Wiadomości

Podsumowanie panelu "Nowoczesny Retail"

Wtorek, 27 października 2020
Sklepy doskonale dopasowane do potrzeb zakupowych klienta, oferujące spersonalizowane podejście, bezpieczeństwo, odpowiednią komunikację ale i emocje – to optymalna strategia zarówno dla retailu, jak i dla e-commerce. Jaką strategię rozwoju przyjęli shopfitterzy, w jaki sposób dostosowują swoją ofertę i serwis do zmieniających się warunków zarówno pandemicznych, jak i społecznych opowiadają eksperci rynku.

Panel poświęcony nowoczesnym rozwiązaniom w retailu oraz wykorzystaniu ich w handlu online oraz offline poprowadzili dziennikarz Wojciech Szeląg i Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny Hurt & Detal.

Innowacje pomagają sklepom spożywczym ale nie markom FMCG. Mamy dużo do zrobienia by zapewnić bezpieczeństwo markom i sieciom detalicznym” –  dyskusję zaczyna Kacper Pełczyński, Business Development Manager, Modern Expo.

„Analizując to co się dzieje obecnie możemy powiedzieć, że absorbcja rozwiązań innowacyjnych do retailu stara się mieć charakter racjonalny. (…) Retail jest postrzegany jako rynek z niskim nasyceniem innowacjami, co wcale nie oznacza, że ich nie ma. (…) Wydaje się, że retail przypomina gąbkę, która chłonie (z tych rozwiązań ekonomicznych) to, co najlepsze. Retail to taki obszar, który czerpie z bardzo wielu segmentów gospodarki: adaptujemy rozwiązania płatnicze, wykorzystujemy metody sztucznej inteligencji, big data… jest to taki tygiel, w którym mieszają się różnego rodzaju doświadczenia i rozwiązania by dostarczyć kupującemu wysoki poziom usług handlowych. (…) Ta adaptacja technologii powinna być tożsama z poziomem rozwoju technologicznego. (…) Klient i retail – te dwa obszary kształtują się nawzajem. (…) Klient, podejmując decyzje zakupowe pokazuje swoje potrzeby, a retailerzy próbują się do nich dostosować. Z drugiej strony retailerzy mogą kształtować te potrzeby, np. poprzez wprowadzanie produktów innowacyjnych”
– mówi Maciej Czapiewski, Manager Działu Rozwoju Rynków i Produktów Mago

„Chyba nikt nie był przygotowany na sytuację koronawirusa. Ten niewielki, stabilny wzrost (średnioroczne wzrosty 20%, 30%) nie przygotowały nikogo na wzrost o 2000%, jak było w marcu. (…) Pierwsza fala pandemiczna, nazywana przez nas jako zakup do spiżarni – zakup produktów o długim terminie przydatności. Obecna fala to normalne zakupy ale robione przez bardzo dużą liczbę klientów – robimy codzienne zakupy online. Nie ma znaczenia wiek klientów, tak samo robią zakupy klienci 70 plus bez większego problemu. (…) Wydawało nam się, że klienci oczekują dostosowanych do ich wymagań rozwiązań umożliwiających zakupy online. Okazało się, że jeśli klienci chcą dokonać zakupu, to są w stanie dokonać ich na dowolnej platformie. Widzieliśmy wysyp małych sklepów, które oferowały rozwiązanie wspólnie z korporacjami taksówkowymi. Najważniejsze wyzwanie to to, jak zbudować lojalność wśród klientów tak, by do nas wracali” – mówi Piotr Kondraciuk, Prezes Zarządu Polski Koszyk.

 „Zauważyliśmy wzrost prezentacji m.in. kas samoobsługowych w sklepach oraz stacji click&collect. Skupiamy się na potrzebach retailera. E-commerce powoduje duże wyzwanie dla marek, które mają ograniczone możliwości sprzedaży impulsowej. Kolejne rozwiązania będą skierowane na marki FMCG. Będą to rozwiązania łatwe do integracji z infrastrukturą którą posiada sklep spożywczy” – przyznaje Kacper Pełczyński, Business Development Manager, Modern Expo.
Jakie rozwiązania oferuje Modern - Expo? „Od jakiegoś czasu zauważyliśmy trend, że wzrasta sprzedaż online, dlatego jedną z naszych nowości jest kasa hybrydowa, która przeobraża zwykły box kasowy w kasę samoobłsugową” - mówi Kacper Pełczyński, Business Development Manager, Modern Expo Group.

Z kolei MAGO stawia na wprowadzanie rozwiązań elastycznych. „Chcemy by były łatwo adoptowane do sytuacji jakie zastajemy w sklepie. (..) Nasze rozwiązania dają możliwość personalizacji oferty na podstawie zachowań konsumentów. Staramy się by nasze produkty były same w sobie innowacyjne. (..) Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania które automatyzują pewne procesy” – mówi Maciej Czapiewski, Manager Działu Rozwoju Rynków i Produktów Mago.

Czy użyliście nowe technologie czy planujecie je wdrożyć?
Piotr Kondraciuk – Prezes Zarządu Polski Koszyk przyznaje, ze w obecnej sytuacji koneiczne było wprowadzenie nowych technologii. „Wdrożenie nowych technologii planowaliśmy od dłuższego czasu ale nigdy nie było to priorytetem. Chodzi o współpracę z dostawcami. Wprowadziliśmy rozwiązania, żeby towar dojeżdżał na czas” – dodaje Piotr Kondraciuk.

tagi: Kacper Pełczyński , Maciej Czapiewski , Piotr Kondraciuk , Magdalena Jończak , Tomasz Pańczyk , Wojciech Szeląg , Innovation Day , 2020 , Złote Innowacje , FMCG , Retail ,