Advertisement

Wiadomości

Podsumowanie panelu "Innowacyjna logistyka"

Wtorek, 27 października 2020
Logistyka jest bardzo ważnym elementem w rozwoju całego sektora FMCG. Możliwość dostarczania towarów we właściwym czasie w każde miejsce w kraju czy na świecie - to oczekiwania obecnego konsumenta, ale też właściciela sklepu, czy hurtowni. Dostawa powinna odbywać jak najszybciej, najlepiej w dniu złożenia zamówienia. Jak zapewnić nowoczesny, elastyczny i niezawodny łańcuch dostaw w sektorze FMCG?

Panel poświęcony innowacyjnym rozwiązaniom w łańcuchu dostaw poprowadzili dziennikarz Wojciech Szeląg i Waldemar Osmólski, Ekspert Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu. 

Dyskusję rozpoczyna Anna Galas, Senior Business Development Director, FM Logistic CE oceniając łańcuch dostaw w czasach pandemii. „Logistyka zdała egzamin z tych trudnych czasach. Mieliśmy wiele wyzwań by dostarczyć produkty, mierzyliśmy się ze znacznym wzrostem ilości zamówień. Sukces polegał na współpracy dostawców i odbiorców. Komunikacja, współpraca pokazały siłę logistyki, że byliśmy w stanie na czas dostarczyć produkty” – mówi Anna Galas.

„To jest tak, że w momentach początkowych obserwowaliśmy zmiany w całym łańcuchu. Staramy się być przygotowani na to co przyniosą następne dni, tygodnie” – przyznaje Zbigniew Kępiński, Menedżer Działu Innowacji, Raben Management Services.

Jak przyznaje Zbigniew Kępiński w firmie Raben Management Services trwają prace polegające na automatyzowaniu prac biurowych oraz magazynowych.

Jak przewiduje Anna Galas, Business Development Director, FM Logistic CE może zostać zamknięta część produkcji czy magazynów. „Powstają magazyny buforowe w różnych miejscach. Dywersyfikujemy ryzyko”.

„Patrząc na dane aspekty z punktu widzenia globalnego – nie do końca wszystkie łachu dostaw zdały ten egzamin. Branża FMCG zdała ten egzamin, nie można tego jednak powiedzieć np. o branży farmaceutycznej. (…) Tak jak mogliśmy zobaczyć, w pewnym momencie zabrakło wielu leków. Dlaczego? Pewne fabryki w Chinach nie wyrabiały się z produkcją. (…) Dużo szybciej można reagować na tego typu działania jeśli producenci mieszczą się blisko miejsca zbytku. (…) Produkcja maseczek została już uruchomiona w Polsce, duża fabryka maseczek znajduje się również w Tajlandii, choć należy do kapitału polskiego. Jeśli chodzi o długotrwale działania – to na przykład stworzenie magazynów buforowych. Tak, aby ten łańcuch być skrócony maksymalnie jak to jest możliwe. Będzie trzeba się spodziewać zmian produktów finalnych jeśli chodzi o te kwestie. Między innymi mówię o zmianie cen” – mówi Waldemar Osmólski, Ekspert w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu.

„Dostawy chociażby z Włoch były zachwiane ale nie zatrzymywały się. Mamy też alternatywne środki transportu np. połączenia kolejowe. W czasie pandemii dawały sobie radę. Dystrybucja i transport będzie rozwijała się lokalnie. Transport intermodalny ma zwiększać swój zasięg w Europie na rzecz transportu czysto drogowego. Magazyny trzeba przenosić i dywersyfikować. Znaczenie ma też opieranie się na lokalnych dostawcach na rzecz dostawcy oddalonego po to żeby łańcuch produkcyjny został zachowany. Przy tym wszystkim istotna jest kwestia ekologiczna, która nie odeszła na dalszy plan” – przyznaje dr Jacek Karcz, Wyższa Szkoła Bankowa, Specjalista ds. logistyki.

Jakie znaczenie w kontekście logistycznym ma rozwój e-commerce? „Wydaje nam się, że e-commerce wzrósł i trend ten się utrzyma co wynika z masy nowych transakcji. E-commerce stanie się ważnym kanałem i trzeba się na to przygotować. Konsumenci zwracają uwagę na aspekty, które nie miały znaczenia w handlu tradycyjnym, np. długość dostaw. (..) Zamówień jest bardzo dużo i jest pytanie co dalej z magazynami. Klienci zastanawiają się czy wydzielić e-commerce czy zostawić z kanałem tradycyjnym” – wyjaśnia Grzegorz Urban, Dyrektor, PwC Strategy & Operations.

„Dla logistyki był to test jak szybko potrafią zapewnić przepływ towarów. (..) Przyspieszyło postrzeganie e-commerce w szerszym znaczeniu, dystrybutorzy chcą sprzedawać przez internet a firmom logistycznym chcą przekazać większy zakres obowiązków, np. pozakupowych. Wzrost e-commerce był nieunikniony a pandemia to przyśpieszyła” – mówi Anna Galas, Senior Business Development Director, FM Logistic CE.

„Dzięki tej sytuacji w świadomości wielu ludzi zaczęło kiełkować pojęcie automatyzacji prac. (..) Wchodzą w grę nowe technologie, które szybko się rozwijają w obecnej sytuacji” – zaznacza Waldemar Osmólski, Instytut Logistyki i Magazynowania.

Czy przyszłością branży jest całkowita automatyzacja? „Z punktu widzenia łańcucha dostaw patrzymy jakie są tendencje z tym w jaki sposób je digitalizujemy. Poza firmami które zaczynają są firmy z którymi staramy się zintegrować dane z poszczególnych danych. Możliwość śledzenia łańcucha dostaw na żywo. Sa też firmy bardziej zaawansowane, tam wchodzą rozwiązania by w łańcuchu dostaw były podejmowanie decyzje automatyczne” – puentuje Zbigniew Kępiński.
Jak puentuje dr Jacek Karcz, polska branża logistyczna w zakresie innowacji radzi sobie dość dobrze oferując wiele zautomatyzowanych rozwiązań.

tagi: Zbigniew Kępiński , Anna Galas , Jacek Karcz , Grzegorz Urban , Waldemar Osmólski , Wojciech Szeląg , Innovation Day , 2020 , Złote Innowacje , FMCG , Retail ,