Wiadomości

Podsumowanie panelu „Konsument. Marka. Innowacja.”

Wtorek, 27 października 2020
Innowacja to klucz do rozwoju każdej liczącej się firmy. Konsumenci coraz częściej poszukują na sklepowych półkach nowych, zaskakujących produktów. Jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków w sektorze FMCG? Inwestowanie w innowacje to nie tylko odpowiedź na rosnące potrzeby konsumentów, ale i szansa na pokazanie się producentów od najlepszej strony.

Gospodarzami panelu poświęconego analizie zwyczajów zakupowych konsumentów w sektorze FMCG oraz ich podejściu do innowacyjnych rozwiązań oraz nowości byli dziennikarz Wojciech Szeląg i Andrzej Wierzchoń, Senior Business Development w Manager Territory Influence. 

 

„Konsument marka i innowacja to trzech siłaczy, gdzie każdy ciągnie w swoją stronę linę. Dlaczego takie skojarzenie mogło się pojawić i kto w tym przypadku musi wygrać” – dyskusję otworzył Andrzej Wierzchoń, Senior Business Development w Manager Territory Influence.

 

„Konsument, który w wielu sytuacjach miał taką motywację, żeby nie dać się nabrać. Innowacja, która miała wiele możliwości aby przyciągnąć uwagę. Ale z mojej perspektywy ten czas się kończy, obecnie musi dojść do bardzo świadomej, transparentnej współpracy. Mówimy o wzroście marek świadomych, uczciwych tych, które chcą bardzo pozytywnie wpływać na naszą rzeczywistość. Mowa o markach-aktywistach. Walka ale wspólna i po jednej stronie, o rzeczy ważne dla konsumentów reprezentowane przez markę” - mówi Marta Marczak, Dyrektor Marki PwC

 

„Marek-aktywistów będzie coraz więcej – co do tego nie ma wątpliwości. (…) Są takie obszary, gdzie marki silniej angażują nas emocjonalnie ale są i obszary, gdzie niekoniecznie tak jest, bo nasze wybory mają charakter nawykowy” – mówi Mateusz Głowacki, Członek Zarządu firmy badawczej Ipsos. Warto zastanowić się jak obecna sytuacja epidemiczna wpływa na nawyki zakupowe Polaków? „Ciekawa zmiana to to, że zaczęliśmy częściej rotować marki i znacznie częściej konsumenci rotują swoje stałe wybory konsumenckie. Kupujący są bardziej otwarci na nowe propozycje i nowe marki”.

 

„Wszystkie trendy, które były są nadal, tylko przyspieszyły. Widzimy w nich taką multiplikację, mowa szczególnie o trendzie prozdrowotnym i lokalności – widzimy ich zintensyfikowanie” – mówi Agata Koppa, Head of Innovation Carslbserg Polska. Co ma największy wpływ na decyzje i wprowadzanie innowacyjnych produktów w sektorze FMCG? „Pomimo faktu, że innowacje bardzo rosną w branży – mowa o takich kategoriach jak piwa bezalkoholowe czy smakowe – to (…) piwo jasne, pełne będzie bezpiecznym wyborem każdego konsumenta. (…) Nasze doświadczenie jest takie, że udane innowacje to te, które opierają się na tym systemie, który znamy. 80% konceptu innowacji powinno bazować na tym, co już w głowie konsumenta jest”.

 

„Nasz mózg dąży do autopilota w każdej możliwej sytuacji. (…) Jeśli mamy możliwość, aby pewne decyzje były zrutynizowane one takie będą. Na pewno zaczęliśmy głębiej rozważać takie kwestie, dlatego przeskakujemy z jednej marki do drugiej.(…) Mamy swoje preferencje, co nie znaczy, że trzymamy się ich stale. (…) Myślę, że jak COVID-19 odpuści wrócimy do zakupach w sklepach stacjonarnych” – mówi Piotr Lutek, Marketing Biznes Partner Modern Expo Group.

 

„Mówiąc o markach możemy to podzielić na marki brandowe i marki prywatne. (…) Innowacja to rozwój, a konkurencja napędza rozwój. (…) Myślę, że każdy z nas może spojrzeć na przysłowiową listę zakupów, gdzie ma brandy, z którymi klient czuje się bezpiecznie” – mówi Marcin Skowron, wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Zakładów Tłuszczowych Bielmar. „Ostatnio odpowiedź na potrzeby rynku to sposób na polskość, wprowadziliśmy logo polski produkt co było odpowiedzią na realne potrzeby klientów.”

„Zgadzam się z przedmówcami, że żyjemy w utartych ścieżkach co bardzo ułatwia życie. (..) Czasami mała zmiana potrafi odświeżyć zainteresowanie konsumentów (..) Nie spacerujemy po sklepach, wchodzimy żeby sprawnie załatwić potrzeby. W ostatnim czasie poczucie bezpieczeństwa nam zabrano. A jest to baza, bez której nie ruszymy dalej. Co robić? Przyglądać się niszom, małym zjawiskom. Dzisiaj z tych małych zjawisk mogą pojawić się inspiracje do budowania innowacji.” – Marta Marczak, Dyrektor Marki, PwC.

„Bezpieczne jest to co jest znane, sprawdzone.” – podkreśla Mateusz Głowacki, Członek Zarządu Ipsos. „Od kiedy zaczął się COVID-19, 2/3 projektów realizowanych w naszym dziale to projekty związane z innowacjami” – dodaje.

 

„Zrozumienie – to jest ten element, dzięki któremu konsument, marka i innowacja przestają walczyć, a zaczynają współpracować.” – mówi Andrzej Wierzchoń, Senior Business Development Manager Territory Influence.

tagi: Marta Marczak , Piotr Lutek , Agata Koppa , Mateusz Głowacki , Andrzej Wierzchoń , Marcin Skowron , Wojciech Szeląg , Innovation Day , 2020 , Złote Innowacje , FMCG , Retail ,