Kategorie produktów

Jesienno-zimowe żywienie pupila

Środa, 14 października 2020 HURT & DETAL Nr 10/176. Październik 2020
Żywienie domowych czworonogów jest w pełni uzależnione od ich właścicieli. Jak powinna wyglądać dieta pupili podczas sezonu jesienno-zimowego? Jakich wyborów dla swoich podopiecznych dokonują Polacy? Pożywienie dla zwierząt powinno zapewnić im nie tylko energię, ale też zdrowie.
Czas jesieni i zimy to wyjątkowy okres dla zwierząt – muszą przygotować się na niższe temperatury i przyzwyczaić do krótszych dni. Te żyjące dziko gromadzą zapasy i tłuszcz w ciele, by spokojnie przezimować do wiosny. Oczywiście domowi przyjaciele nie potrzebują tak dużych przygotowań, jednak spadająca temperatura otoczenia powoduje u nich większe zapotrzebowanie na energię pokarmową. Jest ona bowiem niezbędna do utrzymania odpowiedniej ciepłoty ciała, optymalnej masy, a także kondycji czy stanu zdrowia.

Według badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Cognosco1, przeciętnie w co drugim polskim domu znajduje się pies, natomiast posiadacze kotów to 37% mieszkańców Polski. Tu też właściwym okazuje się stwierdzenie, że zwykle na jednym się nie kończy… Z ankiety wynika bowiem, że 22% polskiej populacji decyduje się na posiadanie 2 lub więcej psów, a aż 43% wszystkich właścicieli zwierząt opiekuje się 2 lub większą ilością kotów. Co ciekawe, wyniki badań stoją w opozycji do stwierdzenia, że pupile te nie żyją ze sobą zbyt dobrze. Okazuje się, że aż 62% posiadaczy psów opiekuje się również kotem.

Zmiany w żywieniu

Już wczesną jesienią powinno się stopniowo zwiększać porcje posiłków dla pupili. Wówczas zwierzęta linieją, a co za tym idzie zmniejsza się gęstość ich futra, więc przed zimnem i wiatrem ochronić może je właśnie odpowiednia dieta. Energia z pożywienia potrzebna jest nie tylko do wymienionych wyżej celów, ale także do wytworzenia nowej sierści. Dlatego dieta zwierząt powinna być dodatkowo wzbogacona w tłuszcze oraz substancje odżywcze, jednak z umiarem. Takie zmiany w żywieniu wpływają również na masę ciała czworonogów, a jak wiadomo – w chłodne dni ich aktywność ruchowa jest ograniczona. W przypadku podopiecznych przebywających na podwórkach lub wychodzących na spacery należy również zwrócić uwagę na częstotliwość posiłków. Jeśli do tej pory zwierzę było karmione raz dziennie, warto rozważyć podawanie karmy dwa razy na dobę (np. rano i wieczorem).

W przypadku zwierząt niewychodzących zalecenia są nieco inne. Wówczas zwiększanie ilości pokarmu nie jest wskazane, a wręcz czasami można zmniejszyć podawane porcje (jeśli rasa wykazuje skłonności do tycia). Nadal jednak dieta powinna być bogata w niezbędne tłuszcze, ze względu na wymianę pokrywy włosowej. Warto również zastosować różnego rodzaju witaminy i suplementy przeznaczone dla psów czy kotów. Podniosą one odporność podopiecznych oraz wpłyną pozytywnie na ogólny stan ich zdrowia i samopoczucie.

Psia dieta

Psy to zwierzęta mięsożerne, dlatego ich dieta powinna być bogata głównie w białka, które potrzebne są organizmowi do wzrostu i odbudowy tkanek. Czego jeszcze potrzebują nasi czworonożni przyjaciele? Oczywiście węglowodanów, z których zwierzęta w pierwszej kolejności czerpią energię, tłuszczów, czyli nośników niezbędnych witamin (A, D, E i K) oraz mikro- i makroelementów.

Jak podkreśla Andrzej Kucel, technolog żywności z firmy J.S. Hamilton Poland, karmę powinniśmy dobierać na podstawie różnorodnych kryteriów, takich jak waga, wiek, rasa, stopień aktywności i stan zdrowia psa. Warto pamiętać, że zupełnie inne wymagania żywieniowe będzie miał pies w średnim wieku, a inne szczeniak czy suka w ciąży.

„Psom najlepiej podawać dobrej jakości karmę, w której składzie znajduje się duża ilość mięsa oraz inne składniki pochodzenia naturalnego, takie jak warzywa, nasiona czy oleje. Warto korzystać z produktów renomowanych marek, gdyż mają one prawidłowo zbilansowane makro- i mikroelementy. Karma powinna być również dostosowana do wielkości, aktywności, wieku i stanu zdrowia psa” – tłumaczy Marcin Tomczak, lekarz weterynarii. Dodaje również, że zróżnicowanie diety nie jest tu wskazane, dlatego gdy znajdziemy odpowiednią dla naszego pupila karmę – powinniśmy pozostać przy tym wyborze2.

Półka dedykowana psom

Karma dla psów dzieli się na mokrą (ponad 51% udziałów wartościowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw.) oraz suchą (blisko 39% udziałów). Pozostałe udziały należą do podkategorii batonów dla psów. Jak wskazują dane CMR, sprzedaż psiej karmy utrzymuje się na stałym poziomie rok do roku.

„Największe znaczenie mają produkty marek własnych. Ich udziały wartościowe stanowią łącznie około 40% tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Poza tym wiodącym producentem w kategorii karmy dla psów jest Mars z marką Pedigree. Liczy się również DNP z marką Rafi” – komentuje dr Magdalena Wilgatek, ekspertka instytutu CMR.

CMR wskazuje, że najczęściej kupowaną karmą suchą dla psów w placówkach małego formatu jest Chappi Adult z wołowiną, drobiem i warzywami (Mars) w torebce 500 g. W przypadku karmy mokrej konsumenci najchętniej sięgają po Pedigree Adult z wołowiną w galarecie (Mars) w saszetce 100 g.

Karmę dla psów można znaleźć średnio w 80% sklepów małoformatowych. Aż 75% takich placówek posiada w swojej ofercie produkty firmy Mars. Średnio za puszkę karmy dla psów klient musi zapłacić ok. 3,80 zł, natomiast za saszetkę – 2,40 zł. Klienci sklepów małego formatu mogą wybierać średnio spośród 10 różnych wariantów karmy dla psów.

Kocie potrzeby

Kocia dieta powinna być bogata w tłuszcze, białka, aminokwasy oraz witaminy C i E. Dedykowane karmy zawierają w swoich składach niezbędne wartości odżywcze i mikroelementy. Producenci oferują różnego rodzaju musy, kawałki mięsa w sosach w różnych kombinacjach smakowych, wiedząc, że zbilansowane i pełnowartościowe posiłki to gwarancja właściwego odżywienia pupila.

Podobnie jak w przypadku psiej żywności, sprzedaż wolumenowa karmy dla kotów w pierwszym kwartale 2020 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. utrzymała się na podobnym poziomie w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego – donosi CMR. Biorąc pod uwagę dostępne na rynku produkty warto zauważyć, że warianty mokre stanowią ok. 72% udziałów wartościowych w kategorii. Kocia karma sprzedawana jest głównie w puszkach oraz saszetkach, a udziały wartościowe obu formatów w sprzedaży w placówkach małego formatu są dość wyrównane, stanowiąc łącznie ponad 57%. Kolejnym znaczącym formatem są warianty w torebkach, które odpowiadają za ok. 36% udziałów wartościowych kategorii w sklepach do 300 mkw.

„W kategorii karmy dla kotów wiodącym producentem jest Mars i to jemu przypada około 44% udziałów wartościowych w kategorii karmy dla kotów. Duże znaczenie mają, podobnie jak w kategorii karmy dla psów, produkty marek własnych – utrzymują blisko 28% udziałów wartościowych w kategorii karmy dla kotów w sklepach małoformatowych. Poza tym popularne są również produkty producenta Nestlé (Purina Felix, Purina Gourmet, Purina Firskies, Purina One)” – wymienia dr Magdalena Wilgatek.

Zaznacza również, że najpopularniejszym wariantem kupowanym w placówkach małego formatu wśród karm dla kotów jest Kitekat z Kurczakiem w sosie (Mars) w torebce 100 g. Dostępność kategorii w tego typu sklepach wynosi ok. 80%, przy czym średnio w 7 na 10 placówek można znaleźć produkty firmy Mars. Średnio saszetka karmy dla kotów kosztuje 2,10 zł, natomiast klienci przeważnie podczas jednych zakupów sięgają po 2 opakowania. Sklepy małoformatowe oferują około 10 różnych wariantów produktów z kategorii.

Okres jesienno-zimowy to czas, w którym w szczególności powinniśmy zwrócić uwagę na żywienie naszych psów i kotów. Na sklepowej półce warto więc umieścić zarówno karmy suche, jak i mokre, a także różnego rodzaju przysmaki. Właściciele czworonogów na pewno docenią bogatą ofertę i możliwość odpowiedniego wyboru.

Weronika Nowak
Redaktor




1https://vetkompleksowo.pl/kategorie-tematyczne/koty-i-psy-w-polsce-oraz-charakterystyka-wlascicieli-i-ich-postaw-wzgledem-zwierzat/
2Informacja prasowa J.S. Hamilton Poland „Jaką karmę polubi Twój pies?”, Warszawa, 05.03.2020 r.




tagi: karmy dla zwierząt , produkty , sprzedaż , handel , hurt , detal , konsument ,