi już o zaspokojenie podstawowych potrzeb, ale także dbanie o kondycję zdrowotną czworonogów oraz podejmowanie odpowiedzialnych decyzji. Dlatego też, konsumenci czytają składy produktów dla swoich pupili oraz coraz częściej wybierają rozwiązania ekologiczne, pozbawione konserwantów, barwników i polepszaczy smaku. W ofercie nie może zabraknąć opcji, po które przychodzą stali klienci, ale również nowości, które przykują wzrok kupujących.

Anna Pańczyk
Redaktor






tagi: zwierzęta , zdrowie , karma dla zwierząt , FMCG , rynek , sprzedaż , handel , konsument ,