Kategorie produktów

Wywiad z Małgorzatą Cebelińską, Dyrektor Handlu w SM Mlekpol

Wtorek, 12 maja 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 05/171. Maj 2020
O trendach w branży, szerokim porfolio, 25-leciu marki Łaciate, a także planach firmy rozmawiamy z Małgorzatą Cebelińską, Dyrektor Handlu w SM Mlekpol.
Polacy uwielbiają nabiał. Jak kształtują się obecnie trendy konsumenckie w kategorii?

Trendy kształtują się wraz ze zmieniającą się wokół rzeczywistością. Rozwój preferencji to dość złożona sprawa, ale w ostatecznym efekcie producenci i konsumenci żyją w pewnej symbiozie ulegając wzajemnym wpływom. Na pewno kupujemy w sposób przemyślany, ale również emocjonalny. Utrzymujący się od dawna trend dbałości o zdrową dietę i aktywny tryb życia nie kojarzy się już tylko z młodym czy średnim pokoleniem, ale dotyczy każdej grupy wiekowej. Skutkuje to zauważalnym wzrostem udziału produktów mleczarskich w koszykach zakupowych. Zdrowe odżywianie to styl życia, który łączy w sobie profilaktykę zdrowotną oraz modę na bycie fit i eco. Zdarza się też, że nasze wybory wynikają z konieczności zdrowotnych i stosowania diet eliminacyjnych, np. bezlaktozowej. Mocno popularyzowana moda na gotowanie, w wyniku wydarzeń ostatnich miesięcy, kiedy musieliśmy pozostać w domach, stała się sposobem na życie. Nasza kuchnia jest mniej skomplikowana. Zamiast realizacji egzotycznych doznań smakowych odnajdujemy wartości w tradycyjnej polskiej kuchni tworzonej na bazie rodzimych produktów. Mamy zaufanie do tak przygotowanego posiłku, a jednocześnie, poprzez nasz patriotyzm konsumencki, świadomie wspieramy polską gospodarkę.

Śmietany, jogurty, maślanki, mleko – macie w portfolio szeroki wybór produktów. Czym wyróżniają się na tle konkurencji?

Świeże, polskie mleko jest kluczem do sukcesu w tworzeniu produktów wysokiej jakości. Nasze zakłady mleczarskie są wyspecjalizowane w produkcji konkretnych kategorii. Zapewniają przede wszystkim nowoczesny, higieniczny, bezpieczny i maksymalnie szybki proces przetwarzania. Najbardziej istotna jest czysta etykieta – czysty skład produktu – który ma coraz większe znaczenie w decyzjach zakupowych.

W moim przekonaniu jednak sercem każdej skutecznej i odnoszącej sukcesy organizacji są ludzie. To dzięki ich pracy i zaangażowaniu działamy i rozwijamy się już od 40 lat. Członkowie Spółdzielni i najbliższe otoczenie to też nasi konsumenci, z którymi przez lata wypracowaliśmy bardzo bliskie relacje i zdobyliśmy ich zaufanie. Kiedy w wyniku konsolidacji do portfolio Mlekpolu dołączały marki regionalnych zakładów, zawsze dbaliśmy, aby zachować to, co w nich najcenniejsze oraz ich lokalną tożsamość. Staramy się, aby nasza Spółdzielnia była kojarzona nie tylko z jakością, ale również tradycją, miejscem pochodzenia i lokalnymi recepturami. Przykładem takich marek są Rolmlecz, Osowa, Mazurski Smak oraz np. napoje fermentowane Augustowskie, Sokólskie, a z serów – Sejdamer czy Złoty Mazur. Chcemy, aby te marki nadal były obecne na lokalnych rynkach, a jednocześnie przez swoją siłę, historię i mocną więź z konsumentem rozwijały się w zasięgu ogólnopolskim. To umacnia i rozpowszechnia regionalne tradycje i polskość w naszej kulturze.

Na czym aktualnie się skupiacie? Czy w najbliższym czasie możemy się spodziewać nowości produktowych i kampanii reklamowych?

Nasze działania handlowe, marketingowe czy produkcyjne opierają się głównie na dialogu z konsumentem, który stanowi inspirację i jest motywacją dla rozwoju innowacyjności, jak również optymalizowania produkcji. Osiągamy to poprzez komunikację prowadzoną przez Spółdzielnię oraz marki do niej należące. Kolejnym kierunkiem naszej aktywności są działania edukacyjne popularyzujące wiedzę związaną ze zdrowotnymi właściwościami produktów mlecznych. Utworzyliśmy dwa serwisy internetowe – niejembyleczego.pl oraz najlepszewkuchni.pl – które upowszechniają informacje na temat racjonalnego odżywiania. Z kolei w naszym serwisie milkonadroge.pl podkreślamy potrzebę aktywności fizycznej. Łaciate w tym roku obchodzi jubileusz 25-lecia powstania i kampania w mediach jest w trakcie realizacji. Przez 25 lat Łaciate zbudowało silną więź z konsumentem zyskując jego zaufanie do jakości i pochodzenia, co daje poczucie bezpieczeństwa. Łaciate stało się synonimem słowa „mleko”. Ponadto pozyskaliśmy i zbudowaliśmy inne silne marki, z którymi pracujemy nad tym, aby równie mocno wpisały się w świadomość konsumentów. Mam tu na myśli kolorowe i dynamiczne Milko, Maślankę Mrągowską oraz Mazurski Smak, kojarzący się z terenem, z którego pochodzi. Wszystkie nasze kampanie mają na celu promocję produktową, ale również budowanie przekazu o polskim pochodzeniu, jakości, tradycji i wartościach, które są z tym związane.

W którą stronę zmierza branża? Czy możemy spodziewać się zmian bądź rozwoju konkretnych gałęzi rynku?

Od kilkunastu lat staramy się korespondować z oczekiwaniami konsumenta. Realizujemy te potrzeby poprzez Dział Rozwoju w naszym Instytucie Innowacji Przemysłu Mleczarskiego w Mrągowie tworząc nowe produkty i modyfikując dotychczasowe, opierając się na badaniach jakości materiałów opakowaniowych i wszelkich komponentów. Zdrowy, funkcjonalny i bezpieczny produkt żywnościowy to cel, jaki z dużą pieczołowitością realizujemy. Żywność funkcjonalna to nowy, rozwojowy kierunek, w którym znaczącą rolę odgrywają naturalne produkty mleczarskie wzbogacane naturalnymi dodatkami. Odpowiednio dobrany skład i regularne spożycie takich produktów zmniejsza ryzyko powstania i rozwoju wielu chorób, jednocześnie wpływając korzystnie na wspomaganie i funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Oczywiście dobrze jeśli towarzyszy temu aktywność fizyczna. Pomimo, iż obecna sytuacja związana z izolacją jest nietypowa i utrudnia aktywny styl życia, to myślę, że kiedy wszystko wróci do normy, żywność przekąskowa, tzw. „on the go”, wróci jako silny trend, a branża restauracyjna i cały kanał HoReCa ponownie będą prężnie prosperować.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska


tagi: Małgorzata Cebelińska , SM Mlekpol. ,