Kategorie produktów

Boże Narodzenie w handlu - Mięso, wędliny i ryby

Środa, 14 października 2020 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/176. Październik 2020
Święta to przede wszystkim czas wzmożonej konsumpcji mięsa, wędlin oraz ryb. Kupujący stawiają na wysoką jakość i są skłonni do większych wydatków. A producenci oferują znakomite wyroby wytwarzane według tradycyjnych receptur.
W kategorii wędlin na święta Bożego Narodzenia dominuje klasyka oraz tradycyjne receptury. Konsumenci poszukują wyrobów regionalnych, duże znaczenie ma wyjątkowy smak oraz wysoka jakość. Szynki, schaby i kiełbasy wytwarzane tradycyjnymi recepturami zyskują na popularności. Wigilia to dzień postny – tutaj główne miejsce zajmują ryby pod wieloma postaciami – oczywiście obok tradycyjnego karpia smażonego lub w galarecie.

Ponad 90% konsumentów kupuje na święta Bożego Narodzenia szynkę. Dużą popularnością cieszą się tradycyjne i suche kiełbasy – to dobry czas na sprzedaż takich specjałów. W święta zakupy mięsa i przetworów często obejmują asortyment, który nie rotuje dobrze w pozostałych okresach, zazwyczaj z powodu wysokiej ceny. Konsumenci kupują dziczyznę, gęsi, kaczki czy drogie wędliny. Sprzedaż wyrobów mięsnych wzrasta o 20-30% w stosunku do pozostałych miesięcy. Świąteczny stół zgodnie z tradycją powinien być suto zastawiony. Obfituje więc w różnego rodzaju potrawy z ryb, mięsa, nie brakuje także wędlin.

Nie tylko karp

Ryby to absolutna podstawa wigilijnego menu. Umiejętne przyrządzenie oraz podkreślenie smaku za pomocą odpowiednich przypraw, dodatków i sosów to sekret udanego dania. Według tradycji to karp zajmuje najważniejszą pozycję na świątecznym stole. Obok niego pojawia się śledź, jednak coraz częściej oprócz tych tradycyjnych przepisów gospodynie chcą zaserwować domownikom nowe potrawy. W związku z tym na świątecznych stołach pojawiają się nie tylko śledzie przygotowane na różne sposoby, ale również inne gatunki ryb. Łosoś, sandacz, dorsz czy pstrąg nie tylko urozmaicają świąteczne menu, ale także posiadają wiele właściwości odżywczych i zdrowotnych.

„Ryby i owoce morza regularnie goszczą na polskich stołach w postaci mniej lub bardziej egzotycznych dań. Na co dzień jemy raczej śledzia, makrelę, pstrąga, dorsza czy łososia. Zaś nieodzownym atrybutem wigilijnej kolacji jest tradycyjnie podany karp. Dlatego grudzień jest miesiącem rekordowej sprzedaży tej właśnie ryby. Od kilku lat odchodzi się od sprzedaży żywego karpia w marketach. Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami i częściej zwracają uwagę na pochodzenie ryb z etycznych hodowli i połowów, z niezagrożonych i nieskażonych populacji. Produkty rybne otrzymują certyfikaty ekologiczne i oznaczane są według wskaźnika WWF odpowiednio kolorami zielonym, żółtym lub czerwonym (w zależności od gatunku, miejsca i sposobu połowu). Kategoria zielona oznacza bezpieczne i etyczne źródło produktu, zaś czerwona sygnalizuje zagrożenie danego gatunku” – informuje Paweł Waśko, Group Account Manager ASM Sales Force Agency.

Jak pokazują dane CMR, w okresie świątecznym klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. chętniej sięgają po mrożone ryby i owoce morza, a także mrożone mięso – głównie flaki. „Pomimo, że mrożone ryby i owoce morza to raczej niszowa kategoria w tym formacie sklepów – w grudniu 2019 r. była obecna w 1 na 10 sklepów – to jej sprzedaż wolumenowa w grudniu 2019 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca niemal się podwoiła. W tym samym miesiącu najwyższe udziały wartościowe w tej kategorii osiągnęli producenci: Frosta, Abramczyk oraz Nord Capital” – informuje Renata Jakubowska z CMR.

Mięsne potrawy

Wybór produktów mięsnych na rynku polskim jest ogromny, a na stołach świątecznych lądują różnego rodzaju potrawy z mięsa. Konsument staje się coraz bardziej świadomy i wymagający. Zmieniający się styl życia wpływa na nawyki żywieniowe większości grup społecznych. Świadomy konsument dokładnie wie, czego oczekuje od kupowanego produktu. Przede wszystkim zwraca uwagę na jakość mięsa.

Największym udziałem w konsumpcji charakteryzuje się wieprzowina, na co ma wpływ niska cena, dostępność, walory smakowe czy zwyczaje żywieniowe. Zmieniające się preferencje żywieniowe oraz zmiany organizacji czasu pracy i spędzania wolnego czasu w ostatnich latach wpłynęły na wzrost konsumpcji mięsa drobiowego, które charakteryzuje się szybkim i łatwym przygotowaniem.

Wędliny

Wybierając wędlinę konsumenci zwracają uwagę na wysoką mięsność danego produktu, która utożsamiana jest z wysoką jakością. Pod uwagę brany jest również brak konserwantów, polepszaczy smaku, glutaminianu i związków „E” na etykiecie. Dużą popularnością cieszą się produkty regionalne, zwłaszcza te wytwarzane tradycyjnymi metodami czy ekologiczne. Na świątecznym stole także nie może zbraknąć wędlin. Jak wynika z danych CMR, w grudniu 2019 r., w porównaniu do grudnia 2018 r., wzrosła sprzedaż wolumenowa i wartościowa kategorii wędlin paczkowanych, do której zaliczamy kabanosy, kiełbasy, wędliny suche, szynki, pozostałe wędliny oraz parówki. Jednak żadna z kategorii mięsnych paczkowanych stałowagowych nie zyskuje znacznie w udziałach wolumenowych w grudniu, w stosunku do poprzednich miesięcy. Większe znaczenie mają produkty z lady mięso-wędliniarskiej, które sprzedawane są na wagę.

W okresie świątecznym klienci sklepów małoformatowych wydają więcej na kabanosy, parówki czy kiełbasy suche. „Dostępność powyższych wędlin nie zwiększa się znacząco w okresie świąt – w grudniu 2019 r. kabanosy można było kupić w ok. ¾ sklepów małego formatu, podobnie jak przez cały 2019 rok. Konsument w grudniu 2019 r. wydał średnio 7,60 zł na kabanosy, na wędliny suche nieco ponad 7 zł, a na parówki przeznaczył więcej niż 6 zł. W tym samym miesiącu w całej kategorii wędlin paczkowanych pod względem udziałów w wartości sprzedaży pierwsze miejsce zajął Animex z wynikiem ok. 38%, drugie miejsce należało do producenta Tarczyński z udziałami w rynku na poziomie 23%, a podium zamknął Sokołów, który osiągnął ok. 13% udziałów wartościowych. W badanym okresie produkty Animexu można było spotkać w niemalże 90% sklepów małoformatowych prowadzących sprzedaż wędlin. W grudniu 2019 r. w segmencie kabanosów najczęściej na paragonach pojawiał się produkt Tarczyński Exclusive Go! Kabanos Drobiowy 50 g. Z kolei w segmencie parówek, podobnie jak w okresach nieświątecznych, były to Berlinki Classic 250 g. W przypadku wędlin suchych konsumenci najczęściej wkładali do koszyka Kiełbasę Krakowską Suchą Extra w plastrach 100 g (Balcerzak)” – wymienia Renata Jakubowska z CMR.

Święta Bożego Narodzenia to bez wątpienia czas wzmożonej konsumpcji mięsa, wędlin i ryb. Producenci już pracują nad tym by zaoferować konsumentom produkty przygotowane specjalnie na tę okazję. Warto zapoznać się z tegoroczną ofertą, by zapewnić klientom sklepu najlepsze pozycje w asortymencie.

Monika Kociubińska
Redaktor


tagi: Boże Narodzenie , święta , mięso , wędliny , ryby , artykuły spożywcze , rynek spożywczy , produkty , sprzedaż , handel , hurt , detal , konsument ,