Kategorie produktów

Rynek wody butelkowanej

Piątek, 19 marca 2021 HURT & DETAL Nr 03/181. Marzec 2021
Woda to jeden z podstawowych elementów zdrowej diety. Na fali trendu zdrowego odżywiania odpowiednie nawodnienie organizmu nabrało szczególnego znaczenia. A producenci wody butelkowanej odpowiadają na potrzeby konsumentów poprzez wprowadzanie do oferty nowych formatów czy bardziej ekologicznych opakowań.
O pozytywnym wpływie wody na zdrowie nie trzeba przekonywać. Jako podstawowy budulec organizmu wpływa na jego prawidłowe funkcjonowanie. Picie ok. 2 litrów wody dziennie zapobiega chorobom serca i nerek, a także jest w stanie uśmierzyć ból, szczególnie głowy. Odpowiednie nawodnienie to też właściwe pH, zdrowa skóra i prawidłowy metabolizm. Woda usuwa też toksyny z organizmu, poprawia koncentrację i zdolności umysłowe. W przypadku osób uprawiających sport istotne jest nie tylko wyrównanie poziomu nawodnienia poprzez zwiększenie ilości spożywanej wody, ale też uzupełnienie minerałów utraconych podczas ćwiczeń.

Jaką wodę wybrać?

W kategorii wody możemy wyróżnić źródlane i mineralne. Podstawową różnicą między nimi jest skład. Wody mineralne mają zdecydowanie więcej składników mineralnych, ale obydwa typy są pobierane z naturalnych ujęć. Przy wyborze konkretnego rodzaju trzeba przede wszystkim przeanalizować cel spożycia.

Wody mineralne mają za zadanie uzupełnić niedobory określonych składników, charakteryzując się przy tym właściwościami leczniczymi. Trzeba jednak pamiętać, że przekroczenie zalecanego poziomu niektórych pierwiastków występujących w takich wodach może być niebezpieczne dla zdrowia. Chodzi tu m.in. o sód, który w nadmiarze może spowodować wzrost ciśnienia tętniczego. Wody źródlane mogą być z kolei bez przeszkód spożywane w dowolnej ilości. Zalecane są też do przygotowywania posiłków oraz napojów, w tym także dań dla dzieci.

Warto nadmienić, że występujący czasem w literaturze i opracowaniach poświęconych kategorii podział na wody czyste i tzw. „smakowe” jest w samej branży bardzo dyskusyjny. Wielu ekspertów, a także producentów uważa, że te drugie to tak naprawdę pozycje zaliczające się do segmentu napojów (z racji zawartości cukru, syropu czy soku).

Sprzedaż wody w sklepach małoformatowych

W 2020 roku zaobserwowano znaczące zmiany w zachowaniu zakupowym klientów sklepów małoformatowych. Jak podaje CMR – spadła częstotliwość zakupów, ale jednocześnie wzrosła wartość koszyka. Pandemia koronawirusa oraz niższe temperatury w stosunku do poprzedniego roku wpłynęły na spadki sprzedaży wody. Jak wskazuje Tomasz Rydzewski z instytutu CMR, dynamika wartości sprzedaży dla 9 miesięcy 2020 r. w stosunku do 2019 r. wyniosła -7,6% dla kategorii wody butelkowanej.

„Sprzedaż wartościowa wariantów wód niegazowanych spada szybciej w stosunku do wariantów gazowanych, stąd rośnie udział tych ostatnich w sprzedaż wód czystych o 2,1 p.p. do poziomu 51,3%. Rok 2020 zmienił znacząco strukturę sprzedaży według wielkości opakowań. Spadł udział opakowań małych/impulsowych (do 1000 ml) na korzyść opakowań dużych rodzinnych (+3,9 p.p. do poziomu 78%)” – wskazuje Tomasz Rydzewski.

Wody butelkowane znajdziemy w prawie każdym sklepie małoformatowym (dokładnie w 99% placówek). Średnio klient ma wybór spośród aż 26 różnych produktów tej kategorii. CMR podaje, że najczęściej występują one w butelkach PET. Obecne są w 98% transakcji z zakupem wody czystej, pozostałe 2% należy do butelek szklanych. Z danych zebranych przez instytut wynika, że segment zdominowany jest przez butelki o pojemności 1500 ml oraz 500 ml (odpowiednio udziały to 65% i 22% w liczbie transakcji z zakupem wody butelkowanej). „Trzy najczęściej wybierane produkty przez klientów to Cisowianka niegazowana 1500 ml, Żywiec Zdrój niegazowany 1500 ml oraz Muszynianka naturalnie gazowana 1500 ml” – wymienia Tomasz Rydzewski.

„Sprzedaż wód czystych mocno zdominowana jest przez dwóch producentów. Firmy Danone (marka Żywiec Zdrój) oraz Nałęczów Zdrój (marka Cisowianka) posiadają łącznie blisko 50% udziałów w wartości sprzedaży. Kolejne ponad 30% rynku należy do czterech innych w tym segmencie graczy – Muszynianka, Nestlé, Coca-Cola oraz Polska Woda. Pozostała część rynku, czyli ok. 20% jest rozproszona pośród ok. 100 innych producentów” – podsumowuje ekspert CMR.

Rynkowe trendy

Troska o środowisko, dbałość o planetę i zwracanie uwagi na możliwość recyklingu wykorzystywanych surowców to trendy globalne. Nie ominęły one również segmentu wody. Z racji konieczności wykorzystywania plastiku do produkcji opakowań, wielu konsumentów zwraca uwagę na działania producentów w celu ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko i redukowania ilości odpadów powstałych w branży. Firmy starają się zmniejszyć grubość plastiku chcąc zużywać do ich produkcji mniej surowca, produkują opakowania z materiałów pochodzących z recyklingu, a także prowadzą szeroko zakrojone działania mające na celu odzyskiwanie do ponownego wykorzystania pustych butelek.

Żywiec Zdrój w najnowszej kampanii podkreśla, że przy wsparciu konsumentów firmie udało się zebrać równowartość 100% plastiku, który producent wprowadził na rynek w 2020 r. i następnie przekazać go do recyklingu. Rodowita z Roztocza wariant niegazowany produkowanej przez siebie wody napełnia w butelki rPET, które w 25% wykonane są z materiału z recyklingu. Producent ma w planach rozszerzenie tego sposobu wytwarzania opakowań na wszystkie swoje produkty i dalszy rozwój proekologicznych rozwiązań. Nestlé Waters również dba o recykling i na stronie Nałęczowianki szeroko edukuje o zaletach dawania opakowaniu „drugiego życia”. Producent zobowiązał się też, że do 2025 roku 50% plastiku w butelkach PET będzie pochodzić z recyklingu.

Woda butelkowana to jedna z najważniejszych kategorii FMCG w sklepach. Ważne, by konsument miał szeroki wybór wśród kategorii, a detalista zadbał o dostępność zarówno wariantów mineralnych, jak i źródlanych. Zbliżający się okres wiosenno-letni to również sygnał, by w ofercie znalazło się więcej produktów o formatach 1-litrowych i mniejszych, a także do umieszczenia części asortymentu w lodówkach.

Joanna Kowalska
Redaktor






tagi: woda butelkowana , sprzedaż , handel , rynek , przemysł spożywczy , FMCG , ekologiczne opakowania ,